GT IT-1 Ballistic Assault Weapon

Stel jezelf hier voor. Tevens geven we jullie hier de gelegenheid om je materiaal te showen.
Geert-Jan
Mountainbiker

Post by Geert-Jan »

DESL wrote:
Geert-Jan wrote:cool ding maar waar is u achterrem ?
Zie laatste foto :wink:
kijk dan ook eens naar de 3e foto
manitou.
Redactie

Post by manitou. »

Geert-Jan wrote:
DESL wrote:
Geert-Jan wrote:cool ding maar waar is u achterrem ?
Zie laatste foto :wink:
kijk dan ook eens naar de 3e foto
de fiets was toen nog in opbouw denk ik
aangezien dat je op de laatste foto wel een remleiding aan de achterrem ziet
franske
Mountainbiker

Post by franske »

Hoe werkt die aandrijving precies?
DESL
Mountainbiker

Post by DESL »

franske wrote:Hoe werkt die aandrijving precies?
Krijg nogal wat vragen hoe 't werkt en hoe die braapt, bij deze dan,

Mijn ervaringen met de IT-1:

De IT-1 is uitgerust met een interne Shimano nexus 8 speed hub.

Image
Image
De acht versnellingen zijn uitgesmeerd over een vrij groot bereik, dus 1 shift met de Nexus is vergelijkbaar met 2 shifts van een normale derailleur.
Vergeleken met een normale 27 versnellingen mtb lopen de IT-1 versnellingen van het middelste tandblad-2e van onder tot het grootste blad 3e van boven.

Dit zijn mijn 8 gear ratios bij 26" velgen, 175mm cranks, 32 tands voorblad en een 24 tands sprocket.
(als je de 24T sprocket vervangt door een grotere of kleinere kun je ineens alle 8 de versnellingen wijzigen)
1- 0.527 / 1.3
2- 0.644 / 1.6
3- 0.748 / 1.9
4- 0.851 / 2.2
5- 1.000 / 2.6
6- 1.223 / 3.1
7- 1.419 / 3.6
8- 1.615 / 4.1

Voor de pro DH racer niet echt idiaal want die willen meestal een vrij klein bereik hebben om zo zo soeppel mogelijk te kunnen accelereren.

Maar als je geen pro FR/DH'er bent (wat ik niet ben) heb je er totaal geen last van.
(GT heeft nog wel 3 andere tandbladen om aan persoonlijke voorkeuren te voldoen)

Het voordeel van een interne versnellings hub is dat je je geen zorgen meer hoeft te maken over je normaal kwetsbare vuil happende derailleur.
Doordat de derailleur niet meer achter aan de achterbrug hangt (gewicht) heb je een betere veereigenschap.

Bovendien heeft de ketting een vaste lijn (net als een singelspeed) wat inhoud dat de ketting er niet zomaar afloopt of klappert tegen je achterbrug,
en heb je geen cassette waar de ketting overheen getrokken moet worden (lees slijtage van ketting en cassette).
Door deze constructie heb je ook zo goed als geen pedal feedback aan de achterveer, en dat merk je.

Image

Door de plaatsing van de hub (midden tussen 't frame) en het ontbreken van een achter derailleur ligt het zwaartepunt laag en in 't midden van
het frame, wat zich uit in zeer stabiel springen en soepele rij eigenschappen.

Ook is het makkelijk dat er vanuit stilstand (soms vergeet ik 't gewoon) boterzacht geschakeld kan worden alsmede onder volle last.

Qua onderhoud is het zeker niet meer werk als een "gewoon" mtb, en het is een van de stilste
(geen ketting gekletter en schakel geluiden) mtb's die ik ooit gehad en gehoord heb.

Gewoon een lekkere ragbak dus.

Image
Streets
Mountainbiker
Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf

Post by Streets »

beestig animaal
om jaloers op te worden.

hoe zit dat met de modderresistentie van die nexus.
(als overtuigd rohloff-rijder hoor je wel eens meer dat de nexus niet zo modderproof is?)

Wat met 2 kettingen, heb je dan geen last ven extra wrijving?

Streets
Wheelink
Mountainbiker

Post by Wheelink »

:drunk: Een echte schiet-maschien !! =D>
FantaDHrider
Mountainbiker

Post by FantaDHrider »

vindt dit nog GT's beste creatie wat zij ooit gemaakt hebben,de andere mogen dan veel lichter en meer racy zijn maar vergeleken met de IT-1 vindt ik ze niet bijzonder.

Vindt het ook prachtig dat iemand als DESL zo'n meester werk van GT heeft =D> .Wees er heel zuinig op
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Wees er heel zuinig op
Of toch maar liever niet.
DESL
Mountainbiker

Post by DESL »

Thanx voor de comments.

En wat betreft zuinig zijn, hij is gemaakt om tegen een stootje te kunnen. :wink:
Nijntje
Mountainbiker

Post by Nijntje »

=P~
Post Reply