ik heb een olympus
belangrijk was dat het toestel een snelle sluitertijd had om actiefotos te kunnen nemen,
dat is nogal een probleem met veel digitale toestellen
maar de prijs ligt dan ook wat hoger
digitaal fototoestel voor het baaiken ???
Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
- jerommeken
- Mountainbiker
Post by jerommeken »
De link van hierboven www.dpreview.com is verplicht leesvoer als je je nog een toestel moet kopen. Als je geen schrik hebt om je toestel in Nederland te kopen (eventueel via postorder) moet je ook eens kijken naar http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/62/top .
Ik heb een Canon Ixus V3 - niet groter dan een pakje sigaretten en qua gebruiksgemak en fotokwaliteit dik in orde.
Bij mij zit de Ixus in een tasje dat ik met een klittenband en een drukknop vasthaak achter de borstband van mijn Camelbak. Aangezien dat al eens durft loskomen heb ik zo een draagriempje aan het toestel zelf dat ik vastmaak aan een ringetje van de borstband van de Camelbak.
Op die manier kan ik hem nooit verliezen en heb ik hem in no time in de aanslag om actiefoto's te maken.
Ik heb een Canon Ixus V3 - niet groter dan een pakje sigaretten en qua gebruiksgemak en fotokwaliteit dik in orde.
Bij mij zit de Ixus in een tasje dat ik met een klittenband en een drukknop vasthaak achter de borstband van mijn Camelbak. Aangezien dat al eens durft loskomen heb ik zo een draagriempje aan het toestel zelf dat ik vastmaak aan een ringetje van de borstband van de Camelbak.
Op die manier kan ik hem nooit verliezen en heb ik hem in no time in de aanslag om actiefoto's te maken.
De nodige aantal megapixels hangen er vooral van af wat je er mee wil doen. Als ze enkel gebruikt worden om op de computer te gebruiken, is 2 megapixel al ruimschoots voldoende.Masjar wrote:met hoeveel megap. heb je deftige resultaten ?
Het is pas wanneer je de fotos op papier gaat zetten, dat je de verschillen gaat merken, en een hogere resolutie welkom is.
- Black Phantom
- Mountainbiker
Post by Black Phantom »
En dan nog ...Yakke wrote:De nodige aantal megapixels hangen er vooral van af wat je er mee wil doen. Als ze enkel gebruikt worden om op de computer te gebruiken, is 2 megapixel al ruimschoots voldoende.Masjar wrote:met hoeveel megap. heb je deftige resultaten ?
Het is pas wanneer je de fotos op papier gaat zetten, dat je de verschillen gaat merken, en een hogere resolutie welkom is.
het meest gebruikelijke formaat voor (geprinte) foto's is 10x15. Die zijn zelfs met een 1.3 Mpixel nog van goede kwaliteit.
Onlangs heb ik van mijn 2.1 Mpixel een 30x45 laten afmaken: kwaliteit tiptop.
Je moet al echt in de grotere formaten gaan om duidelijke verschillen te kunnen zien tussen het verschil in Mpixel.
Anderzijds smijten ze tegenwoordig minstens 4MP naar uwe kop alsof het verniet is, dus ik zou niet meer voor minder gaan.
- Black Phantom
- Mountainbiker
Post by Black Phantom »
Toch ook nog iets waar ge u niet door moogt laten misleiden: de zoomwaarden!
(Bij digitale toestellen bijna altijd met een vermenigvuldigingsfactor uitgedrukt.)
Richt u daarbij vooral op de optische zoom!!! Laat u niet in de luren leggen door de digitale zoomwaarde!
Beter ene met 2x optische zoom dan ene met 10x digitale zoom.
Macrofunctie is ook al eens mooi meegenomen om scherpe detailopnames te kunnen maken van fauna en flora.
(Bij digitale toestellen bijna altijd met een vermenigvuldigingsfactor uitgedrukt.)
Richt u daarbij vooral op de optische zoom!!! Laat u niet in de luren leggen door de digitale zoomwaarde!
Beter ene met 2x optische zoom dan ene met 10x digitale zoom.
Macrofunctie is ook al eens mooi meegenomen om scherpe detailopnames te kunnen maken van fauna en flora.
De scherpte van de foto's wordt niet bepaald door het aantal pixels, da ligt aan het manneke zelf. 2mp is voldoende voor een scherpe foto op A4-formaat, gemaakt door een vast handje
Er zijn er genoeg die een camera kopen met 4 of 5 miljoen pixels en niet weten hoe er een deftige foto mee te maken
ps: Met bvb een canon Ixus of sony DP-8 (of zoiets) kan je ook (korte) filmopnamen nemen... mooie optie
Er zijn er genoeg die een camera kopen met 4 of 5 miljoen pixels en niet weten hoe er een deftige foto mee te maken
ps: Met bvb een canon Ixus of sony DP-8 (of zoiets) kan je ook (korte) filmopnamen nemen... mooie optie
- A d r i
- Mountainbiker
tuttut, het totaal aantal pixels bepaald wel de mogelijke scherpte. Kan je enigzins vergelijken met de korrel (of het ontbreken ervan) op gewone films. Daar is het omgekeerd, hoe kleiner het ASA getal, hoe minder korrel.Flip FSR wrote:De scherpte van de foto's wordt niet bepaald door het aantal pixels, da ligt aan het manneke zelf.
Lees dit eens door : http://www.dpreview.com/learn/?/Glossar ... els_01.htm
Natuurlijk moet je een vaste hand hebben, maar dit geldt voor alle types camera's.