Hulp met keuze

Freeride & downhill.. en alle andere vormen van mountainbiken zoals 4x, street, dirt en trail, plaats het hier.
Pashley 24Mhz
Mountainbiker

Post by Pashley 24Mhz »

Ikzelf vindt mijn Sx DE perfecte allround bike....

Qua afmontage is de mijne redelijk afgetrickt, maar misschien is een Canyon kopen voor de stukken en daarna het frame veranderen voor een Sx een optie?

Dit is de mijne
Image
biker666
Mountainbiker

Post by biker666 »

Als ik een ezel had die geld kon sch**ten was dit idd heel goed idee :lol: mijn budget ligt rond de 2600€
Ismael
Mountainbiker
Location: Verschillende Lapierre's, Kona Honzo, Specialized P2

Post by Ismael »

Wat de ES 8.0 betreft...

Weet je wel zeker wat je graag doet op een MTB van dat kaliber?
Ook al heten de fietsen alletwee "Torque" de FRX en de ES frames verschillen wel behoorlijk veel van elkaar. Kijk maar eens op de canyon website bij de beschrijving van de losse frames.

Ik denk dat het belangrijk is dat je eerst eens duidelijk beschrijft wat je wil gaan doen met de fiets die je wil kopen....
biker666
Mountainbiker

Post by biker666 »

zal proberen uit te leggen wat ik juist wil gaan doen.

Hier thuis achter hebben ze veel veld en bos waar dan ook veel heuvels en jump bergjes zijn, ook is er een stuk met overgebleven zand van de bouw in de tijd van wat industrie bedrijven.
Je kan dit overblijfsel van zand wat vergelijken met een mini crossparcourtje dat hele tijd bergafloopt(veel bochten putten met in het midden een hoge berg, zal proberen eens wat fotos te posten).

voor de rest zou ik ook wat willen mountainbiken, maar geen lange afstanden, dus gwn veldwegjes met diepe putten van traktors....

Enja soms eens naar een downhill park gaan.
Heb ook altijd enduro gereden met de moto, zou dit dus nu met de fiets willen doen korte maar linke stukjes.

Hoop dat dit je een beetje wegwijs maakt met wat ik ermee wil gaan doen.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Je wil dus een heel breed inzetbare fiets.

1. Heuvels, jumpbergjes, crossparcour
2. TT's, misschien wel de korte afstand maar toch
3. Bikepark
4. Enduro ritten

Die Speci SX en de Torque FRX lijken mij persoonlijk overkill voor punt 2 en 4. Pashley noemt zijn SX de ideale allroundbike, maar ik zou er toch niet graag Enduro ritten en TT's mee rijden. Met zo'n fiets is volgens mij de lol er snel af als je omhoog moet.
Langs de andere kant lijken mij die SX en Torque FRX wel de ideale partner voor een Bikepark en voor jouw crossparcour.

Dan hebben we de Torque ES 8 die met z'n gewicht al een heel voordeel heeft voor de Enduro ritten en de TT's. Voor Speci zou ik hier de Enduro aanraden.
Deze fietsen lijken mij een mooie keuze, ze zullen in alle disciplines goed meekunnen, enkel in een Bikepark komen ze misschien iets te kort.
Maar daar kan je dan ook weer een echte DH fiets huren... je gaat volgens mij niet elke week naar Winterberg of verder?
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Voor Winterberg kom je met een Enduro ook dik toe hoor.
Enkel op de echte grove DHs heb je eigenlijk een echte DH bak nodig.
biker666
Mountainbiker

Post by biker666 »

nee, het is idd niet zo dat ik meters ga springen en ook niet dikwijls naar een dowhillpark ga gaan.
Meer voor hier in de buurt in de bossen enz wat zot te doen.

Ik vind persoonlijk die enduro sl comp echt lelijk (kader), vind dat je voor 2500€ een fiets koopt die zowel goed moet zijn als dat hij je aanspreekt.

Maar die ES 8 is dus perfect doenbaar voor TT's (niet te groot) en enduro ritten enja wat sprongen die niet overdreven zijn?
Want als ik kijk, al de gwn mountainbikes wegen tussen de 12 en 14kg dus denk ik wrm die ES 8 niet ik heb altijd met een oude moutainbike van giant gereden met een ijzer kader die woog 14... kg en vind dit perfect rijdbaar.
Pashley 24Mhz
Mountainbiker

Post by Pashley 24Mhz »

kawa wrote:Je wil dus een heel breed inzetbare fiets.

1. Heuvels, jumpbergjes, crossparcour
2. TT's, misschien wel de korte afstand maar toch
3. Bikepark
4. Enduro ritten

Die Speci SX en de Torque FRX lijken mij persoonlijk overkill voor punt 2 en 4. Pashley noemt zijn SX de ideale allroundbike, maar ik zou er toch niet graag Enduro ritten en TT's mee rijden. Met zo'n fiets is volgens mij de lol er snel af als je omhoog moet.
Langs de andere kant lijken mij die SX en Torque FRX wel de ideale partner voor een Bikepark en voor jouw crossparcour.

Dan hebben we de Torque ES 8 die met z'n gewicht al een heel voordeel heeft voor de Enduro ritten en de TT's. Voor Speci zou ik hier de Enduro aanraden.
Deze fietsen lijken mij een mooie keuze, ze zullen in alle disciplines goed meekunnen, enkel in een Bikepark komen ze misschien iets te kort.
Maar daar kan je dan ook weer een echte DH fiets huren... je gaat volgens mij niet elke week naar Winterberg of verder?
Ik noem hem idd de ideale bike waarmee toch wel enduro ritten en TT's mee gereden kunnen worden... Wat ik trouwens al gedaan heb...
De andere links erin die die stuurhoek verscherpen, propedal van de shock aan, wat instellingen van de vork veranderen, en je zou ervan schrikken hoe anders hij plots kan aanvoelen... Steek er langs voor 2 tandwielen op (wat ik wss ga doen) en het klimmen kan beginnen. Ik zeg niet dat je naar boven zal vliegen, maar je zal er wel geraken...
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Jup, ook een Bighit met enkel groot blad raakt een bosberg op.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Pashley 24Mhz wrote: Ik noem hem idd de ideale bike waarmee toch wel enduro ritten en TT's mee gereden kunnen worden... Wat ik trouwens al gedaan heb...
Je kan idd. met elke fiets Enduro ritten en TT's rijden, maar ik ben er toch zeker van dat je harder moet werken om boven te geraken en al dan niet afstappen waar iets gematigder fietsen wel boven geraken.

Om bij Specialized te blijven, ik denk dat de Enduro SL toch een betere keuze is dan de SX als je meer tochten gaat rijden. De grenzen van die Enduro SL zullen ook hoog genoeg liggen, maar je gaat toch wat makkelijker omhoog.
Post Reply