Alu bouten in remmen

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
El Perro Diablo
Mountainbiker

Post by El Perro Diablo »

viperke wrote:Zou de stuurpen ook lostrillen als je gewone stalen bouten gebruikt en de topcap weglaat ? Voor de veiligheid zou ik er een carbon plaatje op lijmen, evenals op stuureinde)
Ja, mijn RF stuurpen had toen stalen bouten. Mijn Seven stuurpen nu is wel hoger, mss minder speling??? Enfin, het topkapke laat ik er nu toch op, want iedere keer die starnut eruitslaan is ook nix en die alternatieve spullekens heb ik nog maar weinig positiefs over gehoord. Ik verwissel teveel van vork, laag gewicht is altijd meegenomen, maar het moet wel leefbaar blijven voor mij.
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Door die topcap ga je geen koers verliezen he #-o
Knakkie
Mountainbiker

Post by Knakkie »

Hubertje wrote:oh gaat het over die van de PM bevestiging? Daar zou ik ze wel vr beide durven gebruiken. Maar die van een IS zou ik nooit in alu doen, dat is pure afschuiving...
Iemand enig idee hoeveel kracht erop komt te staan en watvoor kwaliteit bouten er zoal gebruikt worden, want als ik een simpele berekening erop loslaat. Is er 1.8 kN voor nodig om een bout te breken door afschuiving.
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Moet je wel ff rekening houden met vermoeiing ook. En ik heb geen zin om je berekening na te trekken. Je kan de echte waarden normaal wel in tabellen weervinden.
viperke
Mountainbiker

Post by viperke »

Hubertje wrote:Door die topcap ga je geen koers verliezen he #-o
Neen, maar door een lichter zadel of lichtere bouten ga je ook geen koers winnen. Zoals El Perro zegt, looks gaat boven lichtheid, en als het even kan doe ik het op een originele manier :drunk:
El Perro Diablo
Mountainbiker

Die topkap kan het verskill maken:

Een andere rijder, zelfde fiets, gewicht, bandenweerstand enz..even goed als ik (? :evil: ).....eindsprint:

de lichtste wint duss, is die zonder topkapke!

In de praktijk werkt het zo niet, maar je snapt het plaatje wel.
Als "projectje" frees ik met een dremel gerust de binnenkant van een stuurpen uit, maar met zo'n spullen gaat ik niet racen, hoewel het voor een paar koerskes wel zal houden.
Een goedkope PRO pen breng je sans probs op 90 gram (100 cm OS), maar ik zie me er mezelf niet mee afdalen in Houffa.
franco
Mountainbiker
Location: kraftstoff X1 kraftstoff H1 kraftstoff H2 Thompson xline carbon

Post by franco »

Al gedacht om maar 3 van de 6 bouten te gebruiken om je remschijven vast te hangen. Ooit ergens gezien op een ww forum, maar ik kan het niet terug vinden.
franco
Mountainbiker
Location: kraftstoff X1 kraftstoff H1 kraftstoff H2 Thompson xline carbon

Post by franco »

Oh ja nog even vergeten, die alternatieve spullekes voor een starnut, werken dus niet, enkel goed om er een nieuwe sport van te maken, hoe ver kan ik dit wegwerpen :-D
Ik ben terug overgestapt op de echte starnut. Je kan ze wel een beetje lichter maken met 3 van de zes af te knippen en een alu bout gebruiken.
Als ik nog eens een monteer zal ik er een foto van maken, ga die er nu niet uitkloppen om het te laten zien.
Chase
Mountainbiker

Post by Chase »

franco wrote:Al gedacht om maar 3 van de 6 bouten te gebruiken om je remschijven vast te hangen. Ooit ergens gezien op een ww forum, maar ik kan het niet terug vinden.
Heb zo iemand gezien vorig jaar in houffa :drunk:
El Perro Diablo
Mountainbiker

Steve Piet doet dat op zijn DH....Maar ik heb graag "alle" gaatjes gevuld.
Die skifremboutjes worden sowieso titanium's.
Post Reply