radon bikes

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Brunox
Mountainbiker

Post by Brunox »

Een mooie koop. =D>
BASSMAN
Mountainbiker
Location: TREK 8500 '9 & '11- CUBE analog '8 - GIANT tcr1 '11 - CKT 369 '15 - Giant propel advance 1 '17

Post by BASSMAN »

Mmmmm,echt een mooie fiets =D>
ErikEngerd
Mountainbiker

Post by ErikEngerd »

Hoi allemaal,

Na een aantal mountainbike tochtjes ben ik toch wel erg enthousiast geworden over deze fiets. Ik kan echt merken dat hij lichter is dan mijn vorige fiets (net gemeten: 12.2kg) en de vering begint nu ook echt los te komen.

Het enige puntje is het zadel, wat keihard is en waarop je geen grip hebt. Wat ik concreet merk is dat ik bij het klimmen van erg steile hellingen doodgewoon naar achter glij en extra kracht moet zetten om op het zadel te blijven zitten. Ach ja, het moet uit de lengte of de breedte komen he dir prijs. Dat zadel wordt dus vervangen. Op zich niet bijzonder omdat een zadel zowieso wel iets is dat je snel vervangt. Net zoals de trappers overigens, waarbij ik gewoon mijn, 2 maanden oude clicks (Shimano SPD-PD-M540) heb gemonteerd en de originele pedalen van de fiets nog steeds in de verpakking zitten.

De schijfremmen doen het ook zeer goed (Shimano BR-M775). Bijzonder goed te doseren en ze piepen alleen maar als je ze nat zijn omdat je net door een plas bent gereden. Ik zit nu wel met een dilemma over deze schijfremmen. Ik heb nu 180/160 voor/achter maar er zijn reviews (bijv. Bike 02/2008 Scheibenbremsen) waarbij vooral de Shimano 160 er nogal slecht uitkomt i.v.m. brake fade. Ik zit nu te denken om een upgrade te doen van de schijfremmen zodat ik voor 203 heb en achter 180. De 180 schijfrem achter zal zeker passen in het frame, alleen garandeert de fabrikant dus niet dat je groter dan 160 achter kan monteren.

Ik voel er weinig voor om ergens in de Ardennen ineens te maken te krijgen met uitval van de achterrem. Aan de andere kant is mijn garantie waarschijnlijk weg zodra ik achter een 180 rotor monteer. Denken jullie dat zo'n upgrade zin heeft? Zijn de krachten van een 180 schijfrem op het frame zoveel groter dan die van een 160?

Groeten
Erik
Guido Beeck
Mountainbiker

Post by Guido Beeck »

XT-schijfremmen zijn bij de beste die je kan kopen voor de moment. Lijkt me straf dat je daar snel fade op krijgt.
Overigens: 203-180 mm is zware overkill op een fiets als deze. Hooguit kan je achteraan 180 mm steken, maar zelfs dat is vaak onnodig. Dit gezegd zijnde: hoeveel weeg je? Wat is je rijstijl en wat is het inzetgebied? Op zich is je fiets een XC-/Marathonfiets.
Ik raad je aan om het gewoon met 180-160 te proberen, je zal zien dat dat ruim voldoende zal zijn. Best altijd zelf testen, op internet is iedereen ervaringsdeskundige.
pt3r
Mountainbiker

Post by pt3r »

Ik denk dat het meer zin heeft om een grotere rotor vooraan te zetten dan achteraan.
ErikEngerd
Mountainbiker

Post by ErikEngerd »

Hoi,

Ik denk dat ik het gewoon maar ga proberen zonder upgrade. Ik weeg zelf 85kg dus met kleren en bepakking misschien zon 95kg. Ik ben zeker geen agressieve rijder. Inzetgebied is voornamelijk routes in Nederland (waarbij ik wel de heuvels op zoek), en een aantal keer per jaar naar de Ardennen of naar Duitsland.

Miisschien moet ik me ook niet zo laten leiden door zo'n test. De remmen doen het nu werkelijk uitstekend dus eigenlijk kan ik er net zo goed mee doorfietsen. In elk geval is de ervaring tot nu toe erg positief. Erg goeie dosering, behoorlijke remkracht, en vrijwel remmen zonder bijgeluiden.

Groeten
Erik
Post Reply