trainingschema voor mensen zonder tijd?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
de witten
Mountainbiker

Post by de witten »

Sunn xtreme wrote:
de witten wrote:
Sunn xtreme wrote:
doe 4x aan sport in de week, tot 5x. Regelmaat is troef. en zelfs is dat meer lopen dan fietsen, gewoon doen.

.
@ sunn

Zou hij zich dan niet overtrainen?
Rusten?

als je daarvan overtraind geraakt, moet je zelfs gaan oppassen als je je vork opheft bij het eten van aardappelen.

het woord 'overtraining' word in de topics vaak te veel onterecht gebruikt.

met 'sporten', word niet bedoelt 'trainen'. dat zijn 2 verschillende zaken.

zijn 1e zorg is weer fit te raken. dus sporten met die doelstelling.... overtraining is niet mogelijk.
hij zal ten hoogste in het begin een paar dagen wat stijf zijn, maar dat is zeer normaal.

als hij bv 4x de week 45 minuutjes gaat lopen (in begin is dat lopen-wandelen-lopen-...) gaat hij er maar enkel voordeel uit halen.
en beginnend met een rustig tempo, kan er maar weinig misgaan.
Van wanneer raak je dan overtraind?

Ik denk dat ik me vorig jaar overtraind heb:

Voelde me moe en sliep 12 uur gedurende 3 weken.
Hoe kwam dit:
- elke dag Lopen s'morgens 45 min gedurende 1 week ( nadat ik daarvoor gemiddeld 40 km per week liep
- Daarna 3 duikjes gaan doen per dag ....

Of was het een combinatie van duiken en lopen....

HEb er toch schrik van gekregen...
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

het aspect nachtrust speelt ook een zeer grote rol ivm overtraind geraken.
ook ziekte.
loop je 45min. nogal stevig door, is nog steeds niet hetzelfde als aan een rustig tempo... zeker niet te vergelijken met iemand die pas terug begint.

ziekte, of een infectie die niet goed doorbreekt, kan je ook een tijdje last bezorgen. op zulke momenten altijd kalm trainen, lage pols. Tijdelijk beperken van de duur / afstand is dan ook geen luxe. door ziekte kan je ook snel een 'geblokkeerd' gevoel krijgen, maar je max. pols zal altijd vrij hoog geraken en toch in de buurt komen van je normale max. pols.
dit is duidelijk geen overtraining.

overtraining is iets wat zich op lange termijn afspeelt. dat gebeurd niet op 2 weken. Wie bv vrij hard traint, en een beperkte, tot zelfs slechte nachtrust heeft, loopt meer kans. zijn weerstand gaat haperen (imuniteit ziektes), de pols gaat een pak lager blijven hangen terwijl je voelt dat je nog over hebt, maar gewoon lijkt te blokkeren.

bv je max ligt op 185. alles goed... hij kan een beetje zakken, en weer tot je max komen.
maar als je op een bepaald moment op 160 polsslag, gewoon kompleet a bloc zit, en dit duurt een paar dagen op een stuk en je krijgt je pols geen enkele keer meer in de buurt van je normale max, dan kan je spreken van overtraining. doe je het een 2 tal weken zeer kalmpjes aan, en dan weer rustig opbouwen, voorzien van een hele goede nachtrust, geraak je weer aan je normale max pols.

echter, wie enkele weken drastich onder zijn max pols blijft steken en a bloc zit elke keer opnieuw, word sterk aangeraden om de fiets aan de kant te laten gedurende een week of 2 om te beginnen, en zoveel mogelijk rusten / slapen. daarna weer zeer kalm hervatten.

maar het mag zeer duidelijk zijn : NACHTRUST is de sleutel !!!

wat ik bedoel dat het woord overtraining vaak teveel te onpas word gebruikt, is dat je nogal vaak moet vaststellen dat dat het eerste is wat in de mens die sport lijkt op te komen. Omdat het eens een weekje slecht draait.... of ze zich vermoeid voelen.

vermoeid voelen kan vaak erg simpel verklaart worden :
- gebrekkige nachtrust (te kort, of laat gaan slapen, slaap met onderbrekingen....)
- verkeerde trainingsvormen, verkeerd ineengezet schema
- ziekte, of een sluimùerende / opkomende ziekte, virus...
- mentaal slecht zijn, je niet gioed voelen (een niet te odnderschatten factor)
- vormen van stress - die kunnen je ook slecht laten rijden, meestal beseft men niet eens dat ze vol stress zitten
- familiale omstandigheden, kunnen ook sterke invloed hebben op je training

allemaal zaken die rechtstreeks invloed hebben op je fysieke paraatheid, zonder dat er enige sprake is van vormen van overtraining.

wat je meestal vaststeld is, dat sporters wel trainen, maar vooral hun slaap verwaarlozen. Op de duur geraak je ook daardoor geblokkeerd en gaat het enkel maar slecht. dan ben je mogelijk oververmoeid, maar zeker niet door overtraining. Wel omdat je geen zelfdicipline hebt. (meestal)
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

Gisteravond laat pas thuisgeraakt,
nu maar eens een reactie geven ;)

- overtrainen,
dat zal niet rap gebeuren, luisteren naar je lichaam staat hoog op het lijstje: trop is teveel :P
- nachtrust,
ZEER belangrijk, gaat eigenlijk voor alles en staat op nummer 1.
Hell, zelfs mijn klanten kunnen op hun kin kloppen als ik mijn rust neem.
- veel en kort(er),
dat lijkt mij ook wat gemakkelijker in te plannen
Maar als vrachtwagens omver geblazen worden (in Engeland heeft het flink gestormd) dan ga ik toch liever niet sporten ;)

Eigenlijk zijn de raadgevingen de dingen die ik in mijn hoofd had,
rustig opbouwen en geen grote ambities hebben.
Hoeft ook niet,
ik ben geen wedstrijdrijder maar iemand die liever wat rustiger rijdt op makkelijke stukken en dan doorgaat op technische dingen (daar kan ik me dus wel op kapotrijden).
Plezier in het rijden is een prioriteit!
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

en als je erin slaagt je voeding wat te verzorgen, in samenhang met de slaap, sta je al een eind verder.
als je dan gaat sporten, zal het minder lang duren eer het wat begint te vlotten.
maar met uw beroep is het zoveel mogelijk improviseren, en proberen dagelijks (indien mogelijk) toch iets te doen. fitheid moet primeren.
en je gezondheid en natuurlijke weerstand verbetert er nog op ook.
Post Reply