op speed dus? Ook voor de voorband?
Ik heb flink wat latex toegevoegd, maar de flanken wilden gewoon niet "klappen". Ik heb begrepen dat ik het nu moet proberen met het ventiel gedemonteerd..
Geax barro mountain TNT
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- Cristalix
- Mountainbiker
Nee, zeker niet met het ventiel gedemonteerd, ik begrijp het eigenlijk niet zo goed, wil je een gewone niet-tubeless band op een niet-tubeless velg monteren of op een tubeless velg?julie wrote:op speed dus? Ook voor de voorband?
Ik heb flink wat latex toegevoegd, maar de flanken wilden gewoon niet "klappen". Ik heb begrepen dat ik het nu moet proberen met het ventiel gedemonteerd..
- mOnstertje
- Mountainbiker
Post by mOnstertje »
... en waar mag/mocht dat wel wezen?Cristalix wrote:59 € voor 2 banden incl. 2 busjes notubes
- Cristalix
- Mountainbiker
Had deze gekocht bij B2B, was op dat moment de goedkoopste prijs die te vinden was. Momenteel hebben ze deze banden niet meer in hun assortiment. Ondertussen zijn de prijzen al wat naar beneden, hier hebben ze de banden maar dan zonder Pit-Stop http://www.fietsbandenconcurrent.nl/pro ... uctID=1101mOnstertje wrote:... en waar mag/mocht dat wel wezen?Cristalix wrote:59 € voor 2 banden incl. 2 busjes notubes
Bij bikesport had ik onlangs de marathonversie zien liggen, ook zonder Pit-Stop denk ik
http://www.bikesport.be/index.php/advancedSearch/nl/
- Zotte Marre
- Mountainbiker
- Location: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
Post by Zotte Marre »
Over richting van banden (bidirectionele banden dus) en speed/tractie is er al heel veel verteld. Maar aangezien ik het ook eens op mijn gemak en met de nodige uitleg (op de site van Michelin) volledig heb begrepen, wil ik nog wel eens een duidelijke uitleg doen:julie wrote:even een wat ouder onderwerp uppen
Ik heb me een barromarathon aangeschaft, niet de tnt versie. Nu weet ik niet zo goed in welke richting ik hem moet monteren, het is voor het voorwiel, speed of tractie? Ik heb de neiging tractie, omdat grip van belang is voor het voorwiel.
Kan iemand mij dit bevestigen?
PS niet in geslaagd om de band met notubes te monteren, ik doe nog een poging vanavond (ik heb hem nu gemonteerd met een binnenband).
Banden die in hun noppenpatroon een V-vorm vertonen (zoals Geax, Michelin, Continental, e.a.) zijn bidirectionele banden. M.a.w. de rijeigenschappen zijn iets anders afhankelijk van de richting.
Of er nu op de band speed/tractie staat of niet, je moet naar die V-vorm kijken en in welke richting die wijst, aan het contact tussen band en ondergrond.
Geax bv raadt aan vooraan banden op 'speed' te leggen en achteraan op 'tractie'. Zo zal je zien dat de V vooraan in de rijrichting wijst (als je er vanboven op kijkt dus de punt van de v in rijrichting). Als je dan een bocht neemt, of afremt krijgen de noppen eigen een druk tegengesteld aan de draairichting van het wiel en gaat de V open, wat meer grip zal geven.
Achteraan het omgekeerde verhaal. Daar staat de opening van de V bij contact met de bodem naar achter gericht. Zodat als je kracht op je achterwiel zet, de opening van de V in de draairichting van het wiel gericht is en zo ook de V opengaat en je meer 'tractie' hebt.
Hoe ik het doe: VOORAAN altijd op Speed (V-vorm tegengesteld aan draairichting vh wiel; ACHTERAAN afhankelijk van de omstandigheden, vrij nat, zeker tractie V-vorm in de draairichting, of bij zomerbanden (vb Geax Mezcal) ook in meestal in tractie. Bij relatief droog (winterweer) durf ik mijn Barro Marathon/Mountains ook in speed leggen achteraan, dat bolt wat beter.
Voila, ik hoop dat dat wat duidelijk was, anders een een tekeninske maken of eens zoeken op Michelin.
- Cristalix
- Mountainbiker
Da's volledig correct , bij mij liggen mijn Barro Mountain's allebei in 'speed' richting. Nog nooit echt moeten afstappen, achterband glijdt dikwijls door maar als ge blijft doortrappen geraakt der zeker uit.
Ik zou ze achteraan eens op 'traction' moeten leggen om het verschil te weten maar ben momenteel tevreden met de huidige combinatie. Speed vooraan is hier in België zeker voldoende, dus 'traction' vooraan is niet nodig.
Nog een tip, voor iemand die met v-brakes rijdt kunt ge het voorwiel gewoon draaien, moet je de band niet verleggen.
Nog een tip, voor iemand die met v-brakes rijdt kunt ge het voorwiel gewoon draaien, moet je de band niet verleggen.
- Zotte Marre
- Mountainbiker
- Location: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
Post by Zotte Marre »
MerciCristalix wrote:Da's volledig correct (...). Speed vooraan is hier in België zeker voldoende, dus 'traction' vooraan is niet nodig.
Er is geen enkele reden op vooraan een band op 'tractie' te leggen, tenzij ge met een Christina met voorwielaandrijving rijdt. Tractie vooraan zal alleen te contact met de ondergrond verminderen.
En die V-brakes, correct wiel omdraaien, maar ik zou het toch alleen met mijn voorwiel doen,