Ontlaste pendeloefeningen zorgen voor een goede verdeling en mobilisatie van het gewrichtsvocht (=synovia). Het gewricht wordt gesmeerd en het kraakbeen gevoed. Maar nieuw kraakbeen opbouwen doet het niet. Enkel het de kwaliteit van het huidige verbeteren.ratte wrote:ontlaste pendeloefeningen zorgen voor kraakbeenopbouw in het kniegewricht
dit kun je bij de kine vinden onder " medische trainingstherapie"
Idd het is een voedingsstof dat het herstel van kraakbeen bevordert en bijgevolg opnieuw de kwaliteit verbetert, maar echt nieuw opbouwen niet.polarbear wrote:Ik ben redelijk tevreden over Glucosamine, dat kraakbeen herstelt en aanmaak hiervan bevordert: mijn knieklachten verminderen hierdoor.
"Onderzoek heeft uitgewezen, dat de stoffen glucosamine en chondroitine in staat zijn tot herstel van kraakbeen en pijn ten gevolge van arthrose (gewichtsslijtage) vermindert of zelfs doet verdwijnen."
Ik wil nog eventjes het verschil tussen het herstel en het opbouwen van kraakbeen duidelijk maken. Als je bv. een knie artrose hebt zal glucosamine of pendeloefeningen het huidige weinige kraakbeen verbeteren. Heb je ergens echt geen kraakbeen of slechts een dunne laag zal momenteel NIKS ervoor kunnen zorgen dat er daar weer kraakbeen bijkomt.
Ikzelf neem momenteel ook een glucosamine supplement, dit preventief want ik heb nogal veel risicofactoren voor artrose op latere leeftijd. Hoe beter de kwaliteit van kraakbeen hoe minder snel het slijt. De dikke laag die ik nu heb wil ik zo lang mogelijk houden.