VOORWIELSLIP

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Snelheid is meestal je vriend. Da's 1 van de dingen die ik vrij snel geleerd heb toen ik ben begonnen met DH en FR: NIET remmen. Het is in een technische situaatie dikwijls heel belangrijk van NIET/MINDER te remmen.
Kan ik absoluut bevestigen, alleen wil hier en daar et koppeke nog ni mee.
Maar bedenk ook wel: hoe sneller je gaat, hoe harder je ergens tegenaan kan bonken ook..
hatebreed
Mountainbiker

Post by hatebreed »

ik ben vorige zaterdag ook nogis stevig op mijnen bek gegaan
(juist door te veel snelheid)
in een baantje dat ik zeer goed ken
het was een beetje modderig kom aangevlogen met een snelheid van
25-30km/h kleine geul en begint je voorwiel te schuive en dan
is het te laat en lag ik tusse de netels en de dorens
ben zelf ook geen top "geul" rijder
mijn advies: gewoon gaan
it's me !
Mountainbiker

Post by it's me ! »

Zondag in Wemmel ook goed op mijn doos gegaan door een wegschuivend voorwiel.
Modder, (te hoge)snelheid,schuine kant en een snuifje prikkeldraad.... De perfecte ingredienten voor een dwaze schuiver! :-D
Gelukkig had ik een helm op of de krassen van de prikkeldraad waren op mijn hoofd. :-?
Mijn Nobby Nic vanvoor geeft me door enkele malen stevig wegschuiven geen veilig gevoel meer. Nu begin ik al aan schuiven te denken voor de bocht. :roll: Met andere woorden het zit ook veel in het koppeke denk ik.
Toch eens andere band leggen, je weet maar nooit...
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

Nah, omdat er toch veel zijn die NN goed vinden en anderen niet (waaronder ikzelf), moet je toch maar ne keer denken aan de geometrie van de bike, die zal er voor iets tussenzitten....Met een band met meer zijdelingse grip zal het beter gaan, maar nog niet zo goed als op een bike met een geometrie waarbij je meer druk hebt op je voorwiel in de bocht....
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

Nah, omdat er toch veel zijn die NN goed vinden en anderen niet (waaronder ikzelf), moet je toch maar ne keer denken aan de geometrie van de bike, die zal er voor iets tussenzitten....Met een band met meer zijdelingse grip zal het beter gaan, maar nog niet zo goed als op een bike met een geometrie waarbij je meer druk hebt op je voorwiel in de bocht....
daelman
Mountainbiker

Post by daelman »

van schuivende wielen enkel op ijs last van gehad. en teveel druk in voorband op den asfalt met een beetje zand op. :lol:
ook wel gehad dat mijn stuur wegtrok als ik zonder handen reed. boutje van topcap te hard aangedraaid 8)
Ramboke
Mountainbiker

Post by Ramboke »

LucVR wrote: @ Flip: jij doet net het tegenovergestelde van wat je verondersteld wordt te doen. De juiste techniek op een off-camber stuk is de fiets in de helling te leggen en alle gewicht op het buitenste pedaal, waarbij je je lichaam ook 'naar buiten' hangt, dus van de helling weg. Dit zorgt ervoor dat je de zijnoppen maximaal benut en belast om grip te krijgen en te houden. Dit is eigenlijk essentieel dezelfde techniek als bij snelle, wijde bochten

Dit klopt volledig! Het enige wat ik hier aan kan toevoegen is dat voor lange bochten de buitenpedaal volledig beneden dient te zijn. Op die manier drukt ge uwe fiets wat meer de grond in. Voor snelle bochten kunt ge best uw pedalen vlak houden. Dus vermijd absoluut dat uwe binnenpedaal naar beneden staat.

Verder kunt ge bij sommige scherpe bochten ook beter iets naar voren leunen op uwe fiets. Een slippend achterwiel is makkelijk terug onder controle te brengen, itt een slippend voorwiel!
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

:roll: Jaja, ik moet nog veel oefenen als ik dat hier zo allemaal lees :drunk:
Ik hoop dat de theorie door de auteurs ook omgezet wordt in praktijk... :lol: :P
Dr.Gonzo
Mountainbiker

Post by Dr.Gonzo »

it's me ! wrote:Zondag in Wemmel ook goed op mijn doos gegaan door een wegschuivend voorwiel.
Modder, (te hoge)snelheid,schuine kant en een snuifje prikkeldraad.... De perfecte ingredienten voor een dwaze schuiver! :-D
Gelukkig had ik een helm op of de krassen van de prikkeldraad waren op mijn hoofd. :-?
Mijn Nobby Nic vanvoor geeft me door enkele malen stevig wegschuiven geen veilig gevoel meer. Nu begin ik al aan schuiven te denken voor de bocht. :roll: Met andere woorden het zit ook veel in het koppeke denk ik.
Toch eens andere band leggen, je weet maar nooit...
Er waren in Wemmel enkele lange grasstroken met geulen, niet echt van het niveau van de TT van Asse maar toch niet zonder risico.
Het is enerzijds een kwestie van durf, niet gaan verkrampen op je bike en vooruit kijken. Niet naar je voorwiel zitten zien, dan is je reactie toch steeds te laat. Je moet de geul over zijn lengte bekijken.
Bijna in de fout gegaan door in het achterwiel te gaan plakken van een andere biker voor mij. 8)

Wat de banden betreft, ben deze zomer in dergelijke stroken een paar keer lekker geschoven, net op het laatste moment kunnen bijsturen maar op tv had het geen zicht geweest. :wink:
Met de winterbanden er terug op is het risico al veel verkleind terug. NN is anders een goede band hoor wat dergelijke zaken betreft.
LucVR
Mountainbiker
Location: Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

Post by LucVR »

Flip FSR wrote::roll: Jaja, ik moet nog veel oefenen als ik dat hier zo allemaal lees :drunk:
Ik hoop dat de theorie door de auteurs ook omgezet wordt in praktijk... :lol: :P
Ik probeer het in elk geval. Maaar ge weet wat ze zeggen over stuurlui en wal hé ... :P
Anderzijds is het ook algemeen geweten dat de beste sporters niet altijd goede trainers zijn en omgekeerd.
Post Reply