als club kan je het ook niet verplichten. de enige plaats waar het verplicht is, is in wedstrijd (in ons land)
als club kan je wel aanraden een helm te dragen.
de verzekering van de club zou het in hun polis kunnen zetten, doch is niet conform met wettelijke bepalingen. Verder zou het verplichten, je weleens leden kunnen kosten ipv bijbrengen.
het dragen van een helm kan je promoten binnen een club.... en is ook een aanrader.
in clubs waar vrijetijdsrijders (GEEN wedstrijdrijders zitten) is het zelfs ten sterkste aangeraden.
de reden is simpel : ze beschikken niet over evenveel ervaring om in groep te rijden, zeker niet met hogere snelheden. Het probleem dat zich daar dus stelt, heeft zeer veel met reactie / reflexen te maken.
een wedstrijdrijder heeft een automatisme die hem op moeilijke momenten helpen. Een vrijetijdsrijder heeft deze reflex niet zo goed ontwikkelt, dus het gevaar voor een val is aanzienlijk groter.
de jongere generatie draagt vaak een helm uit zichzelf.
ook zie je het steeds vaker bij wielertoeristen. Toch is de oudere generatie (30-45j) geen voorstander om op een simpel tochtje een te dragen.
ikzelf draag ook geen. Maar ik raad wel iedereen aan een te dragen, zeker degenen die geen wedstrijdervaring hebben en minder ontwikkelde reflexen hebben.
het is altijd beter. Maar de keuze blijft vrij.
Helm verplicht
Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
- roy
- Mountainbiker
- Location: Duratec sonix cx3 s-ram X0,hope new mini raceface deus easton Xc-one and ec70 Reba WC
Je kan ook altijd omver gereden worden door een auto ofzo.
Helm beshermt je tegen ongevallen die je zelf veroorzaakt.
Maar hij beschermt even goed tegen ongevallen waar je totaal niets aan kan doen die uitgelokt zijn door andere als er iemand vlak voor je valt aan 30 km/h zijn er weinig denk ik die de reflex hebben nog te kunnen ontwijken.
Zeker als je in groep rijd kan je bij je ontwijken anderen meenemen in je val.
Er zijn veel mensen die goed met een fiets kunnen rijd en nooit vallen maar als je veel fiets komt het er toch wel eens van als is het niet door je eigen fout.
Helm beshermt je tegen ongevallen die je zelf veroorzaakt.
Maar hij beschermt even goed tegen ongevallen waar je totaal niets aan kan doen die uitgelokt zijn door andere als er iemand vlak voor je valt aan 30 km/h zijn er weinig denk ik die de reflex hebben nog te kunnen ontwijken.
Zeker als je in groep rijd kan je bij je ontwijken anderen meenemen in je val.
Er zijn veel mensen die goed met een fiets kunnen rijd en nooit vallen maar als je veel fiets komt het er toch wel eens van als is het niet door je eigen fout.
Mijn schoonbroer kent twee mensen die geen helm ophadden toen ze zijn gevallen. Ze zijn allebei op hun hoofd gevallen. De ene is dood, de andere heeft 4 maanden in het ziekenhuis gelegen. Deze laatste was gevallen tijdens een rustig ritje met kameraden en in een bocht in het wiel van een ander blijven haken en zo verkeerd gevallen. Maar daar doe je op dat moment niet veel aan, he. Wie na het lezen van dit geen helm op doet is pas echt stom

Ik vind dat een club de deelnemers mag verplichten een helm te dragen. Je bent toch ook verplicht je gordel om doen als je in de auto stapt. Dat is er ook om jezelf te beschermen.
Ik vind dat een club de deelnemers mag verplichten een helm te dragen. Je bent toch ook verplicht je gordel om doen als je in de auto stapt. Dat is er ook om jezelf te beschermen.
- devil biker
- Mountainbiker
Post by devil biker »
ik rijd niet in een club, maar zet altijd een helm op op de mtb.
vind dat clubs dat zeker mogen verplichten.
vind dat clubs dat zeker mogen verplichten.
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
is inderdaad altijd een aanrader, zeker offroad waar het risico een stuk hoger ligt.SusXT wrote:Mijn schoonbroer kent twee mensen die geen helm ophadden toen ze zijn gevallen. Ze zijn allebei op hun hoofd gevallen. De ene is dood, de andere heeft 4 maanden in het ziekenhuis gelegen. Deze laatste was gevallen tijdens een rustig ritje met kameraden en in een bocht in het wiel van een ander blijven haken en zo verkeerd gevallen. Maar daar doe je op dat moment niet veel aan, he. Wie na het lezen van dit geen helm op doet is pas echt stom![]()
![]()
vergelijken met een gordel is nogal moeilijk. de gordel is bij wet bepaald en terecht...daar kan je een ongeval hebben tegen 50km/u maar ook tegen 200km/u.
de helm word voor velen een probleem.... zoals de oude vandagen. Ik zie die niet snel een helm opzetten...
van de moment dat ze die zouden verplichten - van een club uit - op een helm te dragen, is het gedaan met de bijeenkomsten.
idem voor vele wielertoeristenclubs...... er zouden er velen afhaken.
als men het verplicht wil maken, dan zal het enkel kunnen door wettelijke bepaling (zoals de gordel) want de meesten hebben gewoon geen zin om dat te dragen.
Het is wel zeer positief, dat steeds meer mensen beseffen dat het veiliger is. de kans dat je op je hoofd valt is zeer klein, maar ze bestaat wel.
het is ook zo, dat je er steeds meer mee zit rondrijden. Vooral de jongere(n) generatie(s) zijn er mee bezig. Ook dat op scholen bij de kinderen het word ingeburgerd is zeer goed.
het dragen van een helm verkleint het risico, maar is geen garantie dat je er goed vanafkomt als je op je hoofd gaat.
helaas speelt er nog een faktor mee : geluk. Geluk dat je niet frontaal op de voorkant komt, geluk dat je niet achterwaarts een klap krijgt (de gevaarlijkste..) geluk dat je niet zijwaarts een slag krijgt... geluk dat je 'mooi' op de helm valt en zo toch er 'goed' vanafkomt.
de reden waarom ik op training geen helm draag, is omdat ik erg vaak in men eentje ga trainen. verder, wanneer ik met andere mee ga rijden, ga ik enkel met competitierijders rijden. Mocht ik toch even inpikken bij een groep die vooral betaat uit niet competiterijders, dan ga ik als laatste man rijden en hou me geconcentreerd. Zo beperk je ook een hoop risicos...al is dat ook geen garantie tegen valpartijen.
je moet ook een beetje geluk hebben (helm of geen helm) en ook beseffen wat je stuurkunsten en reflexen zijn.
In wedstrijden, maar vooral vrijetijdsrijders zie ik vaak overmoedig worden en afdalingen nemen waarvan je op voorhand al weet dat er wat gaat gebeuren. Ze moeten ook eens beseffen dat, wanneer je twijfelt, er al niet aan moet beginnen... en velen weten ook dat ze technisch niet stuurvaardig zijn maar toch naar beneden gaan op technische stukken en met gevolg. dat is erom vragen natuurlijk.
Verder zie ik ook vele wielertoeristen van hun uitstap een wedstrijd maken. Er zitten daar een pâk mensen bij die amper door een bocht kunnen sturen in groep, en dan willen ze hun eens gaan bewijzen en denken dat ze Tom Boonen zijn... mja dan vraag je om ongelukken.
de helm is een aanrader ! daar staat geen discussie over.
wat betreft de verplichting..... wat betreft de groepsuitstappen van wielertoeristen zou het niet slecht zijn dat men het zou verplichten, vanwege de vele onervaren fietsers (ik doel op reflexvermogen en stuurkunst oa)
helaas zullen ze geconfronteerd worden door verlies van leden. Mensen hebben al zoveel verplichtingen en willen eens gaan fietsen met de fietsvrienden zonder andere verplichtingen.
je begrijpt wel wat ik wil zeggen.
zolang er geen wettelijke bepaling is, zal het dragen van een helm altijd vrijblijvend zijn.
- davidS
- Mountainbiker
we rijden altijd met 2 samen, niet in clubverband. Ik deed altijd mijn helm op en na een paar keer een opmerking gemaakt te hebben rijdt mijn maat nu ook altijd met helm. Mijn zoon en dochters gaan naar school met de fiets en dragen ook steeds een helm. Dat heb ik hen niet verplicht, maar ik heb hen wel gezegd dat ik hun fiets in 2 slijp als ik ze zie zonder helm.
Ze hebben nooit geprotesteerd en doen spontaan hun helm aan.
(jaja, soms helpt het om eens dictator te zijn
)
Ze hebben nooit geprotesteerd en doen spontaan hun helm aan.
(jaja, soms helpt het om eens dictator te zijn
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
wou net zeggen : fiets in 2 slijpen indien ze niet dragen,... is dat niet hetzelfde als verplichten??
je hebt wel gelijk. Zeker met de alsmaar toenemende verkeersdrukte is het wel beter dat je ze draagt.
zeker in stads / dorp-kern is het geen luxe.
als er eentje zomaar doodleuk zijn deur opengooit zonder kijken, en je knalt erop, dan komt die helm 9/10 van pas.
je hebt wel gelijk. Zeker met de alsmaar toenemende verkeersdrukte is het wel beter dat je ze draagt.
zeker in stads / dorp-kern is het geen luxe.
als er eentje zomaar doodleuk zijn deur opengooit zonder kijken, en je knalt erop, dan komt die helm 9/10 van pas.
- BikeSport.be
- Mountainbiker
- Location: Liteville 301 - Scott Spark LTD en nu dus ook Scalpel 08 Carbon BBQ
Post by BikeSport.be »
laatste tijd veel klanten over de vloer gehad na een valpartij zonder helm. Amaai mn botten. Kan dan maar een ding zeggen: GO HELMET GO.
Heb trouwens een neef verloren aan een valpartij tegen 20 per uur zonder helm.
Heb trouwens een neef verloren aan een valpartij tegen 20 per uur zonder helm.