mountainbike en diabetes

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Willy D
Mountainbiker

Post by Willy D »

Johan Degraeve wrote:
Willy D wrote:... maar vooral beseffen dat hij echt geen rariteit is
uw zoon is zeker geen rariteit, komt heel veel voor, ook type 1 diabetes (wat allicht het type diabetes is van uw zoon gezien de jonge leeftijd)

'k zou zeggen, als er nog zijn op dit forum en die dit lezen, laat de reacties maar 's komen.
hij heeft inderdaad type 1, het komt tegenwoordig veelvuldig voor, een rariteit is dat zeker niet.

Spijtig is dat er omtrent diabetes een verkeerd beeld hangt. de meesten kennen dit van op tv, de ouderdomdiabetes (type 2). Dat jonge mensen dit hebben (weliswaar een ander type, type 1) kan er meestal niet in. Wordt meestal gevolgd door een vraag zoals 'heeft hij dan zoveel gesnoept?

Gelukkig zijn er dan mensen zoals Zetterberg die openbaar maken dat hun leven niet ophoudt bij diabetes. Hoewel Zetterberg zal gevolgd worden door een legertje dokters, wat u en onze Peter tijdens sportbeoefening niet kunnen zeggen.
Gertus
Mountainbiker

Post by Gertus »

Persoonlijk heb ik geen diabetes, tot voor enkele maanden zelfs nooit contact met gehad in mijn leven. Een vriendin van me heeft dit echter wel sinds kort. Daardoor ben ik ook meer dingen beginnen opzoeken hierover. Wat het juist is en hoe het in elkaar zit.

Conclusie is; knap dat er mensen zijn die hier moeite en de durf/moed in steken om hun lichaam te begeleiden naar een intensieve inspanning als mtb en marathon rijden. Chapeau aan jullie, echt =D>
geertje
Kerstman

Post by geertje »

@Willy D, uw zoon Peter is inderdaad zeker geen rariteit. Wanneer jezelf diabetes bent weet je soms maar hoeveel mensen er zijn met diabetes.
Peter, ik zou zeggen verzorg je diabetes goed, het kan je veel narigheid besparen die je zeker niet hebt wanneer je het goed verzorgt. Ook al is het niet altijd makkelijk.

Ben zelf ook reeds 19 jaar diabetes type 1. 'k Moet eerlijk zijn en zeggen dat ik er de eerste jaren van mijn ziekte eigenlijk een beetje met mijn klak naar toe gesmeten heb tot er problemen kwamen op mijn ogen met laserbehandelingen tot gevolg. Ik ben dan eigenlijk op het goede spoor gezet en gewezen op het belang van een goede regeling door regelmatige,in mijn geval minstens 4, soms 6 bloedsuikermetingen per dag. Ben dan voorzichtig beginnen lopen(was helemaal niet sportief) om vervolgens mij een mountainbike te kopen en zo de bossen en de velden in te biken. :bounce: :bounce:
Mijn sterkse prestatie was vorig jaar om de laatste 140km van de Ronde van Vlaanderen te rijden, weliswaar op een gezapig tempo maar ik was zo fier als een gieter als ik aankwam. =D> =D>
Dus Peter, je ziet diabetes is niet het einde van de wereld :wink:

Mochten er nog forumleden met diabetes zijn meldt je gerust aan als je dat zelf wil zodat de wereld beseft dat er niet hier of daar een "suikerzieke" is, en dat dit geen mensen zijn die gewoon ziek thuis zitten maar ook nog prestatie kunnen doen. :-D

Groeten
geertje
Johan Degraeve
Mountainbiker

Post by Johan Degraeve »

Ik kan bevestigen wat Geertje zegt : als je het serieus aanpakt, dan kunt ge eigenlijk alles doen wat ge wilt zonder problemen. Nee, professioneel vliegtuigpiloot zul je allicht nooit worden, maar voor de rest kunt ge alles aan.
philip vg
Mountainbiker

Post by philip vg »

Hallo Johan, Ik spuit lantus en mijn kort werkende insuline is actrapid.
philip vg
Mountainbiker

Post by philip vg »

Hallo willy,
Mijn eerste jaren als diabeet waren ok zeer moeilijk, ik begreep als 7jarige ook niet goed waarom mijn vrienden wel konden eten en drinken wat ze wilden en ik niet.
En 30jaar geleden waren er nog geen bloedsuikermeters voor iedereen.
geertje
Kerstman

Post by geertje »

Wil jullie volgende site niet onthouden waar een mss een paar nuttige tips in staan voor wanneer je begint te sporten of reeds langer mee bezig bent.
http://www.diabetes-vdv.be/page?page=ar ... i=2&mi=746
Dit is een stukje uit de website van " De vlaamse Diabetes Vereniging". Deze vereniging heeft ook tweemaandelijks een tijdschrift uit "diabetes info" met tips en uitleg over alle aspecten van diabetes. Er wordt wel een jaarlijks lidgeld van 20EURO gevraagd. Verdere uitleg zie www.diabetes-vdv.be

Groeten

geertje :wink:
Willy D
Mountainbiker

Post by Willy D »

bedankt allemaal voor de fijne reacties =D> en berichten...ik heb Peter deze berichten laten lezen, en hij was ervan aangedaan.

Willy
polepo
Mountainbiker

Post by polepo »

Dag mannen,heb al 22 jaar diabetes en dit heeft mij nooit tegengehouden om te sporten.Heb tot mijn 32ste voetbal gespeeld op een redelijk niveau en wegens last aan de rug overgeschakeld op fietsen.Ik gebruik nu Lantus en Novorapid als insuline en probeer regelmatig mijn bloedsuiker te meten.Als ik s'morgens ga fietsen probeer ik tussen 120 en 180 te zitten.Eet altijd 3 bruine boterhammen en een banaan als ontbijt.Op de bevoorrading meestal een suikerwafel en een stuk fruit om bij te tanken.Heb ook altijd druivensuiker bij.
Vraagje aan de mannen met een insuline pomp,is dat niet hinderlijk om sport te doen ivm zweten,actie,vallen en dergelijke?
geertje
Kerstman

dragen van insulinepomp

Post by geertje »

polepo wrote: Vraagje aan de mannen met een insuline pomp,is dat niet hinderlijk om sport te doen ivm zweten,actie,vallen en dergelijke?
Ik ben hier blijbaar de enige met een insulinepomp. Draag dus reeds 4 jaar een pomp waarin extra snelwerkende insuline zit (humalog).
De pomp draag ik met een draagband rond de buik wanneer ik sport en deze kan ook wel bezweet zijn na het sporten maar de pleister die de infuse in de buik vasthoud lost nooit. Je gaat er zelfs mee in bad of gaan zwemmen, de pomp is er dan wel af natuurlijk.
De pomp zelf is stootvast dus bij het vallen bvb geen probleem. Ben al een paar keer gevallen zonder probleem.
Gevechtsporten zoals boksen, judo, karate enz doet je beter niet, maar voor het fietsen geen probleem.
Het enige probleem doet zich soms wel voor in de zomer en dat is dat de band soms irriteerd bij warm weer maar dan is er nog een etuitje om de pomp aan de broeksriem te dragen.

Groeten

geertje :wink:
Post Reply