DarkStar wrote:Ik kan manitou hier alleen maar in bijtreden, het is niet voor niks dat andere voertuigen alleen maar gebruik maken van hydraulische remsystemen. De remkracht is véél groter, er zijn geen kabels die kunnen breken, en het hierboven vermelde effect is enkel van toepassing indien je langdurig, non-stop vol remt. Trouwens, bij een mechanische schijf is het GEVAAR veel groter. Je kan hiermee blijven remmen tot je de maximum temperatuur van je remblok bereikt. Eénmaal op deze temperatuur gaat je remblok beginnen smelten waardoor je dus, 1: je remblok onmiddelijk mee 'vernietigd' (waarom leg ik dadelijk nog even uit) en 2: je de remschijf naar de vaantjes helpt door de smurie die er op blijft kleven.
De reden dat je remblok definitief naar de vaantjes is, is omdat de substantie volledig zal uitharden bij afkoeling en dus geen remeigenschap meer zal bezitten. Het afkoelen zal ook veel langer duren dan bij de olie van een hydraulisch systeem. De olie in zo'n systeem warmt namelijk op door de druk die er op uitgeoefend wordt. Eénmaal deze druk weg zal de warmte zich verspreiden. Aangezien de hydraulische leiding een relatief groot oppervlak is zal de warmte snel afgevoerd worden. Daarom ook dat het probleem zich (bijna) niet voordoet met de juiste remmethode.
Denk dat dit reden genoeg is om te stellen dat hydraulisch beter is dan mechanisch?
ok dat is een uitleg waar ik iets aan heb...
Dus een olierem is beter omdat die verglazing van de blokken voorkomt.
Door z'n oliekoelend effect...
(een olie leiding kan ook breken hé)
Alleszinds vind ik het een plausibele verklaring.
Daarom voer ik deze discutie vooral, overtuigende, verklarende antwoorden...