Ik met m'n 2000 a 3000 heb het ook over offroad gebruik, aja we zitten hier ook op een mtb forum he.... 7000 km ga ik wel niet met m'n mtb rijden, hihhihihi.....kogaboy wrote:amai ik zit er na een goei 1200 km al helemaal doorkraken dat da doe als ik recht op de trappers ga staan
Na hoeveel km een nieuwe ketting op een mountainbike?
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
- Max Power
- Mountainbiker
kraken omdat hij doorschiet, of gewoon kraken omdat er zand of modder tussen zit? Als je ketting niet over je tandwielen schiet en hij kraakt toch, dan moet je hem gewoon eens een lekker badje geven goed uitspuiten en droogblazen en dan ben je weer vertrokken.kogaboy wrote:amai ik zit er na een goei 1200 km al helemaal doorkraken dat da doe als ik recht op de trappers ga staan
- Schijfrem
- Mountainbiker
Ik moet deze week ook een nieuwe cassette steken en ga vanaf dan afwisselend met 2 kettingen werken. Bedoeling is na te gaan of daardoor de levensduur van de casette ook iets kan verhoogd wordenhydrus wrote:Het punt is dat als je je ketting op tijd vervangt je cassette langer meegaat, waardoor je weer wat centjes aan iets anders kan uitgeven.Barbeque wrote:Tip, vervang je ketting en je cassette samen.XC-SjoerieMoerie wrote:Mijn heeft nu 3000 ... wel merendeels offroad en ze gaat er volgende week wss af
Ik speel meestal save en doe dit tussen de 2000 a 3000 km
-
jocca
- Kerstman
- Location: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander
ketting en cassette altijd samen vervangen
mijn fietsboer heeft mij dit verteld, en dit is eigenlijk logisch ook é, je ketting verslijt, dus logisch dat je cassette samen gelijkmatig meeverslijt met de cassette. Als je dan een nieuwe ketting op een halfversleten ketting legt, dan zal de ketting veel vlugger verslijten omdat hij niet meer mooi ligt op de cassette ... omgekeerd is ook het geval, een oude ketting op een nieuwe cassette, die cassette moet gewoon veel vlugger stuk gaan. Bovendien kost een cassette en ketting nu de wereld ook niet é, voor een goei 60 euro heb je ze alletwee momenteel bij bike2build.
En die twee kan je perfect zelf vervangen, dus geen extra kosten aan de boer.
Ikzelf rij met twee verschillende wielsets, een voor mtb en een voor op de rollen, ik heb slechts 1 cassette, dus iedere week de cassette verleggen van wielset. In amper 5 mm is dit gedaan, EN je kan uw cassette gewoon perfect kuisen, dus alle zand en modder eruit, terug insmeren, en het is gelijk een nieuwe. Mijn ketting word ook elke week volledig gekuisd met een sopke en zo'n kallutte met borstels in (werk wel goed hoor en kost slechts 20 euro). Dus mijn ketting blinkt na 900 km nog zoals nieuw, nergens zit er olie in dat ouder is dan 1 week, dus dat rijd nog altijd zeer vlotjes...
mijn fietsboer heeft mij dit verteld, en dit is eigenlijk logisch ook é, je ketting verslijt, dus logisch dat je cassette samen gelijkmatig meeverslijt met de cassette. Als je dan een nieuwe ketting op een halfversleten ketting legt, dan zal de ketting veel vlugger verslijten omdat hij niet meer mooi ligt op de cassette ... omgekeerd is ook het geval, een oude ketting op een nieuwe cassette, die cassette moet gewoon veel vlugger stuk gaan. Bovendien kost een cassette en ketting nu de wereld ook niet é, voor een goei 60 euro heb je ze alletwee momenteel bij bike2build.
Ikzelf rij met twee verschillende wielsets, een voor mtb en een voor op de rollen, ik heb slechts 1 cassette, dus iedere week de cassette verleggen van wielset. In amper 5 mm is dit gedaan, EN je kan uw cassette gewoon perfect kuisen, dus alle zand en modder eruit, terug insmeren, en het is gelijk een nieuwe. Mijn ketting word ook elke week volledig gekuisd met een sopke en zo'n kallutte met borstels in (werk wel goed hoor en kost slechts 20 euro). Dus mijn ketting blinkt na 900 km nog zoals nieuw, nergens zit er olie in dat ouder is dan 1 week, dus dat rijd nog altijd zeer vlotjes...
- Choembawamba
- Mountainbiker
Post by Choembawamba »
Moet je je ketting afhalen, als je hem wil kuisen met zo'n toesstellekeu?jocca wrote:ketting en cassette altijd samen vervangen![]()
-
jocca
- Kerstman
neej gewoon uw ketting laten zitten, je kan dat op uw ketting "klikken", dan een sopje ingieten, wat draaien met uw pedalen, dit 2 keer herhalen met een sopje en dan met water, daarna afdrogen en smeren. En je zou verschieten wat voor vuiligheid er allemaal meekomt en nadien is dat sopke gewoon pekzwart.
op deze link staan er enkele
http://www.bike2build.nl/showmeall.php? ... sort=prijs
groeten
op deze link staan er enkele
http://www.bike2build.nl/showmeall.php? ... sort=prijs
groeten
- Choembawamba
- Mountainbiker
Post by Choembawamba »
Great ! Nog klein vraagje (sorry voor offtopic) : zijn je tandwielen dan ook genoeg gekuisd, of moet je die daarna nog eens apart kuisen?
-
jocca
- Kerstman
je tandwielen zijn hiermee niet gekuisd, die moet je nadien nog eens opkuisen, vroeger liet ik de tandwielen zitten, en met een fijn doekje kan je er dan gemakkelijk tussen. Maar met wat klein materiaal kan je mega simpel alle achterste tandwielen erafhalen, en terug eropzetten, dit is echt een fluitje van een cent, zelfs de meenst onhandige persoon kan dit.
dit materiaal heb je ervoor nodig
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=10103
en dan kan je de tandwielen mooi afzonderlijk schoonmaken.
de kleine derailleurwieltjes moet je wel appart schoonvrijven met een doekje, die demonteer ik nooit, tenzij ze stuk zijn.
Wel opletten als je dit materiaal ergens koopt, duidelijk vermelden dat het voor shimano onderdelen zijn (of eventueel andere), want er zijn verschillende uitvoeringen voor de verschillende merken (je hebt compagnola ook nog dacht ik - ma ja dat is voor koersfietsen alleen zeker?
)
dit materiaal heb je ervoor nodig
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=10103
en dan kan je de tandwielen mooi afzonderlijk schoonmaken.
de kleine derailleurwieltjes moet je wel appart schoonvrijven met een doekje, die demonteer ik nooit, tenzij ze stuk zijn.
Wel opletten als je dit materiaal ergens koopt, duidelijk vermelden dat het voor shimano onderdelen zijn (of eventueel andere), want er zijn verschillende uitvoeringen voor de verschillende merken (je hebt compagnola ook nog dacht ik - ma ja dat is voor koersfietsen alleen zeker?