Bloso-route Averbode?

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Biker Zjé
Mountainbiker

Post by Biker Zjé »

Voor alle duidelijkheid....

Na de Voortberg ga je de spoorweg over om op de Demer te stuiten.

Linksaf is de grote ronde naar Scherpenheuvel ?
Rechts is de kleine ronde via Testeltcentrum terug naar Averbode...

Is dit correct ? Van het tweede ben ik vrij zeker omdat ik dat stuk al gereden heb, maar ik heb toen (de week voor de opening) geen splitsing opgemerkt :oops:
Biker Zjé
Mountainbiker

Post by Biker Zjé »

Biker Zjé wrote:Bij mij was de nieuwschierigheid te groot, zodat ik vandaag naar Averbode getrokken ben.

De route "tussen hei en hageland" heeft vertrekplaatsen in Averbode en Scherpenheuvel.
Route Scherpenheuvel is 26 km en heeft zijn vertrek aan de sporthal
Route Averbode is 18 km en vertrekt aan het domein "de vijvers", achteraan de "lekdreef" :wink:
In Testelt kan je de doorsteek maken om aan een totaal van 44 km te komen.

Ik ben dus vertrokken in Averbode en het begin was veelbelovend. De Weefberg werd als eerste hindernis aangedaan en er werden twee steile, maar doenbare klimmetjes aangeboden.
Vervolgens gaat men via het broek naar de Testeltse Voortberg (Siberg, mast...), maar jammer genoeg wordt deze niet aangedaan en rijdt men er in een grote boog omheen.
Hier moest ik ergens een aansluiting vinden op de route naar Scherpenheuvel, maar ofwel is deze splitsing nog niet aangeduid, ofwel heb ik hem gewoonweg gemist.
Ik ben dus op de Averboodse route gebleven die nu naar de Rode berg(de Zil) trok. Enkele mooie klimmetjes, maar jammer genoeg bleef men niet off-road en werd er telkens via de baan een nieuwe insteek gezocht.
Er werd dan terug binnengereden via de lange off-road baan naast de Weefberg, waardoor je vlak voor de drukkerij uitkomt en terug richting "de vijvers" binnengaat.

Mijn (zeer persoonlijke !) conclusie : een mooi tochtje voor de beginnende recreatieve biker en bikers die niet van de streek zijn.
Maar als je zoals ikzelf de paden in deze streek zowat plat gereden hebt, blijf je wel wat op je honger zitten.
Nu ja...iemand met parcourskennis kan deze route gebruiken als rode draad, zodat je links en rechts het iets sportievere nog steeds kan opzoeken...
Tijdens het naar huis rijden pakte in blauw en groen van de Herseltse route nog mee en ondervond ik toch wel dat het off-road gehalte van deze route een pak hoger ligt. Ondanks het manifest gebrek aan hoogtemeters is deze route van een iets hoger fun-gehalte, toch onder de huidige droge omstandigheden.
Maar dit is wederom een zeer persoonlijke mening....

Nog vertellen dat de tocht richting Scherpenheuvel langsheen de Vinkenberg gaat, de N10 kruist en tot aan de Luienberg (Assent) komt als verste punt.
....en dat ik hem één van de weken zeker nog ga verkennen :bounce:

Dit bord staat aan de ingang van de vijvers:

Image

Dit zijn de pijltjes die je moet volgen :

Image
Omdat de dichtsbijzijnde toertochten toch over een vast parcours liepen, hebben wij besloten vandaag de vaste route Averbode-Scherpenheuvel te biken.

De route Averbode had ik eerder al gereden (zie quote), waarbij ik nog volgende opmerkingen kan maken :
Als je op de Weefberg (na ca 3 km) de afdaling schuin weg gaat nemen, is het wel interessant vlak ervoor even links te kijken.
Hier ligt een mooie steile klim, een ware trappistenberg, die vandaag in de miezerige regen keurig door Ivo L. werd bedwongen...
Image Image

De splitsing (vlak na de spoorwegovergang) bleek bij menig biker reeds voor verwarring gezorgd te hebben.
Het bordje blijkt inderdaad een beetje dubbelzinnig...
Image

Voor alle duidelijkheid : Scherpenheuvel gaat links de Demerdijk op en Averbode gaat rechts richting centrum Testelt.

Na de obligate Demerdijk reden we in Zichem achter de Maagdentoren door richting Scherpenheuvel, waar de van toertochten bekende "lussen" tussen Vinkenberg en de basiliek lagen te wachten.
Eénmaal die heuvelkam overschreden, kruisten we de N10 (Scherpenheuvel-Diest) om daar toch het mooiste stukje van de tocht terug te vinden.
Door mooie holle wegen en veldwegen wordt een heuvelend landschap opgezocht tot tegen de Luienberg in Assent. De rust en stilte dat dit landschap uitstraalt is met geen pen te beschrijven.
Via een wijde boog bereikten we opnieuw Scherpenheuvel waar de rest van de "lussen" genomen werden.
Hierna zakten we over de van toertochten bekende paadjes af naar het Heidebos om vervolgens de kruising aan de Spellenhut te bereiken.
Even later vonden we in het centrum van Testelt opnieuw de aansluiting met de Averboodse route.

Slotconclusie : Best wel een toffe route, waarbij de meerwaardezoeker links en rechts nog wat uitdagende stukjes kan meepikken... :wink:
Nielskie
Mountainbiker

Post by Nielskie »

Dat bord met die splitsing is ook op 2 manieren te interpreteren (kolommetjesdenkers<->rijtjesdenkers), geen wonder dat er zo vaak verkeerd gereden wordt.

Morgen ga ik die route eens uitproberen.

EDIT: Dat is nu dus gebeurd.

Leuke route, maar niks speciaals. Hier en daar heb ik wat extra stukjes meegenomen.
In Averbode was de route echt slecht. Er liggen daar zo veel leuke paadjes links en rechts te blinken, en ze sturen ons daar zo veel mogelijk over asfalt en zo veel mogelijk rechtdoor.
De lus in Scherpenheuvel was wat op en af bollen door de velden om zo vaak mogelijk een ander uitzicht te hebben op de basiliek. 't Is ne keer iets anders.

Hopelijk mogen TT-organisatoren in de toekomst nog afwijken van die vaste routes, maar ik vrees er wel een beetje voor nu die routes als paddestoelen uit de grond beginnen te schieten.
Biker Zjé
Mountainbiker

Post by Biker Zjé »

boegie wrote:Waar en hoe vind ik op de groene lus van Aarschot aansluiting met Averbode -Scherpenheuvel?
Bedankt
Na de Bosberg steek je de grote baan over om vervolgens de Zavelbeemden in te rijden.
Dat is een rustige weg op gemalen baksteen met aan je rechterkant een ver uitgestrekt natuurgebied met heden ten dage een massa fazanten :wink:
Op een moment buigt deze rode weg (en de groene route !) scherp af naar links en hier moet je het pad rechtdoor houden. Ik heb hier eerder al eens gezegd dat dit eveneens in gemalen baksteen is, maar dat klopt niet.
Het wordt een gewoon off-road pad (karrenspoor)
Na ca een kilometer kom je aan de tunnel onder de spoorweg en hier zit je op de aardgasroute van Averbode-Scherpenheuvel....lus Averbode op weg naar de Rodeberg
Black MTBer
Mountainbiker

Post by Black MTBer »

Hoi we zijn vandaag de volledige lus gaan rijden vertrekkend met de fiets vanuit oevel.
En wat bleek er staat nu een duidelijker bordje op de splitsing aan de overweg voor de kleine en de grotere lus dus verwarring is er niet meer.
deze rit was goed voor een 74km.
Is meer dan genoeg om nog maar een half jaar te mountenbiken.
#-o
Stp400
Mountainbiker

Post by Stp400 »

Kvind da echt ne knappe toer...
Kheb hem al een stuk of 5keer gedaan, en zodra het nog is goei weer is, ga ik hem terug doen...
Ook het moddergehalte staat op een ZEEEEER laag pitje, tis bijna overal mooi en droog... (harde ondergrond, stenen,...)
Zeker de moeite waard om het zelf is te gaan verkenne.
tabias
Mountainbiker

Post by tabias »

Aangezien de route op 3km van deur ligt kon ik deze ook niet overslaan en ik moet eerlijk zijn, twas niet veel soeps, er was geen uitdaging (buiten dan pijltjes spotten).
Ik ben gestart aan de splitsing aan de brug over de demer in Testelt en heb de 44km gedaan. Alles is zo goed als vlak of ligt hellend, in de bossen van Testelt/Averbode zat veel meer potentiëel dat onbenut is gebleven. Ik had persoonlijk veel liever enkele lussen gereden in de bossen dan in de open vlaktes van scherpenheuvel om te zien dat je na 3 lussen op 20m van tbegin van de vorige lus zit op dezelfde weg. Het slijkgehalte was enorm (het had wel net geregend), vooral de landbouwers met hun stenen op de weg waren irritant, ik moest op elk steentje dat er lag 2 keer meer trekken dan op zand precies. Het is de minste tocht van alle tochten dat ik gereden heb. Veel potentiëel goede stukken laten liggen, weinig tot geen moeilijkheden en te lange zichtbare lussen. Deze is wel goed voor de meer toeristische rijders die eens willen zien wat het kan zijn.
Tot nutoe heb ik al de routes van Aarschot, Holsbeek, Rotselaar en Scherpenheuvel aangedaan (allemaal) en Holsbeek staat eerste (groen en rood), dan Rotselaar (blauw) en dan Aarschot (rood in combinatie met blauw)
Stp400
Mountainbiker

Post by Stp400 »

Nope, die van averbode vertrekt aan de "lekdreef" helemaal beneden aan de vijvers...
Die van miemaan is nog ne andere die in verbinding staat me dieje van herselt en dieje van de blauwberg (da laatste wetek nie zeker, kan ook kipdorp zijn)
Me dieje toer van miemaan ist idd altijd slijk en modder, ma als ge aan de lekdreef vertrekt, is het echt een minimum aan modder, mooie klimmen in kaggevin, diest, scherpenheuvel,...
Als ge wilt gaan we dieje toer wel is rijden een van dees dage, ik gan dieje ook nog is rije...

Groetjes
Biker Zjé
Mountainbiker

Post by Biker Zjé »

Voor alle duidelijkheid :

Blosoroute Herselt heeft 3 startplaatsen :
De rode vertrekt aan het gemeentehuis van Herselt, de groene aan Mie Maan en de blauwe in Blauberg (what's in a name)
De drie lussen kunnen naadloos aan elkaar gebreid worden.

Averbode-Scherpenheuvel (geen blosoroute !) heeft 2 startplaatsen :
Averbodelus vertrekt aan domein "de Vijvers" achteraan de lekdreef.
Scherpenheuvellus vertrekt aan sporthal Scherpnhvl.
Beide lussen gaan in elkaar over aan de spoorwegovergang ter hoogte van de Demerdijk in Testelt.

Zoals het meestal (altijd ?) is kunnen vaste routes niet alles meepikken.
Ik kan dit wel begrijpen. Je moet ook rekening houden met wandelaars, ruiters, een speelbos voor kinderen, natuurgebied waar je niet het volledige jaar kan doorrijden (broedperiode, jacht !)....
Langs de andere kant kan je zodra je regelmatig een toertochtje meepikt, met de opgedane streekkennis gaan improviseren en dan wordt het pas echt leuk.
Wel respect tonen voor de natuur of andere bosgebruikers en je zal nergens last krijgen :wink:
tabias
Mountainbiker

Post by tabias »

het is inderdaad geen baantoer maar aan de km's slijk over losse steentjes om dan op dezelfde plek uit te komen in een open veld heb ik niet veel qua amusement. Nu, dit is volledig persoonlijke voorkeur. Ik hebg ewoon mijn ervaring geschreven met de toer, ik vind er persoonlijk geen hellingen in terug (toch niet dat je op moet) (buiten 1 in tbos van testelt/averbode). Inderdaad kan je niet overal gaan rijden met een vaste tocht maar in het bos van testelt/averbode liggen gewoon volledige wegen (al dan niet goed onderhouden) waar je geen hinder bent voor andere mensen (ik heb 6jaar elke zaterdag in de bossen daar gezeten en ben maar sporadisch mensen tegen gekomen). Nuja als je wil weten hoe de toer voor jou in elkaar zit moet je het gewoon rijden, tis weer een toer meer op je palmares en een ervaring/streek rijker.
Post Reply