Met een Fully in de modder ?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
jaro
Mountainbiker

Post by jaro »

Rij al jaren met fully's door alle blubber zonder problemen.Ik denk er zelfs niet meer aan om nog met m'n hardtail te rijden.
Als je na een modderrit het gewone onderhoud doet (wassen...geen hoge druk....drogen en smeren ) heb je daar verder geen omkijken naar.
Bij de Cannondale op 25000 km éénmaal lagers vervangen,bij de Viper na 7000 km nog niks van lagerproblemen.
Rikske
Mountainbiker
Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Post by Rikske »

Het is niet zozeer omdat mijn fully er niet zou tegenkunnen, maar ik voel er mij gewoon niet goed bij.

Uiteindelijk beperk ik mij in de winterperiode (met z'n korte dagen) toch vooral tot ritjes in mijn eigen streek, waar ik de voordelen van mijn fully niet echt van doen heb.

En anders zou ik mijn vorige bike nooit meer gebruiken, nu doet hij perfect dienst in de winter en moet ik niet zo nauw kijken als deze volledig onder de modder hangt, waar ik bij mijn fully mezelf verplicht om enkele uren te poetsen vooraleer ik wat gemoedsrust heb, "de aard van het beestje" zeker :wink: .
vj
Mountainbiker

Post by vj »

to fully or not to fully ikke altijd fully ,enkel in de winter hang ik er beschermers op.een op de achterdemper en rond de lagers in stukken geknipte kettingbeschermers, niet echt een zicht maar zo blijft het meeste slijk er toch uit
serge
Mountainbiker
Location: Yeti old skool. Seven Sola/IMX 29er custom, Roubaix.

Post by serge »

jaro wrote:Rij al jaren met fully's door alle blubber zonder problemen.Ik denk er zelfs niet meer aan om nog met m'n hardtail te rijden.
Als je na een modderrit het gewone onderhoud doet (wassen...geen hoge druk....drogen en smeren ) heb je daar verder geen omkijken naar.
Bij de Cannondale op 25000 km éénmaal lagers vervangen,bij de Viper na 7000 km nog niks van lagerproblemen.
Dat smeren gaat dit ook over de lagers van de vering, of hebben die geen onderhoud nodig? Zo ja, om de hoeveel tijd doen jullie dit dan?
diger
Pro

Post by diger »

'k denk dat bjorn gewoon wil aanhalen dat als het modderig is, de grond ook "zachter" is en daardoor met bv tubeless banden en lage druk je hetzelfde effect krijgt als met een fully.

Enkel als het droog "hard" is, zullen wedstrijdrijders ook met hogere drukwaarden gaan rijden voor de rolweerstand, en dat gaat veel minder comfortabel rijden en hiervoor komt de fully dan in beeld.
WT6
Mountainbiker

Post by WT6 »

serge wrote:
Dat smeren gaat dit ook over de lagers van de vering, of hebben die geen onderhoud nodig? Zo ja, om de hoeveel tijd doen jullie dit dan?
klopt, zou je ook moeten doen, maar in praktijk komt dat er weinig van.
Een setje lagers kost je rond de 100 euro, een kost die je makkelijk spaart als je met de fully uit de prut blijft.
ik rijd sinds een paar jaar met de mudbike in de winter/modder, en dat scheelt een hoop aan onderhoud.
slecht weer mudbike, droog weer en ardennenrit fully..
serge
Mountainbiker
Location: Yeti old skool. Seven Sola/IMX 29er custom, Roubaix.

Post by serge »

Tinky-Winky wrote:
serge wrote:
klopt, zou je ook moeten doen, maar in praktijk komt dat er weinig van.
Een setje lagers kost je rond de 100 euro, een kost die je makkelijk spaart als je met de fully uit de prut blijft.
ik rijd sinds een paar jaar met de mudbike in de winter/modder, en dat scheelt een hoop aan onderhoud.
slecht weer mudbike, droog weer en ardennenrit fully..
Ik ben door rugproblemen overgestapt op een fully en heb daar nog geen moment spijt van gehad, mijn rug trouwens ook niet.
Maar het zit dus zo, een hardtail is nu uit den boze, ik probeer natuurlijk wel de echte modder ritten te mijden. Maar in de zomer kun je ook echt in de blubber terecht komen, dus daarmee mijn vraag over het onderhoud van de lagers.
Als het zo is dat die lagers een jaar meegaan zonder naar om te kijken en dan een nw. set lagers 100 euro kost, dan vind ik dit nog meevallen.
dr paaj
Pro

Post by dr paaj »

Ik heb met een jekyll 4 jaar door weer en wind gebaggerd en nog geen lager vervangen, ik hoorde dat de nieuwe eigenaar er minder lang mee heeft gedaan :roll:

De demper beschermen is zeker een goede zaak, een neopreen hoesje eromheen en geregeld openmaken en schoonmaken.
De lagers kunnen echt wel wat hebben, als er maar geen hogedruk aan te pas komt of aggressieve schoonmaak middelen. Wanneer je geregeld je bike goed schoonmaakt en de lagers voorziet van nieuw vet, kun je lekker doorbaggeren.
Sinds kort heb ik glijlagers, die veel makkelijker schoon te houden zijn en kijken hoelang deze volhouden.

Maar om je fully te laten staan, vind ik echt onzin, het is echt een kwestie van schoonmaken en onderhouden(preventief).
jaro
Mountainbiker

Post by jaro »

serge wrote:
jaro wrote:Rij al jaren met fully's door alle blubber zonder problemen.Ik denk er zelfs niet meer aan om nog met m'n hardtail te rijden.
Aan de lagers doe ik niets alleen altijd na een modderrit proper maken en drogen (haardroger). De demper van de Cannondale bescherm ik met een neopreen omdat deze al het vuil van het achterwiel op zich krijgt. Neopreen regelmatig proper maken en demper drogen. Demper van de Viper blijft gewoon zonder bescherming omdat hij opgesteld staat voor de zitbuis en daarom nauwelijks vuil is.
Al bij al een werkje van niets.

Maar GEEN HOGEDRUKREINIGER.
Rikske
Mountainbiker
Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Post by Rikske »

dr paaj wrote:Maar om je fully te laten staan, vind ik echt onzin, het is echt een kwestie van schoonmaken en onderhouden(preventief).
Ik vind het eerder onzin om met die "duurdere" en onderhoudsgevoeligere fully in onze kempen door de modder te baggeren wanneer je als 2de bike een hardtail in perfecte staat hebt staan die toch een pak minder onderhoud vraagt en die anders héél het jaar stilstaat.

Zelfs mijn fietsboer heeft mij een tijdje geleden verteld dat hij die echte modderritten ook gaat laten met zijn fully.
Hij zei ook dat voor dergelijke ritten de voordelen van een fully erg miniem zijn in verhouding met de nadelen.

Moest ik nu enkel mijn fully hebben reed ik hier natuurlijk ook de modderriten mee, nu hoeft dit dus niet. En moest ik nu ergens de tijd vinden om tijdens de winter toch naar de ardennen ofzo te rijden, dan neem ik ook mijn fully.
Post Reply