nepal

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
TJ!
Mountainbiker

Post by TJ! »

Zeg Ivo...
je gaat toch niet zeggen dat jij ook een Nepal-kenner bent...
Miljaar, als we nog ne keer drie dagen samen biken (nog es Vulkanbike...?) gaan we weer weten waarover we kunnen klappen :wink: :-)

Euh,
de 400m-regel geldt eigenlijk maar vanaf een 4500m hoogte. En als 'k me niet vergis heb je op het AC wel minder dagen dat je daarboven zit dan op in de Everest -Region (maar 'k kan me vergissen, want 'k heb het AC niet volledig afgelegd... :( )
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Op de Annapurna around heb je het eigenlijk maar één dag (relatief) moeilijk en dat is bij de oversteek van de Thorong La pas.
We waren met drie en eentje had totaal geen last. Zelf had ik de hele nacht ervoor barstende koppijn en die was plots over op de top. Juist op tijd want nr. 3 kreeg daar echt een aanval van de hoogteziekte. Zat gewoon apatisch voor zich uit te staren zodat we hem zo snel mogelijk de andere kant naar beneden hebben moeten sleuren en een injectie hebben moeten toedienen om er terug beweging in te krijgen. We hebben hem toen wel effe genepen Hij heeft er nog maanden lang last van gehad.
Vulkanbike? who knows? Ik leef tegenwoordig van dag tot dag :wink:
Soons
Mountainbiker

Post by Soons »

Hoi,

Hoogteziekte : iedereen heeft zijn eigen grens als het over hoogteziekte gaat. Onderzoek heeft uitgewezen dat +40% last krijgt boven de 4000m. Ik ga het hier niet helemaal uitleggen, maar op hunne website staat er een half boek over : interessante materie !
http://www.mountainleaders.be/hoogteziekte.php

Ik denk dat jullie partner zijn grens bereikt had. Wat jullie deden was ideaal : zo snel mogelijk terug naar een lagergelegen plaats brengen.

In onze groep heeft niemand zijn grens bereikt EN er werd langzaam geklommen. Iedereen werd ook in de gaten gehouden door de gidsen. Wie genoeg eet, wie genoeg slaapt,...Mijn medemounties merkten het niet eens op dat ze gecontroleerd werden :-D

@Ivo Als je barstende koppijn had en op de top niet meer, hoeft het daarom nog niet hoogteziekte te zijn. Te weinig drinken kan bijvoorbeeld ook. En als ie echt apathisch was, kan het ook hypothermiae zijn...
Welke injectie ? Want tegen hoogteziekte kan je niet injecteren...Je kan wel adrenaline toedienen, maar dat is toch wel heavy. Of diamox pilletjes toedienen...

Wat als er iets misgaat ? De fiets gaat naar een drager die deze aan de hand naar beneden zal leiden. Zijn bagage wordt dan verdeeld onder zijn mededragers. De persoon wordt onder begeleiding zo snel mogelijk naar een lagere hoogte gebracht. Dikwijls is 100 of 200m dalen al genoeg om de problemen van de baan te helpen.

Politieke situatie : Er zijn inderdaad nog problemen met de Maiosten, maar de gast (=toerist) merkt daar niet zoveel van. De Annapurna Circuit al helemaal niet, want de maoisten zitten in het verre oosten of westen. Wel zijn er gevallen bekend op bv de Mera peak trekking, dat de toeristen een "toeslag" moesten betalen. Ongeveer 7 euro per persoon en ze kregen er nog een bonnetje voor ook.
houbenk
Mountainbiker

Post by houbenk »

heyla,

ik heb wel een paar (2 dus ofzo) vrienden die hier open voor staan.
maar als ik jullie zo hoor babbelen, kan het goed zijn dat jullie ook nog een trip nr Nepal gaan doen.
als er dan nog plaats vrij is (aka welkom), ben ik meer dan enthousiast om mee te gaan. zolang het maar op tijd medegedeeld wordt.

Wat is de kostprijs van pakweg 2 a 3 weken in nepal. reis en dergelijke inbegrepen??

grtz

houbenk
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

@Ivo Als je barstende koppijn had en op de top niet meer, hoeft het daarom nog niet hoogteziekte te zijn. Te weinig drinken kan bijvoorbeeld ook. En als ie echt apathisch was, kan het ook hypothermiae zijn...
Welke injectie ? Want tegen hoogteziekte kan je niet injecteren...Je kan wel adrenaline toedienen, maar dat is toch wel heavy. Of diamox pilletjes toedienen...

Ik had ook geen hoogteziekte, het was alleen een beetje afzien de oversteek van de pas.
Kan ook een gebrek aan slaap zijn want de nacht ervoor geen oog dichtgedaan.
Injectie? Geen flauw idee. In de afdaling een dokter tegengekomen die op dezelfde route zat. Die heeft 'm een injectie gegeven.
Het was nog in de tijd dat gewone mensen een grenzeloos respect hadden voor gestudeerde mensen :wink: , dus geen vragen gesteld.

En dat van die fietsen en dragers dacht ik ook aan maar gezien het de gewoonte is bij een trekking dat de dragers voorop lopen, de toeristen in het midden en de gids achteraan (en meestal niet op gezichtsafstand) dacht ik zo als je dan iets voorhebt op je fiets zijn de dragers er al lang vandoor en die gids is ook maar op zijn eentje.
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

hoogteziekte.
de accute levensbedreigende vorm, dat kan wel dat dat idd. vrij hoog is. maar de minder accute vorm (slap, koppijn, allerlei rare kwaaltjes), dat kan al van veel lager hoor. iedereen reageert daar anders op.

Wij hadden er ene die de nacht na Manang naar beneden is moeten gaan. Op de twee andere nepalreizen zijn er ook altijd gevallen geweest. Maar die waren niet zo zwaar, wat diamox en het was in orde. ik meen me zelfs te herinneren dat wij preventief diamox pakten.

Mijn vrouwke hebben ze indertijd ook een stuk moeten dragen op de pas. Was nogal een zicht hoor, drie dragers die afwisselden. En die gasten waren niet bij te houden, ongelofelijk was dat. Probleem was niet hoogteziekte, maar onderkoeling. Te snel vertrokken, te warm gekregen, te veel kleren af gedaan, effekes verstrooid, en bang, koud koud koud. Toen hadden we nog niet die technische goretex en whatever kledij. Nu zou het niet meer gebeuren met het lagensysteem.

Veel erger echter was den diarree. En ik had daar persoonlijk vrij veel last van.

Maar dit alles lijkt me idd. een schitterend plan, voor 2007...
TJ!
Mountainbiker

Post by TJ! »

houbenk wrote: Wat is de kostprijs van pakweg 2 a 3 weken in nepal. reis en dergelijke inbegrepen??
'n vliegtuigticket kostte een 5-tal jaar geleden zo'n 700euro (qatar airways).
En ginder ter plaatse kwam ik rond met een gemiddelde van 500 frank (125euro) per dag per persoon. Kathmandu is wat duurder, in de bergen is 't spotgoedkoop (minder dan een halve euro om te overnachten...).
Let wel, je moet natuurlijk wat opletten. Als je alle dagen yakvlees eet en een pintje drinkt, ga je véél geld kwijt zijn. (blikje bier kost gemakkelijk 5euro, een "dudh chia" (melktee) daarentegen kost je nog geen halve euro...)

Reken er dan nog je binnenlandse verplaatsingen bij: vlucht naar Annapurna Region = 65 euro, naar Everest Region = 95 euro, maar je kunt ook met de bus --> goedkoper (maar veel langer onderweg...) gaan.

De laatste keer dat mijn vrouw en ik er zijn gaan trekken, waren we ongeveer 45000fr (1125euro) per persoon kwijt. All in, en ginder 28 dagen ter plaatse geweest...
Let wel, we zijn er gaan stappen zonder gidsen of dragers. (één drager kost je ongeveer 10-15 euro per dag)

Enfin,
'k ga er hier over stoppen... want elke keer da'k aan Nepal denk, krijg 'k verschrikkelijk veel goeste om 't vliegtuig op te stappen en terug te gaan...
'k Zou er heel graag nog es 3 weken gaan stappen en 1 week gaan mtb-en. Mocht dat dan nog te combineren zijn met de totale zonsverduistering in 2009... =P~

Ah ja,
er staan enkele fotootjes op mijn website...
...Annapurna Region -- Jomsom Trek (12 dagen)
...Everest Region -- Gokyo Trek (22 dagen)
Thierry
Mountainbiker

Post by Thierry »

TJ! wrote:
houbenk wrote: Wat is de kostprijs van pakweg 2 a 3 weken in nepal. reis en dergelijke inbegrepen??
'n vliegtuigticket kostte een 5-tal jaar geleden zo'n 700euro (qatar airways).
En ginder ter plaatse kwam ik rond met een gemiddelde van 500 frank (125euro) per dag per persoon. Kathmandu is wat duurder, in de bergen is 't spotgoedkoop (minder dan een halve euro om te overnachten...).
Let wel, je moet natuurlijk wat opletten. Als je alle dagen yakvlees eet en een pintje drinkt, ga je véél geld kwijt zijn. (blikje bier kost gemakkelijk 5euro, een "dudh chia" (melktee) daarentegen kost je nog geen halve euro...)

Reken er dan nog je binnenlandse verplaatsingen bij: vlucht naar Annapurna Region = 65 euro, naar Everest Region = 95 euro, maar je kunt ook met de bus --> goedkoper (maar veel langer onderweg...) gaan.

De laatste keer dat mijn vrouw en ik er zijn gaan trekken, waren we ongeveer 45000fr (1125euro) per persoon kwijt. All in, en ginder 28 dagen ter plaatse geweest...
Let wel, we zijn er gaan stappen zonder gidsen of dragers. (één drager kost je ongeveer 10-15 euro per dag)

Enfin,
'k ga er hier over stoppen... want elke keer da'k aan Nepal denk, krijg 'k verschrikkelijk veel goeste om 't vliegtuig op te stappen en terug te gaan...
'k Zou er heel graag nog es 3 weken gaan stappen en 1 week gaan mtb-en. Mocht dat dan nog te combineren zijn met de totale zonsverduistering in 2009... =P~

Ah ja,
er staan enkele fotootjes op mijn website...
...Annapurna Region -- Jomsom Trek (12 dagen)
...Everest Region -- Gokyo Trek (22 dagen)
Hey TJ!, als je wil, heb ik hier nog een hele hoop oude Belgische Franken waar ik vanaf wil, zeker aan bovenstaande wisselkoers :wink:

Die fotookes die 'k hier zie passeren zijn inderdaad ferm de moeite, en geven direct goesting om ook naar ginder te trekken. Maar als ik dan lees over 60 à 120km per dag, of hoogteverschillen tot 4000m per dag (4000 hoogtemeters ?), kan ik ni anders zeggen dan : auch #-o, daar bennekik veel te plat voor :(
Soons
Mountainbiker

Post by Soons »

Hoi,

Ik ben in oktober nog in Nepal geweest voor 2 beklimmingen ten oosten van de Annapurna Circuit en zal de prijzen van TJ updaten.

Vliegen is al heel internationaal geworden. Ik vlieg bijna niet meer vanuit Brussel (alleen als ik naar Zurich ga), maar naar Nepal of Azie algemeen is dat Parijs geworden (CDG=Charles de Gaulle). Hier vertrekt Gulf Air waar ik berecontent van ben. Ik vloog voor 550 euro, inderdaad, 550 euro naar Nepal. En daar zat mijn TGV-ticket bij ! :-D Zoiets noem ik een godsgeschenk !

Gemiddeld is de prijs, zoals TJ schrijft, tussen de 600 en 900 euro. Nu bv boeken voor september of oktober, is geen probleem en dan val je in de lagere prijsklasses. Niet te duur dus.

Ter plaatse heb je eerst en vooral al slaapplaats nodig. Een guesthouse in het "toeristische district", Thamel genaamd, kan tussen de euro en de 25 euro. Ieder wat wils. Maar die euro is ook schoon en zuiver en meestal met meer sfeer en animo dan in de dure hotels. Zelf slaap ik midden in Thamel, ne oude maat van mij heeft daar een klein hotelleken.

Daarna eten : een internationale keuken, met typisch nepalese Dal Bhat (rijstschotel), of chinees of italiaans of steak of whatever. Je krijgt er gewoon alles en de kwaliteit is zeer goed. Zoals bij ons. Prijs zit dan tussen de euro tot 20 euro. Maar met die 20 euro ben je dan wel de koning te rijk =D> Ik eet gemiddeld voor 2 tot 5 euro. Ne supergrote steak met fritten en 650ml bier in het Everest Steakhouse (wereldberoemd) kost 4 euro :-D Ik heb de laatste 2 dagen moeten oppassen dat ik niet 3kg bijkwam hahahahaha.

Vervoer : een verbinding vanuit de hoofdstad Kathmandu naar Pokhara of Besisahar kost je 2 of 3 euro met de bus. 10 euro voor een superdeluxebus met middageten.

Vliegen vanuit Jomosom (halverwege de Annapurna Circuit) terug naar Pokhara (tweede grootste stad en uitvalsbasis voor alle Annapurna trekkings kost 78USD, ongeveer 64€.

In de bergen zelf dan : zoals TJ zegt, als je elke dag grand bonjoured, dan kost het geld. En je kan beter een beetje denken aan koolhydraten en dergelijke :-D 'T wandelen/fietsen is toch elke dag een uur of 6. Al het eten en vooral drinken wordt door de dragers over dezelfde paden omhoog getransporteerd. En hoe hoger je je op de toch bevindt, hoe duurder het eten. Logisch. Je begint voor een middag- of avondmaal op 3 tot 6 euro en dat loopt op naar 7 tot 10 euro. Deze kost moet je op een georganiseerde tocht niet meetellen, dat is inbegrepen in de prijs.

Een gids kost ergens 10 euro, een drager ongeveer 5 euro per dag. Maar ook deze kost zit verwerkt in een dagkost. Deze bedraagt voor het Annapurna gedeelte ongeveer 40usd per dag (32euro) en voor de Everest is dat 45usd per dag. Dit komt door de betere bereikbaarheid van de Annapurna voor dragers en hun bagage. In deze 40 of 45USD zit dan ook alles : eten en slapen, je drager, je gids, hun eten en slaapplaats, hun verzekering, hun uitrusting. Ik heb de papieren gezien bij Mountainleaders en hun gidsen en dragers krijgen een hoger dan gemiddeld loon en vooral een zeer goede verzekering.

De informatie van de 60 tot 120km is wel voor een ander "monster". Dat is de Lhasa naar Kathmandu tocht. Die is van een heel ander principe als de Annapurna Circuit, want die route gaat over de weg tussen beide hoofdsteden. Deze tocht is minder zwaar dan de Annapurna Circuit, maar is toch nog heavy. (Veel meer afdalen dan klimmen bv)

Hoogteverschillen van 4000m : 1400m omhoog en dan 1600m naar beneden, en dan nog 2 "colletjes" ertussen. Komt ergens uit op +4000m hoogteverschil per dag. Dit is gelukkig [-o< niet voor elke dag !

Een week mountainbiken ? Gaat ook : er zijn verschillende remote areas voor mountainbikers waar ze niet platgereden worden door de camions. En rond de Kathmandu Vallei zijn er een hoop groene heuvels met kuitenbijters :-D. Je kan bv naar Nagarkot mountainbiken op dirt roads en daar dan naar de Everest gaan kijken.

En TJ, sjieke foto's :-D
vj
Mountainbiker

Post by vj »

efkes serius of topic :oops: een chocolade moose
Image
Post Reply