xt schijfremmen afregelen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
MacMan
Mountainbiker
Location: EpicS-works & SJ Marathon.Scott addict Di2, canyon endurance Di2

Post by MacMan »

is er een eenvouidige manier om die perfect te centeren?
heb het artikel in O2 van deze maand gelezen :
blz 36 afstelling van de schijfrem
maar voor een schijfrem leek /beginner als ik is het niet helemaal duidelijk.
zo'n geel blokje heb ik niet en de lbs ook niet.is die noodzakelijk?
en wat als je je wiel te velde eruit haalt ? ik weet dat je zeker niet op de remgreep mag duwen als hey wiel eruit is, maar riskeer je dan toch geen problemen van slepen ?
men spreekt over auto centering: hoe werkt dat precies?
Last edited by MacMan on Mon 19 Dec 2005 22:02, edited 1 time in total.
forza_inja
Mountainbiker

xt schijfremmen afstellen

Post by forza_inja »

Heb al enkele keren gereden met nieuwe (goed ingeremde) blokjes bij serieuze modder, zoals gisteren of enkele weken geleden in Tervuren en telkens zijn de achterste plaatjes volledig op. Bestaat er geen bescherming om over de achterste klauw te plaatsen zodat de modder niet heel de tijd tussen de plaatjes loopt. Voorste blokjes slijten bijna niet omdat vooraan de klauw anders geplaatst is (denk ik toch). Ga volgende keer eens proberen om de bovenkant van de achterste klauw af te plakken met tape, hopelijk gaan zo de remblokjes langer mee. Of is dit een dom gedacht?

](*,)
Barny
Mountainbiker

Re: xt schijfremmen afstellen

Post by Barny »

Ruudje wrote: Ga volgende keer eens proberen om de bovenkant van de achterste klauw af te plakken met tape, hopelijk gaan zo de remblokjes langer mee. Of is dit een dom gedacht?
Al eens aan gedacht dat die remklauw heet kan worden?
Je voorste rem vangt gewoon minder modder. Je voorwiel zorgt er wel voor dat alle prut naar achteren wordt gegooid.
Een spatbord (voor of achter) is ook een boosdoendertje voor je schijfremmen, al wat opgevangen wordt valt nadien naar beneden , jawel recht op je remmetjes.
Calypso
Mountainbiker

Post by Calypso »

the beast wrote:ivm het schuren/slepen van de blokjes ik ben dat helemaal kwijt gewoon ne keer goed inrijden en zeker zorgen dat uw remvoetjes goed zijn afgesteld dat wil zeggen dat het gleufje waar de schijf tussen loopt mooi in de midden moet staan
De schijf lijkt me goed gecentreerd. Is het ook zo dat er teveel olie in de leidingen kan zitten ? Als ik er wat uit zou laten, gaan de blokjes dan verder naar buiten (gelezen in O2bikers van dec op p36) ? Iemand dit al gedaan ?
forza_inja
Mountainbiker

Post by forza_inja »

heb al verschillende soorten blokjes geprobeerd, shimano (hard, zacht), BBB, maar slijten allemaal even hard bij modder. Zal ermee moeten leren leven dan.

#-o
montenbaiker
Mountainbiker

Post by montenbaiker »

Goed centreren is de boodschap. Er bestaan van die ultradunne spacers om tussen de bevestiging te plaatsen. Verder heb ik met de originele blokjes van m'n Magura Louise ook maar een 450km gereden. Daarna heb ik BBB namaak gestoken en deze gaan toch +1500 km mee. Ze zijn wat harder, wat een beetje inboet aan remkracht maar voor de Vlaamse parcours zeker goed genoeg. Merkwaardig maar ze slepen ook veel minder in de bagger. Als een reis naar de bergen gepland is steek ik gewoon tijdelijk originele van Magura voor meer remkracht.
BEASTY
Mountainbiker

Post by BEASTY »

Calypso wrote:
the beast wrote:ivm het schuren/slepen van de blokjes ik ben dat helemaal kwijt gewoon ne keer goed inrijden en zeker zorgen dat uw remvoetjes goed zijn afgesteld dat wil zeggen dat het gleufje waar de schijf tussen loopt mooi in de midden moet staan
De schijf lijkt me goed gecentreerd. Is het ook zo dat er teveel olie in de leidingen kan zitten ? Als ik er wat uit zou laten, gaan de blokjes dan verder naar buiten (gelezen in O2bikers van dec op p36) ? Iemand dit al gedaan ?
ik zou het niet weten ik ken zelfs dat bikers blad niet o2bikers kan je dit ook ook het net vinden

gr

THE BEAST
navidad
Mountainbiker

Post by navidad »

Calypso wrote:De schijf lijkt me goed gecentreerd. Is het ook zo dat er teveel olie in de leidingen kan zitten ? Als ik er wat uit zou laten, gaan de blokjes dan verder naar buiten (gelezen in O2bikers van dec op p36) ? Iemand dit al gedaan ?
Bij het bijvullen van olie (montage/bleeding) moeten de zuigers volledig in de cilinders zitten: remblokken verwijderen, zuigers in cilinders duwen en tijdens het vullen en pompen de zuigers ingeduwd houden met "yellow tool" of bandenlichters, karton... Wanneer je na bijvullen het membraan en het afdekplaatje terug monteert op het reservoir, zou er normaal gezien niet teveel olie in het circuit mogen zitten.
Zie Shimano gebruiksaanwijzing of Barnett's Manual of, zeer goed beschreven met foto's, Boer Lowies methode op deze site:
http://www.mountainbike.be/forum/viewto ... 57&start=0
In O2Bikers van december wordt olie langs onder, via de remklauw bijgevuld, maar mij lijkt de methode met bijvullen langs het reservoir gemakkelijker (hoewel: ik heb de O2Bikers manier nog niet uitgeprobeerd, heb geen spuiten en geen klem om de klus op die manier te klaren).
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

the beast wrote:ik ken zelfs dat bikers blad niet o2bikers kan je dit ook ook het net vinden
O2bikers verschijnt enkel in papieren versie.
www.o2bikers.com
Bosrider
Mountainbiker

Post by Bosrider »

Ik heb gisteren de O2- methode toegepast voor mijn schijfrem te ontluchten. Voordeel hier is dat er geen luchtbellen in de leidingen blijven zitten. De lucht wordt mee naar boven geduwd met de olie tot in het reservoir. Bij het langs boven vullen worden de luchtbellen mee in het systeem geduwd waardoor door rembeweging en tikken tegen de leidingen de lucht naar het reservoir dient geleid te worden. Als je bij beide manieren de met nodige zorg werkt is het resultaat hetzelfde. Ik heb ook geen speciale tools hiervoor, bij een flesje olie van chimano is een darmpje meegeleverd dat op de fles zelf kan geplaatst worden. Ik heb een injectiespuit gebruikt, het darmpje er op gezet en zo het werk gedaan. Het overtollige olie uit het reservoir heb iker eveneens met de spuit uigehaald. Als je ze niet wil recupereren laat je het reservoir gewoon overlopen op een doek..( het zijn geen liters)
Post Reply