Kun je aan uw conditie werken op een e Bike.

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
rho
Mountainbiker

Re: Kun je aan uw conditie werken op een e Bike.

Post by rho »

Pie Mel wrote: Thu 28 Nov 2024 22:31
janssis werner wrote: Thu 28 Nov 2024 12:42 Bij deze is het bewezen met verstand rijden op een e bike is even goed trainen en zeker als je maar alleen op zondag kun gaan rijden. Plus ook nog leeftijd mee gerekend.
Hou je jezelf niet een beetje een wortel voor? Trainen, ja - maar de totale inspanning is aanzienlijk minder dan gewoon fietsen. Bergop, bij acceleraties, technische beklimmingen : de inspanning wordt afgevlakt, terwijl beide er bij normaal fietsen stevig kunnen inhakken en het vat snel leeg kan zijn.
Misschien moet je zelf eens voor een tijdje een e-mtb proberen. :wink:
Pie Mel
Mountainbiker

Post by Pie Mel »

rho wrote: Sun 01 Dec 2024 14:05 Misschien moet je zelf eens voor een tijdje een e-mtb proberen. :wink:
Nee man, ik rijd puur voor de sport :wink: Als de leeftijd parten begint te spelen eerst kortere afstanden en als laatste redmiddel een e-bike, tenzij gezondheidsproblemen er anders over zouden beslissen. Ik ben nog van de oude stempel. Veteranen van 80 jaar op het afgelopen WK Gravel in België deden het ook nog op eigen kracht (o)
janssis werner
Mountainbiker
Location: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Post by janssis werner »

Bedankt met dit antwoord.

Jij hebt dus blijkbaar nog niks voor gehad. Blijkbaar is een frontale aanrijding niet goed genoeg om met een e bike te rijden.

Wat is aan uw conditie werken. Heb jij de zelfde conditie als de profs. Ik denk het niet.

Dus als ik dit kan verbeteren op een e bike is dit toch het zelfde. Als op een gewone fiets. En ik heb dit jaar en vorig jaar twee maal de test gedaan. Met de oude fiets van 10 jaar. Verschil 1 km/u en een 0,5km/u verschil op 70 km. Plus op een Strava stuk waar ik een test deed 1 sec verschil en 4de tijd algemeen.

Bij deze spreek je uzelf tegen als ik iets voorhand dan wel. Plus als ik mij verbeter van niks naar dit niveau is dit aan uw conditie werken.

Grtjs
janssis werner
Mountainbiker
Location: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Post by janssis werner »

Nu is het eens in de media waarom ik ben moeten overstappen naar een e bike. Drank gebruik in het verkeer. Daarom rij ik ook niet meer graag in de drukte op de weg met de auto, op tt en kan ik mij ook niet meer amuseren op feestjes . Ook op tt voor de meeste naar huis gaan is drankgebruik normaal . En dan kraken ze mensen af als ze een vraag stellen over werken aan uw conditie op een e bike zonder te weten hoe en voor wat. Ik had twee keuzes de groep als gids verlaten en proberen terug op niveau te geraken. Of de oplossing van de e bike en bij de groep blijven. Dit was dan mijn keuze en heb ook nog eens mijn werk moeten opzeggen voor lichter werk met loonverlies. Voor mij mag het hier zoals in Zweden komen geen probleem mee.

Dit moest er even .
rho
Mountainbiker

Post by rho »

Pie Mel wrote: Sun 01 Dec 2024 18:07
rho wrote: Sun 01 Dec 2024 14:05 Misschien moet je zelf eens voor een tijdje een e-mtb proberen. :wink:
Nee man, ik rijd puur voor de sport :wink: Als de leeftijd parten begint te spelen eerst kortere afstanden en als laatste redmiddel een e-bike, tenzij gezondheidsproblemen er anders over zouden beslissen. Ik ben nog van de oude stempel. Veteranen van 80 jaar op het afgelopen WK Gravel in België deden het ook nog op eigen kracht (o)
Jammer voor jou dan. 😉
peter
Mountainbiker

Post by peter »

Pie Mel wrote: Thu 28 Nov 2024 22:31
janssis werner wrote: Thu 28 Nov 2024 12:42 Bij deze is het bewezen met verstand rijden op een e bike is even goed trainen en zeker als je maar alleen op zondag kun gaan rijden. Plus ook nog leeftijd mee gerekend.
Hou je jezelf niet een beetje een wortel voor? Trainen, ja - maar de totale inspanning is aanzienlijk minder dan gewoon fietsen. Bergop, bij acceleraties, technische beklimmingen : de inspanning wordt afgevlakt, terwijl beide er bij normaal fietsen stevig kunnen inhakken en het vat snel leeg kan zijn.
Jij hebt een mening over iets waar je duidelijk niks van af weet uit eigen ervaring. Normaal zwijg je dan. Er is zo een gezegde : Opinions are like ....
Pie Mel
Mountainbiker

Post by Pie Mel »

peter wrote: Wed 11 Dec 2024 11:26 Jij hebt een mening over iets waar je duidelijk niks van af weet uit eigen ervaring. Normaal zwijg je dan. Er is zo een gezegde : Opinions are like ....
Dat is jouw mening dan weer Peter, zou je zelf niet het voorbeeld geven? :-$
peter
Mountainbiker

Post by peter »

Pie Mel wrote: Wed 11 Dec 2024 12:41
peter wrote: Wed 11 Dec 2024 11:26 Jij hebt een mening over iets waar je duidelijk niks van af weet uit eigen ervaring. Normaal zwijg je dan. Er is zo een gezegde : Opinions are like ....
Dat is jouw mening dan weer Peter, zou je zelf niet het voorbeeld geven? :-$
Ik ga het niet op de spits drijven en je kan het altijd weerleggen. Maar het lijkt me dat je nog niet of toch zeker niet over een lange periode die er toe doet met een ebike gereden hebt of zelfs weet hoe zo'n ding precies werkt. Dat is dan een feit een ongeargumenteerde opinie.
peter30
Mountainbiker

Post by peter30 »

Ik rijd tegenwoordig afwisselend op een E-MTB van Trek en mijn “ouderwetse” MTB zonder stekker. Opvallend detail: mijn hartslag ligt op die zogezegde “luie” E-MTB vaak een stuk hoger. Hoe dat komt? Simpel: dan rijd ik solo en moet ik dus effectief moeite doen. Op mijn klassieke MTB rijden we meestal in een gezellig groepje, waar het tempo eerder “sociaal aanvaardbaar babbeltempo” is dan “ik ga hier eens diep gaan”.

De E-MTB heb ik trouwens niet gekocht omdat ik plots een hekel kreeg aan werken, maar omdat mijn kuit/hiel/voet (iets met Soleus sling syndroom of een andere exotische vloek) al een tijd beslist heeft om niet meer mee te werken. Dus ja, het ding is er gekomen om langere afstanden te blijven rijden zonder dat mijn been een dramaqueen wordt. En voor de duidelijkheid: “minder hard werken” op een E-MTB is echt zever in pakskes. Als dat niet zo was, kan iemand mij dan even uitleggen waarom mijn hartslag daar ver boven die van mijn gewone MTB uitstijgt? Magie? Of misschien toch inspanning?

Er zijn blijkbaar nog altijd mensen die denken dat een elektrische fiets hetzelfde is als op een terras zitten met een pintje. Verrassend nieuws: je moet nog altijd trappen. Schokkend, ik weet het. Met of zonder ondersteuning blijven die ritjes trouwens een verademing, zelfs met een blessure die zich gedraagt alsof ze een abonnement heeft genomen. Kleine kanttekening: het tempo ligt wel een pak hoger, dus bochten hebben de neiging om plots “hallo” te zeggen. En onze wekelijkse ondergrond? Die is zo zwaar dat je daar echt geen 20 gemiddeld rijdt tenzij je twee uur lang 250 à 300 watt staat te duwen. Maar bon, details.

Conclusie: de E-MTB is een fantastische fiets.
Pie Mel
Mountainbiker

Post by Pie Mel »

peter30 wrote: Mon 23 Mar 2026 14:13 Kleine kanttekening: het tempo ligt wel een pak hoger, dus bochten hebben de neiging om plots “hallo” te zeggen.
Opvallend hoeveel moeite e-bikers steeds doen om zichzelf en anderen te overtuigen. Natuurlijke fietsers voelen die nood meestal niet :lol:

Je geeft eigenlijk zelf al de verklaring: het tempo ligt een stuk hoger. Rijd met een e-bike gewoon dezelfde snelheid als met een gewone fiets, en dan ken je het antwoord ook wel. Voor dezelfde afstand is de totale inspanning op een gewone fiets groter. Het omgekeerde beweren is het licht van de zon ontkennen.

Voor mensen met blessures of gezondheidsproblemen is een e-bike natuurlijk fantastisch. Maar voor de sportieve fietser blijft het toch de makkelijkere keuze.
Post Reply