lopen vs fietsen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Wen!
Mountainbiker

Post by Wen! »

BING wrote:Ik kan alleen bevestigen wat hierboven reeds werd gezegd: door én te gaan lopen én te gaan fietsen (én te gaan zwemmen), is m'n basisconditie er sterk op verbeterd. Eén minpunt: door het (teveel?) lopen zit ik met een hardnekkige peesontsteking onder de knie, heb hier echter geen last van bij het fietsen, maar ik geraak er precies niet van af. Heeft iemand hier ervaring mee of een oplossing voor? [-o<
Er bestaat een speciale patellabrace voor, eigenlijk gewoon een bandje dat je net onder de knieschijf rond je onderbeen doet en dat ervoor zorgt dat de patellapees ontlast wordt. Ik heb daar in't begin dat ik liep ook last van gehad en heb toen ook een hele tijd met zo'n bandje rondgelopen. Het hindert helemaal niet tijdens het lopen en je hebt minder pijn én je hoeft niet te stoppen met lopen!!!

Voor de rest denk ik dat lopen-fietsen-zwemmen een ideale combinatie is! :-D
Guest

Post by Guest »

Wen! wrote:Er bestaat een speciale patellabrace voor, eigenlijk gewoon een bandje dat je net onder de knieschijf rond je onderbeen doet en dat ervoor zorgt dat de patellapees ontlast wordt.
... maar dan wel oppassen dat je hiermee geen andere "onderdelen" gaat belasten! K denk persoonlijk dat DE oplossing idd rusten is zoals hierboven reeds vermeld ... en daarna vooral op zachte ondergronden lopen
erikske
Mountainbiker

Post by erikske »

Tot vorig jaar was ik een zeer gedreven competitieloper . Ik fietste geen meter .
Doch op 47-jarige leeftijd wil de conditie nog wel , de carosserie daarentegen ( lees pezen ) liet me meer en meer in de steek .
In september 2004 een mountainbike aangeschaft en de loopcompetitie vaarwel gezegd . Na twee maanden fietsen waren de meeste peesontstekengen ( achille- en patellapees ) zo goed als genezen .
Vanf november terug heel voorzichtig lopen ( soms tot 60 km. in de week ) maar vooral blijven mountainbiken . Die combinatie was precies ideaal . Na de paasvakantie een racefiets aangeschaft en gestart met de voorbereiding voor de Marmotte in de Franse Alpen . Wel , de combinatie racefiets en lopen , dat ging langs geen kanten . Na twee weken geen meter meer gelopen . Ondertussen is de Marmotte achter de rug ( 178 km. , 5000 hoogtemeters , 3 cols buitencategorie , 8u 26 min. ) en ben sinds vorige week terug aan t' lopen , zonder problemen .
Ik geloof in de cominatie mountainbiken ( klein verzet , veel schakelen , souplesse ) / lopen . Maar niet in de combinatie racefiets ( veel km. , relatief zwaarder verzet ) / lopen .
De algemene conditie ( cardiovasculair en longfunctie) zal dankzij lopen zeer snel verbeteren . Ik heb tijdens de lange beklimmingen in de Marmot (Galibier , Croix de fer , Alpe d'Huez ) geen moment ademnood gehad , op de vlakkere stukken daarentegen kwam ik meermaals kracht tekort .
Bij langere duurlopen zal je zeker geen krachtige fietsbenen ontwikkelen .
voila , mijn ervaring lopen / fietsen .
Ik start nu in alle stilte en bescheidenheid aan de training voor De Hel van Kasterlee in december ( de zwaartse winterduathlon : 15 km. lopen , 105 km. mountainbiken en nog eens 30 km. lopen ) . Hopelijk kunnen de pezen die zware training aan . Op mijn leeftijd is een goede conditie en de bereidheid tot afzien niet voldoende , dat besef ik maar al te goed . We zien wel .
flip
Mountainbiker

Post by flip »

erikske wrote: Ik geloof in de cominatie mountainbiken ( klein verzet , veel schakelen , souplesse ) / lopen . Maar niet in de combinatie racefiets ( veel km. , relatief zwaarder verzet ) / lopen .
De algemene conditie ( cardiovasculair en longfunctie) zal dankzij lopen zeer snel verbeteren . Ik heb tijdens de lange beklimmingen in de Marmot (Galibier , Croix de fer , Alpe d'Huez ) geen moment ademnood gehad , op de vlakkere stukken daarentegen kwam ik meermaals kracht tekort .
Bij langere duurlopen zal je zeker geen krachtige fietsbenen ontwikkelen .
voila , mijn ervaring lopen / fietsen .
destijds hier een topic over gestard, nu wil het dat ik sinds een tijdje redelijk veel ga lopen, en mijn mtb, deze zomer heb verkocht #-o #-o

nu denk ik er toch aan om in het voorjaar een nieuwe aan te schaffen want mis het mtbiken toch wel heel erg.

iemand die mss interessante trainingsschema's lopen-fietsen heeft??
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

lopen op de weg/asfalt is af te raden , zeker aan beginners. gevolg is dat je zeer snel blessures oploopt als je geen doorwinterde loper bent.
bijkomend is, dat je zeker goede schoenen moet hebben....niet zomaar eentje van 75€ van ergens uit een rek.
goede schoenen hebben vooral stabiele en goede demping van de schok.

lopen verstevigt de archillespees, fietsen verzwakt ze. want de andere pezen betreft, is het in het begin uitkijken. geen overdaad, en zeer goed opwarmen alvorens te lopen is de boodschap.
ALTIJD strectchen voor en na het lopen. als je tussendoor even stopt en stretcht, is het ook goed... meer nog, je ontspant de spieren weer en maakt ze flexibeler.

fietsen en lopen is wel een goede combinatie, al moet je wel goed zien wat en hoe je dat doet. of je nu MTB of een racefiets rijd... dat maakt daarin geen verschil.

ik las dat er iemand die veel liep, wel last had op de racefiets. de oorzaak is de fietshouding. dat is omdat deze niet gelijk is aan je mtb fiets.
bv staat je zadel van de mtb, rechter boven de trapas dan bij een racefiets. alleen dit detail al, kan je de genoemde problemen doen voorkomen.
door een verder achterwaartse zit, worden de bovenbenen harder belast. en als daarbij nog eens het stuur dieper dan op je mtb staat afgesteld, zit je lichaam meer onder spanning, wat je veel meer verzuring kost. en ook strammere spieren.
en als je dan gaat lopen, lijkt het alsof je benen van 100kg hebt, ofwel onderweg het allemaal niet meer wil.

dus mijn raad : stel je racefiets houding beter af. want ik vermoed dat je een behoorlijk verschil in positie hebt met je mtb.

hoe dan ook : met lopen verstevig je een aantal belangrijke spiergroepen en pezen, die je op bepaalde momenten zwaar belast met het fietsen.

we hebben eens een test gedaan met een 17 jarige wegrenner. behoorlijk snel aan de meet, maar vaak net dat tikkeltje tekort.
uit testen bleek dat er een probleem was met de dynamiek en trekkracht....
hij geraakte aan 'maar' 94% explosief anaeroob vermogen (wat de meesten niet eens halen in een sprint) . gedurdende de winter heeft hij 3x gaan lopen, nadien de afstand weer korter gemaakt en met tussenspurtjes. in het seizoen is hij dat 2x in de week blijven doen. resultaat was dat hij vaak de spurten won en soms wel met een paar lengtes. uit niewue testen en onderzoek is gebleken dat de trekkracht sterk was toegenomen, en de archillespees veel meer aankon dan voordien.
ook de positie van de voeten bij het trappen in zware weerstand, waren stabiel. voordien zakte de hiel door.

dus is het wel een aanrader.

maar zoals ik eerder zei : kijk uit wat en hoe je dat doet, en vooral GEEN afsfalt / betonbanen, want daar ligt elke meter wel een blessure op de loer.
The OM
Mountainbiker

Post by The OM »

Lopen is beter voor de conditie... Maar fietsen blijft een stuk plezanter :-D

Afin ik doe ook de combinatie fiets-loop-zwem en tot nog toe gaat dat heel goed.
Joriz
Mountainbiker

Post by Joriz »

Lopen word ik ook sneller beu dan fietsen, met wat muziek erbij gaat het al wat beter :-) Ik vermijd zoveel mogelijk asfalt maar nu het zo rap donker is toch liever op de asfalt ivm puttekes, boomwortels,... in de bos.

The OM: hoe combineer jij die 3 sporten dan? Ben ik benieuwd naar...
wim040
Mountainbiker

Post by wim040 »

Hier ook een recreatieve jogger die uit noodzaak is gaan MTB'en (kraakbeen versleten onder knieschijf door stukje meniscus dat weg is). Nu en dan ga ik joggen met een brachelet en dan merk ik dat joggen intensiever is. Een jaar geleden (toen ik nog veel jogde) kon ik 10 km aan 14km/h af leggen maar dit jaar, veel gefietst en weinig gejogd, haal ik nog maar 12km/h.

Desondanks heb ik zondag die toren in A'pen naar boven gelopen en 'k zal geweten hebben: al 3 dagen op rij serieus kniepijn. Ik had als enigste loper een kniebracelet aan maar bij zoiets extreem ... Fietsen gaat zonder problemen.

Oppassen met strectchen voor het lopen, er zijn er veel die zeggen dat je beter rustig aan kan beginnen te lopen en zo opwarmen dan koud te strectchen. Nadien strectchen zal wel zijn nut hebben (alhoewel ze in de universiteit van Gent dit tegenwoordig ook in vraag stellen)

Wim
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

erger is dat velen bij strectchoefeningen staan te veren. dat is juist verkeerd. iets wat je nog steeds erg veel ziet bij de atletiek.
stretchen dient niet als opwarming. (velen denken nog steeds van wel)
dit dient gewoon op de spieren rekbaarder te maken, en soepelder. en ook om de blessurekans te verkleinen.

strech voor de inspanning is goed, MAAR je moet altijd rustig beginnen met lopen. zo is dat bij het fietsen en eender welke sport ook.
eens opgewarmd kan je wat sneller gaan lopen.
tailspin
Mountainbiker

Post by tailspin »

wim040 wrote:Nadien strectchen zal wel zijn nut hebben (alhoewel ze in de universiteit van Gent dit tegenwoordig ook in vraag stellen)
Nadien stretchen is zelfs schadelijk(!). De reden is te vinden in het feit dat er door de inspanning bij het lopen kleine scheurtjes in het spierweefsel ontstaan (dit is volkomen normaal). Echter wanneer men na de loopsessie nog bijkomend de spieren gaat uitrekken (stretchen) dan gaan deze scheurtjes nog verder doorscheuren. Verder heeft het ook weining nut om spieren nà de inspanning te stretchen. Stretching is trouwens optimaal wanneer men dit dagelijks doet, zelfs zonder sportinspanning.

'k ben al blij dat men op de meeste plaatsen de rekoefeningen met doorveren wijselijk achterwege laat, dat heeft jarenlang meer blessures opgeleverd dan voorkomen bij sportievelingen.
Post Reply