Aarschot - Bloso

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Biker Zjé
Mountainbiker

Post by Biker Zjé »

Ik heb bij het bestuderen van het grondplan even een praatje geslagen met een "peter" van de route.
De 3 kleuren zouden elk een andere club als peter hebben.
Zo staan de Forest bikers in voor de groene lus naar Langdorp.
De Knoetbikers staan in voor de blauwe lus naar Rillaar.
En enkele mtb-liefhebbers (geen club) uit Gelrode zouden instaan voor de rode lus naar...Gelrode.

Nog een paar gegevens :

Er is maar 1 officiële vertrekplaats en die is aan het zwembad in de Demervallei in Aarschot.
In Gelrode loopt de route een tijdje samen met de vaste route van Rotselaar. Hier kan je dus naadloos overgaan in de andere route...
ka.dee
Management

Post by ka.dee »

Routefiche staat inmiddels online.
Bmweke
Mountainbiker

Post by Bmweke »

Vandaag mee gaan rijden en het was maar een slijkerige bedoening zle.
Doch een receptieke ervoor en erna, met drank en eten is altijd sjiek meegenomen hé :wink:

Sta schoon op de persfoto's, ben benieuwd :P 8)
SPECI
Mountainbiker

Post by SPECI »

Als je de omgeving rond Aarschot kent valt de route een beetje tegen omdat ze veel mooie stukken links laten liggen maar over het algemeen is het wel een zeer mooie tocht, vooral de afstand en ook de mogenlijkheid om aan te sluiten met de route van Rotselaar is een groot plus punt. Als men nieuw fietske af is ga ik da marathonneke wel eens rijden :wink:
sharplikeascalpel
Mountainbiker

Post by sharplikeascalpel »

Ik ben van dezelfde mening!!! Er zijn veel stukken die niet in de route zijn opgenomen. Maar er zijn wel mogelijkheden om zéér lange marathons te rijden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de volledige drie routes van Aarschot en Gelrode, maar vergeet niet die van Tielt-Winge.

De verbindingsweg staat niet op het kaartje ( geen Bloso route ) maar ze is gemakkelijk te maken. De route van Aarschot ( lus naar Rillaar ) passeert namelijk aan de rand van de E314. Aan de overkant van die E314 ligt de tienbunder met de "montée impossible". Diegenen die mee op meeting zijn geweest kennen die!!!! De route van Tielt-Winge passeert op 500 m van den tienbunder.
Wanneer je aan de autostrade komt, neem je de asfaltweg die over de brug gaat. Wanneer je de snelweg bent gepasseerd sla je schuin links af. Je bent nog altijd op een asfalt wegje. Je passeert dan een manege en daarna een zeer snelle afdaling. De asfalt is dan overgegaan in een brede kiezelweg. Je volgt deze tot aan de vakantiehuisjes. Hier zal je de pijltjes van de route wel zien staan... Het is de derde brede kiezelweg rechts en dan direct een toffe singletrack...

Voor andere vragen omtrent routes in de omgeving kun je steeds bij me terecht! Ik verken de bossen in de (ruime) omgeving al sinds mijn kindertijd...
Biker Zjé
Mountainbiker

Post by Biker Zjé »

Een vaste blosoroute doet natuurlijk niet alle stukken die je tijdens een toertocht aandoet.
Tijdens een TT is het dikwijls kilometers doen in hetzelfde bos of dezelfde helling langs verschillende kanten oprijden.
Een blosoroute maakt keuzes.
Uiteindelijk wordt deze route van Aarschot aangelegd om het wildcrossen tegen te gaan (zeker op de Bosberg).
Dan rest mij toch de conclusie : mooi initiatief =D>
Bmweke
Mountainbiker

Post by Bmweke »

De reden waarom sommige stukken (de mooiste) niet worden opgenomen is omdat,

ze door privé terrein gaan, of niet toegankelijk zijn voor het "grote" publiek
ze niet voor iedereen berijdbaar zijn (dit is toch een belangrijk punt voor Bloso)

Zo is mij verteld geweest toen ik deze vraag stelde aan de verantwoordelijken.
sharplikeascalpel
Mountainbiker

Post by sharplikeascalpel »

Wat ik mij dan afvraag is het volgende: mogen diegenen die de omgeving al lang kennen en elke meter onverhard weten liggen nog afwijken van het uitgepijlde parcours??? Ik zou dat zeer erg vinden want mijn trainingsparcourekes zijn zaalig en ik heb er jaren aan gewerkt om ze zo uit te zetten...
mtb-fltn
Mountainbiker

Post by mtb-fltn »

sharplikeascalpel wrote:Wat ik mij dan afvraag is het volgende: mogen diegenen die de omgeving al lang kennen en elke meter onverhard weten liggen nog afwijken van het uitgepijlde parcours??? Ik zou dat zeer erg vinden want mijn trainingsparcourekes zijn zaalig en ik heb er jaren aan gewerkt om ze zo uit te zetten...
Waarom zou da ineens veranderen met de komst van de Blosoroute?? Van de moment da ge ni door privédomeinen ga rijden zal da zeker mogen.
Thierry
Mountainbiker

Post by Thierry »

mtb-fltn wrote:
sharplikeascalpel wrote:Wat ik mij dan afvraag is het volgende: mogen diegenen die de omgeving al lang kennen en elke meter onverhard weten liggen nog afwijken van het uitgepijlde parcours??? Ik zou dat zeer erg vinden want mijn trainingsparcourekes zijn zaalig en ik heb er jaren aan gewerkt om ze zo uit te zetten...
Waarom zou da ineens veranderen met de komst van de Blosoroute?? Van de moment da ge ni door privédomeinen ga rijden zal da zeker mogen.
Voor individuele rijders zal er inderdaad niets veranderen : zolang je niet op privé-domein gaat baaiken is er geen probleem.

Voor toertocht-organisatoren kan zo'n vaste route dik kl*te zijn : voor je TT-parcours moet je immers toelating aanvragen aan 't gemeentebestuur, en hier en daar durft men TT-organisatoren te verbieden om nog andere paden te gebruiken dan de vaste MTB-routes.
Let op : ik zeg niet dat het overal zo is hé, maar hier en daar gaat het al die richting uit :(
Post Reply