Leuk dat mijn zuiderburen dit ook kunnen waarderen!
I'll keep you posted,
The Godmother of all MTB's [wielset binnen pag 4]
Stel jezelf hier voor. Tevens geven we jullie hier de gelegenheid om je materiaal te showen.
- Jamis Diablo
- Mountainbiker
Re: The Godmother of all MTB's
daar is trouwens een interessante documentaire/film over de oorsprong van het mountainbike.
http://www.klunkerz.com/
http://www.klunkerz.com/
- Rex007
- Mountainbiker
Zalig om te volgen, toch mooi alle historie die achter zo een fiets zit en het herop bouwen ervan.
Zeer knap project en ga het zeker volgen
Zelf heb ik ook een topic geopend een tijdje geleden in de hoop dat er nog veel retro zielen rond rijden hier in Belgie.
http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?f=7&t=115856" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb echter de indruk dat het retro gebeuren bij onze noorderburen meer succes heeft, daar organiseren ze zelfs retro races die je met een retro MTB moet afwerken.
Zeer knap project en ga het zeker volgen
Zelf heb ik ook een topic geopend een tijdje geleden in de hoop dat er nog veel retro zielen rond rijden hier in Belgie.
http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?f=7&t=115856" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb echter de indruk dat het retro gebeuren bij onze noorderburen meer succes heeft, daar organiseren ze zelfs retro races die je met een retro MTB moet afwerken.
- Jamis Diablo
- Mountainbiker
Post by Jamis Diablo »
Dank!Rex007 wrote:Zalig om te volgen, toch mooi alle historie die achter zo een fiets zit en het herop bouwen ervan.
Zeer knap project en ga het zeker volgen![]()
Bij 'ons' in het noorden zijn er inderdaad veel retro gekken, met een paar leuke topics op mountainbike.nl
Hier zijn een paar van mijn eerdere projecten:
http://www.pinkbike.com/u/jamisdiablo/album/ALL-JAMIS/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Rex007
- Mountainbiker
Die 1989 Specialized Stumpjumper is mijn favorietje er tussen , met thumbies die het schakelwerk verzorgen....echt knap hoor
- Jamis Diablo
- Mountainbiker
Post by Jamis Diablo »
Ik had gisteren eindelijk tijd om het frame goed schoon te maken om te zien om hoe erg de roest schade nou is.
Na een hoop Dasty met een stalen schuurspons viel het resultaat mij 100% mee.
Er kwam nog een groot deel van de originele lak naar boven, waarbij de 'tekening' met de witte lak ook goed te zien is.
Er waren een aantal schema's in die tijd, zoals 'dart'en 'feather', die van mijn frame heb ik nog niet gevonden.
In de lak zitten erg veel putjes, maar die zijn niet veel dieper dan de lak zelf.
Dus met een beetje ellbow grease zoals de Engelsen zeggen, moet er een gezond frame onder vandaan komen.
Ik heb op de achterbrug al een stukje af geschuurd, en dit ging redelijk vlot.
Waarschijnlijk moet ik het hele frame plamuren voor de grondverf er op gaat, om die putjes dicht te krijgen.

Ook de inwendige roest valt heel erg mee.
Toen ik het frame op Ebay zag, had ik verwacht dat deze een langere tijd buiten had gestaan.
Maar bij aankomst bleek dat de BB schroefdraad helemaal in tact is en de zadelpen ook makkelijk te verwijderen was.
Blijkbaar is de fiets vlak voor verkoop uit elkaar gehaald.
Ik heb de binnenkant ook grondig geinspecteerd, en wat eerst aanvoelde als grotere roestplekken, blijkt een coating te zijn die afschilfert.
Ik hoop deze met een roestverwijderaar te kunnen verwijderen, waarna ik het frame kan tectileren.
Al met al een goede basis die best veel tijd gaat kosten om strak te krijgen, maar gelukkig geen laswerk nodig heeft.
De stuurpen en de vork zijn dit weekend binnen gekomen, na afdracht van weer wat import kosten.
Vroeger hadden ze nog neit van weight weenie gehoord, wat zijn die dingen zwaar!
Ik gok dat de stuurpen tegen de kilo aanloopt, lijkt wel gietijzer.
De vork zal denk ik zo'n 4kg wegen, ik zal ze binnenkort eens wegen.
Het is dus niet zo vreemd dat een Clunker vroeger over de 20 kilo woog.
Toen ik de vork in het frame stak, kwam ik helaas voor de verrassing dat de vorkbuis 2 cm te kort was.
Ik heb de lengte niet opgevraagd bij de verkoper, het was dus een gok.
Die gok heb ik genomen omdat er niet zo'n groot aanbod is van DX vorken uit deze specifieke periode.
Ik moet er een nieuwe buis op laten lassen, maar dat is op zich niet zo'n probleem, vorkbuizen zijn er in overvloed en de maat is gelukkig een gangbare 1".
Later meer, voor nu ben ik nog steeds op zoek naar geschikte velgen en trommelremmen.
Vooral die laatste zijn héél moeilijk te vinden...
Na een hoop Dasty met een stalen schuurspons viel het resultaat mij 100% mee.
Er kwam nog een groot deel van de originele lak naar boven, waarbij de 'tekening' met de witte lak ook goed te zien is.
Er waren een aantal schema's in die tijd, zoals 'dart'en 'feather', die van mijn frame heb ik nog niet gevonden.
In de lak zitten erg veel putjes, maar die zijn niet veel dieper dan de lak zelf.
Dus met een beetje ellbow grease zoals de Engelsen zeggen, moet er een gezond frame onder vandaan komen.
Ik heb op de achterbrug al een stukje af geschuurd, en dit ging redelijk vlot.
Waarschijnlijk moet ik het hele frame plamuren voor de grondverf er op gaat, om die putjes dicht te krijgen.

Ook de inwendige roest valt heel erg mee.
Toen ik het frame op Ebay zag, had ik verwacht dat deze een langere tijd buiten had gestaan.
Maar bij aankomst bleek dat de BB schroefdraad helemaal in tact is en de zadelpen ook makkelijk te verwijderen was.
Blijkbaar is de fiets vlak voor verkoop uit elkaar gehaald.
Ik heb de binnenkant ook grondig geinspecteerd, en wat eerst aanvoelde als grotere roestplekken, blijkt een coating te zijn die afschilfert.
Ik hoop deze met een roestverwijderaar te kunnen verwijderen, waarna ik het frame kan tectileren.
Al met al een goede basis die best veel tijd gaat kosten om strak te krijgen, maar gelukkig geen laswerk nodig heeft.
De stuurpen en de vork zijn dit weekend binnen gekomen, na afdracht van weer wat import kosten.
Vroeger hadden ze nog neit van weight weenie gehoord, wat zijn die dingen zwaar!
Ik gok dat de stuurpen tegen de kilo aanloopt, lijkt wel gietijzer.
De vork zal denk ik zo'n 4kg wegen, ik zal ze binnenkort eens wegen.
Het is dus niet zo vreemd dat een Clunker vroeger over de 20 kilo woog.
Toen ik de vork in het frame stak, kwam ik helaas voor de verrassing dat de vorkbuis 2 cm te kort was.
Ik heb de lengte niet opgevraagd bij de verkoper, het was dus een gok.
Die gok heb ik genomen omdat er niet zo'n groot aanbod is van DX vorken uit deze specifieke periode.
Ik moet er een nieuwe buis op laten lassen, maar dat is op zich niet zo'n probleem, vorkbuizen zijn er in overvloed en de maat is gelukkig een gangbare 1".
Later meer, voor nu ben ik nog steeds op zoek naar geschikte velgen en trommelremmen.
Vooral die laatste zijn héél moeilijk te vinden...
- aresius
- Mountainbiker
Wow, dat schuurresultaat ziet er al redelijk goed uit.
Dat wordt een juweeltje.
Nog veel knutselplezier en achteraf veeeeeel rijplezier
Dat wordt een juweeltje.
Nog veel knutselplezier en achteraf veeeeeel rijplezier