Racefiets met schijfremmen

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
MC Tim
Mountainbiker

Re: Racefiets met schijfremmen

Post by MC Tim »

ninety wrote:Op de werelbekerwedstrijd in Zolder verschillende renners met schijfremmen op hun fiets gezien. Vooral de Amerikaanse renners. Ook aan de servicewagen van Stybar stond een wielset met schijven, maar hij heeft er niet mee gereden. Tijdens "Boonen en friens" reed hij wel met schijfremmen.
Het fietsmerk 'Boo' (bamboo frames) heeft o.a. fiets met schijfrem en dat merk is vooral bekend in Noord-Amerika, vandaar...
MTB_Toerist
Mountainbiker

Post by MTB_Toerist »

In het cyclocrossen begin je stilaan wat schijfremmen te zien op de fietsen; zoals hier al gezegd werd; bij de profs zijn het vooral Amerikaanse renners die ermee uitpakken.
Remmen zijn in cyclocross wel degelijk van belang en in de ene cross moet er al meer geremd worden als in de andere; maar er zijn omlopen genoeg waar je zonder remmen aan de afdalingen niet moet beginnen.

Ik denk dat een schijfremmenset wat meer gewicht in de schaal brengt dan de klassieke cantilever remmen waar de meeste cyclocrossers nu mee rijden en dat gewicht de reden is waarom ze bij het oude systeem blijven.
Maar stel dat morgen een Belgische topper ermee zou beginnen rijden; zou de rest van het peloton allicht snel volgen.
Ik denk dat dit nog een kwestie van tijd is.

Een zuivere racefiets voor de weg heb ik er nog niet mee gezien; ook nog geen enkel frame waar de bevestigingsnokken voor schijfremmen voorzien zijn.
Maar indien ik zelf schijfremmen op m'n racefiets zou willen; dan zou ik dat gewoon doen (als je een frame en vork ervoor kan vinden).
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

Veel vd top in het CX is gesponsord door Shimano/Sram,
en die hebben nog geen (hydraulische) schijfremmen in het (top)gamma voor CX.
+ Het is niet enkel een nieuwe fiets dat die mannen nodig hebben,
denk ook maar eens aan de hoeveelheid (dure) wielen die ze moeten vervangen.
Daarom zal je waarschijnlijk eerst schijfremmen zien bij de kleine(re) teams of prive rijders, zoals die amerikanen.
Bobbie
Mountainbiker

Post by Bobbie »

_alain_ wrote:Veel vd top in het CX is gesponsord door Shimano/Sram,
en die hebben nog geen (hydraulische) schijfremmen in het (top)gamma voor CX.
+ Het is niet enkel een nieuwe fiets dat die mannen nodig hebben,
denk ook maar eens aan de hoeveelheid (dure) wielen die ze moeten vervangen.
Daarom zal je waarschijnlijk eerst schijfremmen zien bij de kleine(re) teams of prive rijders, zoals die amerikanen.
Ik denk dat eerder het probleem zit in snel wielen te kunnen wisselen, weerstaan van de hogedruk spuit en (voorlopig) nog het gewicht.

Volgens mij gaat het in de lage landen niet rap doorbreken, onze wielercultuur verschilt nogal van de Amerikaanse.

Jammer is wel als je nu bv. Een Colnago Cx fiets koopt met velgremmen, dat je frame (nogal grote) disc nokken bevat. Lelijk!
Kameel^
Mountainbiker

Post by Kameel^ »

ninety wrote: Ook aan de servicewagen van Stybar stond een wielset met schijven, maar hij heeft er niet mee gereden. Tijdens "Boonen en friends" reed hij wel met schijfremmen.
Hij heeft 500 meter voor de eindmeet toen hij al ruim voorsprong had op de rest zenne fiets met velgremmen gewisseld voor ene met schijfremmen, dus dat was puur voor de show.
Japie carbon
Mountainbiker

Post by Japie carbon »

Nys en Albert hebben er ook al mee getest. Maar in blubber maakten de remmen veel sleepgeluiden, en dat was erg irriterend!

Aan het gewicht zal t niet liggen, het moet met gemak lukken een CX met disks af te monteren tegen de 6,8Kg. Lichter mag toch niet.
Jannemanneke
Mountainbiker

Post by Jannemanneke »

Die mannen van Liquigas Cannondale rijden met schijfremmen van Avid (SRAM). Enigste voordeel dat ik kan bedenken voor de cyclocross is minder velgslijtage en betere doseerbaarheid misschien, voor de mindere goden uit de cyclocross kan die mindere velgslijtage op termijn wel nuttig zijn. Op een racefiets zie ik er het nut totaal niet van in. Weegt meer en de extra remkracht van zo'n remschijven kan je toch niet overbrengen op de smalle bandjes zonder profiel, de wielen zouden enkel maar blokkeren. Oververhitting van de banden in de bergen bij afdalingen is ook geen reden tot het gebruik van schijven. Ik heb al hopen cols afgedaald, zelfs bij +30°C temperaturen, nooit een bandje oververhit hoor.
Galibier2646
Mountainbiker

Post by Galibier2646 »

Japie carbon wrote:Nys en Albert hebben er ook al mee getest. Maar in blubber maakten de remmen veel sleepgeluiden, en dat was erg irriterend!
.
Ik denk dat dit inderdaad het belangerijkste argument is.... Veel te veel lawaai en bijhorend energieverlies door het continue slepen.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

[quote="Headshot"][quote="RigolleM"]CX zie ik het nut van schijfremmen, maar op een racer :roll:[/quote]

als je elke dag meerdere cols moet afdalen is het mss interressant :-D[/quote]

slijt veel harder dan gewone remblokjes, plus het feit dat er de kans is dat ze blijven plakken en na 1 col al helemaal weg zijn.
qua voordeel is het negatief : met die snelheden een remschijf in je wielen, is als het creeeren van een vol wiel.
het werkt tegen in het bijsturen van lichte bochten aan hoge snelheden, bij zijwind is er een sterk verhoogd risico op "jimmy" ofwel bibberen van het stuur en gevoel van oncontroleerbaarheid.
kan je vergelijken met velgen met hoge rand en de oude spinergy's (4 spaaks).... de valpartijen zijn ontelbaar.

ook de carbon velgrand met carbon remblokken (of die ervoor geschikt zijn), geven een sterk verhoogd aantal valpartijen in afdalingen en in nat weer.
de laatste 4 a 6 jaar nooit zoveel renners een berg zien afsukkelen, sinds het gebruik van vol carbon wielen.
Jannemanneke
Mountainbiker

Post by Jannemanneke »

Sunn Xtreme wrote:
slijt veel harder dan gewone remblokjes, plus het feit dat er de kans is dat ze blijven plakken en na 1 col al helemaal weg zijn.
qua voordeel is het negatief : met die snelheden een remschijf in je wielen, is als het creeeren van een vol wiel.
Slijt niet harder dan remblokjes op velgranden, zeker niet met droog weer. Plakken? Ik heb al downhill parcoursen gereden met m'n hardtail en z'n 160 mm schijfkes en cols langs de weg afgedaald, niks plakken hoor. Neem gerust van me aan dat de remmerij van een gemiddelde downhiller een pak warmer wordt dan de eventuele schijf op een koersfiets na een afdaling van een col.

Sunn Xtreme wrote:het werkt tegen in het bijsturen van lichte bochten aan hoge snelheden, bij zijwind is er een sterk verhoogd risico op "jimmy" ofwel bibberen van het stuur en gevoel van oncontroleerbaarheid.
De invloed op de zijwind gevoeligheid is bij een schijf véél minder dan bij een hoog carbon wiel. Dat is écht geen argument om niet voor schijven in de racerij te gaan. En dat hoog wiel, zo'n drama is dat ook niet qua controleerbaarheid. Ik heb afgelopen jaar 7.000 km's met carbon wielen van 50 mm hoog gereden, da's echt geen marteling hoor.

Sunn Xtreme wrote:ook de carbon velgrand met carbon remblokken (of die ervoor geschikt zijn), geven een sterk verhoogd aantal valpartijen in afdalingen en in nat weer.
de laatste 4 a 6 jaar nooit zoveel renners een berg zien afsukkelen, sinds het gebruik van vol carbon wielen.
In het begin waren er problemen met het remvermogen (vooral bij nat weer) van die volledige carbon wielen door niet aangepaste remblokken. Dat is nu al heel fel verbeterd. Die valpartijen hebben daar (zeker nu) niet onmiddellijk meer iets mee te maken.
Post Reply