ketting hapert

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Om te zien of een frame recht is heb je normaal een richttafel nodig en moeten de BB, de wielen en de achterder. eraf. Maar, als je achter de fiets hurkt krijg je ook al een idee of de boel min of meer recht staat.

Ik ken het frame niet, dus of het voldoende stijf is?

Spacers zijn rondellen van een welbepaalde dikte, als je een X-type BB hebt dan moet je der een aantal van die rondellen tussensteken.
cubeke
Mountainbiker

Post by cubeke »

ik spreek hier enkel uit eigen ervaring, en wil niemand voor het hoofd stoten, maar ik moet zeggen dat toen ik ongeveer een 18 maand geleden terug op de MTB stapte (na een stop van ongeveer 10 jaar) ik nogal veel last had van "chainsuck". Om het kort te houden besef ik dat het gewoon aan techniek lag. Ik probeerde steeds in een zo'n groot mogeljk verzet te klimmen, met als gevolg dat ik halverwegen als een zot begon terug te schakelen, maar dan compleet verkeerd waardoor de ketting uiteindelijk klem komt te zitten. Bij het schakelen moet je toch een bepaalde lijn respecteren en het is wel zo dat je meestal in je middenblad makkelijker de uitersten gaat zoeken, als je dan nog eens op de trappers staat zet je nog meer spanning op de ketting. het is niet omdat je 3X9 vitessen hebt dat ge ze ook alle 27 kunt gebruiken. Idd als ge uw wiel eruit haalt bestaat het gevaar dat de lijn toch niet ideaal meer is met frequenter cs als gevolg. En als dat allemaal niet helpt kan het wel eens aan het materiaal liggen :lol:
Willy D
Mountainbiker

Post by Willy D »

cubeke wrote:ik spreek hier enkel uit eigen ervaring, en wil niemand voor het hoofd stoten, maar ik moet zeggen dat toen ik ongeveer een 18 maand geleden terug op de MTB stapte (na een stop van ongeveer 10 jaar) ik nogal veel last had van "chainsuck". Om het kort te houden besef ik dat het gewoon aan techniek lag. Ik probeerde steeds in een zo'n groot mogeljk verzet te klimmen, met als gevolg dat ik halverwegen als een zot begon terug te schakelen, maar dan compleet verkeerd waardoor de ketting uiteindelijk klem komt te zitten. Bij het schakelen moet je toch een bepaalde lijn respecteren en het is wel zo dat je meestal in je middenblad makkelijker de uitersten gaat zoeken, als je dan nog eens op de trappers staat zet je nog meer spanning op de ketting. het is niet omdat je 3X9 vitessen hebt dat ge ze ook alle 27 kunt gebruiken. Idd als ge uw wiel eruit haalt bestaat het gevaar dat de lijn toch niet ideaal meer is met frequenter cs als gevolg. En als dat allemaal niet helpt kan het wel eens aan het materiaal liggen :lol:
ik weet wa ge bedoeld, maar ik trap normaal gezien (buiten het echte doortrappen :lol: ) soepel tot zeer soepel en schakel klein voor de klim, tijdens het klimmen bijna nooit.
Dat 'meetrekken van de ketting' gebeurt ook zonder kracht op de trappers, gewoon door ewa te trappen, zelfs op het middenkransje van men cassette.
Ik denk dat NI de oplossing heeft aangeboden met die spacers, hopelijk lukt het nu.
Barbeque
Kerstman
Location: Fully Epic M4, Hope onderdelen, Sram x0.. Garmin Forerunner 910XT and edge 705

Post by Barbeque »

Hey,

ik heb dit probleem. Bij mij trekt het middelste blad soms de ketting mee omhoog (precies alsof de ketting blijft plakken op het tandwiel). Door het omhoog trekken van die ketting trekt hij het achterste deel mee en raakt de ganse boel vast. Ik heb een nieuwe fiets met amper bijna 1000 km en volledige lx groep, weet niet of de ketting ook lx is.

Als ik zo dus lees is het best om een andere middelste blad te steken ??

Yveske
Willy D
Mountainbiker

Post by Willy D »

hey BBQ, :wink:

ik heb spacers geplaatst, hopelijk ben ik ervan verlost.
Ik laat hier wel een bericht na de eerste modderrit achter.

ps: 1000 km in het veld?, dan kan het zijn dat je ketting en tandwielen inderdaad aan vervanging toe zijn (wegkilometers moogt ge nie tellen).

Willy
Sevydu
Mountainbiker

Post by Sevydu »

Willy D wrote:
cubeke wrote:ik spreek hier enkel uit eigen ervaring, en wil niemand voor het hoofd stoten, maar ik moet zeggen dat toen ik ongeveer een 18 maand geleden terug op de MTB stapte (na een stop van ongeveer 10 jaar) ik nogal veel last had van "chainsuck". Om het kort te houden besef ik dat het gewoon aan techniek lag. Ik probeerde steeds in een zo'n groot mogeljk verzet te klimmen, met als gevolg dat ik halverwegen als een zot begon terug te schakelen, maar dan compleet verkeerd waardoor de ketting uiteindelijk klem komt te zitten. Bij het schakelen moet je toch een bepaalde lijn respecteren en het is wel zo dat je meestal in je middenblad makkelijker de uitersten gaat zoeken, als je dan nog eens op de trappers staat zet je nog meer spanning op de ketting. het is niet omdat je 3X9 vitessen hebt dat ge ze ook alle 27 kunt gebruiken. Idd als ge uw wiel eruit haalt bestaat het gevaar dat de lijn toch niet ideaal meer is met frequenter cs als gevolg. En als dat allemaal niet helpt kan het wel eens aan het materiaal liggen :lol:
ik weet wa ge bedoeld, maar ik trap normaal gezien (buiten het echte doortrappen :lol: ) soepel tot zeer soepel en schakel klein voor de klim, tijdens het klimmen bijna nooit.
Dat 'meetrekken van de ketting' gebeurt ook zonder kracht op de trappers, gewoon door ewa te trappen, zelfs op het middenkransje van men cassette.
Ik denk dat NI de oplossing heeft aangeboden met die spacers, hopelijk lukt het nu.
ik fiets ongeveer hetzelfde als u soepel tot zeer soepel, heb hetzelfde probleem en zou dus graag weten wat Nothing's Impossible bedoelt met die BB. Ik bike ondertussen twee jaar, maar van techniek heb ik nog altijd gene kaas gegeten :oops: . En 'k wil het zo graag leren :bounce:
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Zoeken naar Chainsuck :wink:
Bosrider
Mountainbiker

Post by Bosrider »

zou dus graag weten wat Nothing's Impossible bedoelt met die BB.

Ik denk dat em het hier over een Bottom Bracket heeft ... de trapas...
Willy D
Mountainbiker

Post by Willy D »

BB is inderdaad bottom bracket.
Eigenlijk is het complex gegeven: je voorbladen (geplaatst op de trapas) moeten in een 'ideale' lijn staat t.o.v. je cassette en achterderailleur.
Hoe je dat moet meten, weet ik niet, maar als je naar de kettinglijn kijkt, dan moet de ketting in 1 vlak lopen.
Ik veronderstel (hoop) dat door het plaatsen van die spacers, men kettinglijn beter is en de afstand tussen de voorbalden ewa groter geworden is zodat men ketting niet meer wordt meegetrokken.
(het probleem bij mij is dat door het plaatsen van een nieuwe trapas, de voorbladen te dicht tegen het frame staan)
Wat je zeker moet doen is goed schakelen:
groot blad vooraan: alleen de 3 kleinste kransjes achteraan.
middenblad: 5 middenste kransjes achteraan.
kleinblad: de 3 grootste kransjes achteraan.
Op deze manier loopt je ketting altijd redelijk recht (hoe schuiner de ketting, hoe meer kans op 'meetrekken' tot overtrekken toe)
Een goed hulpmiddel hiervoor zijn chifters met display.

Ik ben dus ook genen techneut, NI, vebeter me als ik fout moest zitten.
Sevydu
Mountainbiker

Post by Sevydu »

Willy D wrote: Op deze manier loopt je ketting altijd redelijk recht (hoe schuiner de ketting, hoe meer kans op 'meetrekken' tot overtrekken toe)
Willy sorry,

maar volgens mij is dat BS, als ik last heb van het bovenvermelde probleem is dat in 90% van de gevallen als ik vanvoor op het middelste rij en van achter op 1 van de middelste 5. Ik los dit probleem meestal op door vanvoor het grootste wiel te gebruiken, en dat werkt tot op heden vrij goed.
Post Reply