Ik heb dit jaar de Ruta Del Cid gereden, die andere tocht die Poco Loco adventures organiseert. Ik ben sindsdien mountainbike verslaafd en ik kan niet wachten om opnieuw met Poco Loco adventures opvakantie te vertrekken. Ik ga dit jaar heel waarschijnlijk de coast to coast rijden, zo goed was het dus!
Het is echt een aanrader voor iedereen om een van deze tochten te rijden maar je moet fysiek wel in orde zijn en je moet fatsoenlijk materiaal hebben (ful suspension bike en “goeie banden”.
Je zal je grenzen zeker verleggen, het is gewoon niet te vergelijken met mountainbiken in België echt een prachtige ervaring.
Ik heb alle kaarten en hoogteprofielen van de etappes van de Ruta Del Cid, indien iemand interesse heeft laat mij maar iets weten, kwestie van te weten waar je aan toen bent.
coast 2 coast medio september te boeken via joker
Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Re: Ruta Del Cid
Ik ken er enen die de CTC uitgereden heeft met nen 13kg zwaren bianchi zonder verende vork en op slick banden.Jarvis wrote:Het is echt een aanrader voor iedereen om een van deze tochten te rijden maar je moet fysiek wel in orde zijn en je moet fatsoenlijk materiaal hebben (ful suspension bike en “goeie banden”.
Daarenboven in het begin met een 28-26 verzet als kleinste.
Ja hij heeft af en toe gewandeld bergop en ook bergaf. Maar er waren ook anderen die dat deden.
Het was in feite nen loper :D Hij had wel al een paar keer met de fiets gereden voordien en hij had ook nen XTR derailleur.
Dus laat u niet bang maken door al die overdrijvers. Ah nog vergeten er gingen er niet veel later en met meer bier in hunnen gilet dan hem naar bed. Superman? Nee.
Als ge een basisconditie hebt, gezond verstand, zelfkennis en een beetje karakter rijd je dat uit zonder problemen..
Ge moet u natuurlijk niet laten vangen door de rappe mannen te willlen volgen en uw eigen tempo rijden. de groep is groot genoeg, he vindt altijd wel iemand.
Re: Ruta Del Cid
Toch een beetje nuanceren: "Walking Rudy" had geen beetje karakter maar heel veel. En hij heeft niet een beetje gewandeld maar heel veel (in vergelijking met de rest) en hij had geen basisconditie maar een heel goeie - wel niet op de fiets opgebouwd, vandaar "walking"peter wrote:Ik ken er enen die de CTC uitgereden heeft met nen 13kg zwaren bianchi zonder verende vork en op slick banden.Jarvis wrote:Het is echt een aanrader voor iedereen om een van deze tochten te rijden maar je moet fysiek wel in orde zijn en je moet fatsoenlijk materiaal hebben (ful suspension bike en “goeie banden”.
Daarenboven in het begin met een 28-26 verzet als kleinste.
Ja hij heeft af en toe gewandeld bergop en ook bergaf. Maar er waren ook anderen die dat deden.
Het was in feite nen loper :D Hij had wel al een paar keer met de fiets gereden voordien en hij had ook nen XTR derailleur.
Dus laat u niet bang maken door al die overdrijvers. Ah nog vergeten er gingen er niet veel later en met meer bier in hunnen gilet dan hem naar bed. Superman? Nee.
Als ge een basisconditie hebt, gezond verstand, zelfkennis en een beetje karakter rijd je dat uit zonder problemen..
Ge moet u natuurlijk niet laten vangen door de rappe mannen te willlen volgen en uw eigen tempo rijden. de groep is groot genoeg, he vindt altijd wel iemand.
Maar zoals gezegd geraak je met de juiste ingesteldheid al een heel eind, je moet inderdaad geen superman zijn.
Maarrr... de ruta del Cid (waar het over ging) is wel een stuk zwaarder uitgevallen dan de coast to coast. Het is vooral de afstand die het hem doet, gemiddeld bijna 100 km per dag... dat wil zeggen elke dag 30-40 km meer dan de ctc, twee weken aan een stuk.
Ik heb meer dan één ancien van de ctc halverwege een etappe horen zeggen "in de Pyreeeën waren we er nu al geweest" !
Maar heel die groep lacht nu wel met de afstanden van een doorsnee Belgisch TT'tje
En er zijn een paar ritten van 2500 hoogtemeters vlak na elkaar. Da's de beruchte tweede rit van de ctc maar langer en zo twee dagen.
Dat gaat ook zonder voor- of achtervering (dit jaar door verschillenden bewezen) maar niet alleen meer op karakter, er zijn grenzen.
Alhoewel... de Rudy...
Ik heb de Ruta de Cid gereden met een hardtail MTB en ik had mij voor mijn vertrek een nieuwe kwaliteits mountainbikezaal laten monteren, deze laatste was na de tocht om weg te gooien en mijn kont lag helemaal open.
Er waren tenminste vier van mijn collega's Ruta de Cid rijders die drie dagen voor het einde van de rit met een kapotte rug zaten, aangenaam is iets anders.
Ik heb mij na het rijden van de Ruta del Cid onmiddellijk een Ful suspension MTB aangeschaft, om in het vervolg op een wat meer aangename manier dit soort tochten te rijden.
Je kan natuurlijk aan dit soort tochten beginnen met een gewone goedkope MTB, maar dan moet je in mijn ogen echt wel een massochist zijn.
Je kan ook deRute del Cid op je gemakje proberen uit te rijden maar met enkel zware etappes (155km 2200hm, 115km 2500hm en 95 km 2500hm) loop je wel het risico dat ze je s'avonds rond acht uur moeten komen zoeken.
Ik wil alleen maar goede raad geven, je moet niks, maar je gaat zeker nog aan mijn woorden denken!
Er waren tenminste vier van mijn collega's Ruta de Cid rijders die drie dagen voor het einde van de rit met een kapotte rug zaten, aangenaam is iets anders.
Ik heb mij na het rijden van de Ruta del Cid onmiddellijk een Ful suspension MTB aangeschaft, om in het vervolg op een wat meer aangename manier dit soort tochten te rijden.
Je kan natuurlijk aan dit soort tochten beginnen met een gewone goedkope MTB, maar dan moet je in mijn ogen echt wel een massochist zijn.
Je kan ook deRute del Cid op je gemakje proberen uit te rijden maar met enkel zware etappes (155km 2200hm, 115km 2500hm en 95 km 2500hm) loop je wel het risico dat ze je s'avonds rond acht uur moeten komen zoeken.
Ik wil alleen maar goede raad geven, je moet niks, maar je gaat zeker nog aan mijn woorden denken!
Yup, blijft oktober. Bij de Cid is het geregeld afstand, hoogtemeters én moeilijk terrein.A d r i wrote:2500 hm op 1 dag in de Ruta, hola, en dat in het middengebergte.. blijft de Ruta in October geprogrammeerd, Koen?
Afstand is niks als je een goede basis hebt.. Afstand EN hoogtemeters, dat is een ander paar mouwen.
@jarvis, You have mail
Het lijstje gebroken spullen is trouwens indrukwekkend: 3 kaders gebarsten (maar uitgereden), 1 vork net niet finaal doorgebroken (halverwege op het nippertje vervangen), 1 sleutelbeen en 1 kaaksbeen stuk... en alles buiten garantie !
Op 18 bikers !
-
Grensgeval
- Mountainbiker
Post by Grensgeval »
Hoorde dat Col d'Extreme de tocht van west naar oost organiseert. Alleen schijnen deze jongens her en der een tikkie heftiger parcours te volgen. Aan de hand van de stories op hun site (gastenboek) zou het een gemengd Nederlands-Vlaamse happening zijn. Aldus kaaskoppen contra ....?
Er is iemand die de twee dit jaar gereden heeft ! Zijnen tweede keer de CTC (met een jaar ertussen), een week in Spanje gebleven en dan direct de Cid mee - meer dan 2200 km en 50.000 hoogtemeters op 5 weken - respecttoerist wrote:ge doet mij nu twijfelen tussen de ruta del cid en de coast to coast, allebei op een jaar is mijns inziens een beetje van het goede teveel...
en ik hou wel van veel kilometers, maar twee weken na elkaar???
kheb nog een maand de tijd om mij te bedenken
tzal dus een van die twee worden