ontevreden over fietsherstelling

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
blazer
Mountainbiker

Post by blazer »

normaal gezien moet die fietboer je eerst een document ( soort bestellingsbon ) laten tekenen waardoor jij de toelating geeft wat er aan de fiets moet gebeuren .

als hij dat niet heeft is het zijn woord tegen dat van jou .

Stel hem maar die vraag , " laat mij eens even de herstellingopdracht zien die ik ondertekend heb " hij staat met een mond vol tanden .

Als ik tegenwoordig de auto binnen doe voor onderhoud is dit ook van toepassing , eerst toelating tot de vermelde punten ondertekenen alvorens die mannen er aan beginnen .

tegenwoordig verkopen ze allemaal graag maar service #-o

Ik kocht nieuwe fiets , die ik laat updaten naar ander groep enz... , die mannen passen gewoon de lengte van mijn ketting nog niet aan , resultaat ketting was 4 schakels te lang , moet je weten dat die 4 winkels hebben :^o ik kom enkel bij de fietsboer als er iets scheelt onder garantie en voor de rest doe je het beter zelf
MirFlash
Mountainbiker

Post by MirFlash »

"Eens na kijken" = carte blanche ga je gang.

Spijtig genoeg ligt de fout bij u en niet de LBS.

Zoals iemand zei, ofwel heel duidelijk en expliciet zeggen wat er moet gebeuren, in dit geval zelfs een papier bijsteken en alle andere werken uitsluiten en/of enkel per telefoon melden indien het om een veiligheid gebonden probleem is.

Eerlijk gezegd deze handelswijze is geldig voor om het even wat, hoe meer afspreken en duidelijk hoe minder verassingen.

Anderzijds, een eerlijke LBS zou alleen vervangen wat zou moeten, maar meestal zijn ze daar niet zo nauw in.

PS: Volg een cursus fietsmechaniek, kan geen kwaad is een lot of fun, en voor remblokken te vervangen kan dat zeker helpen.
Last edited by MirFlash on Sat 28 Jul 2012 10:14, edited 1 time in total.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

blazer wrote:normaal gezien moet die fietboer je eerst een document ( soort bestellingsbon ) laten tekenen waardoor jij de toelating geeft wat er aan de fiets moet gebeuren .

als hij dat niet heeft is het zijn woord tegen dat van jou .

Stel hem maar die vraag , " laat mij eens even de herstellingopdracht zien die ik ondertekend heb " hij staat met een mond vol tanden .

Als ik tegenwoordig de auto binnen doe voor onderhoud is dit ook van toepassing , eerst toelating tot de vermelde punten ondertekenen alvorens die mannen er aan beginnen .
Toen ik m'n auto binnen deed voor onderhoud moest ik ook zo'n papier tekenen, dat klopt.

Maar ik denk dat je ver moet gaan zoeken om één fietshandelaar te vinden die met zo'n papieren werkt....

Maar in dit geval, hoe je het ook draait of keert, TS heeft niet betaald, maar wel z'n fiets met de nieuwe onderdelen meegenomen.

Betalen zal de enige keuze zijn....
Woestijnvalk
Mountainbiker

Post by Woestijnvalk »

MirFlash wrote:"Eens na kijken" = carte blanche ga je gang.

Spijtig genoeg ligt de fout bij u en niet de LBS.

Zoals iemand zei, ofwel heel duidelijk en expliciet zeggen wat er moet gebeuren, in dit geval zelfs een papier bijsteken en alle andere werken uitsluiten en/of enkel per telefoon melden indien het om een veiligheid gebonden probleem is.

Eerlijk gezegd deze handelswijze is geldig voor om het even wat, hoe meer afspreken en duidelijk hoe minder verassingen.

Anderzijds, een eerlijke LBS zou alleen vervangen wat zou moeten, maar meestal zijn ze daar niet zo nauw in.

PS: Volg een cursus fietsmechaniek, kan geen kwaad is een lot of fun, en voor remblokken te vervangen kan dat zeker helpen.
Eens nakijken is geen carte blanche.
Stukken vervangen die niet hoeven vervangen te worden is oplichting.
Glennvh
Mountainbiker

Post by Glennvh »

Had toen ik mijn Salsa gekocht had voorgenomen deze helemaal zelf in elkaar te steken,
Bleek dat ik toch een paar sleutels niet had, maar naar een vriend van mijn schoenbroer gereden.
Deze kende ik van ziens en wel al eens op een feestje..
Begon er meer aan de klap te gaan in zijn atelier en zodanig zelf mits een beetje hulp mijn salsa helemaal klaar te maken, aan het eind van de dag vroeg ik wat ik moest betalen, helemaal niets zei hij,
hierbij een vriend bijgekregen, die ik nu geregeld eens ga helpen wanneer het druk is.

Nu on topic : mijn pa heeft dit bij zijn LBS de laatste keren ook al paar keer voorgehad, hij is daar al jaren vaste klant, maar nu kan het blijkbaar niet duur genoeg zijn, mijn advies, zelf studie voor kleine dingen en andere LBS zoeken, mss zelfs voor die dingen vragen of het direct kan en ff wachten

en voor nu.. spijtig genoeg betalen .. gaat je andere alleen maar meer geld kosten

grtz
stijnclaes007
Mountainbiker

Post by stijnclaes007 »

Bedankt voor de reacties.

Ik besef zeker dat het niet slim was wat ik deed, maar bij de vraag om de fiets eens na te kijken had ik eerder in gedachten de ketting eens smeren ofzo (zoals in het verleden al gebeurd is).

Een onduidelijke vraag impliceert nog niet dat ze zonder mij te raadplegen de cassette, ketting, een blad,... vervangt hé. In een autogarage belt men tegenwoordig voor een herstelling vanaf 50 euro. Ze heeft me niet de kans gegeven te weigeren: de kosten werden opgedrongen.

Als we haar (het is een vrouw :wink: ) redenering doortrekken, zou ze nog 5 andere dingen kunnen vervangen hebben en mij dan een rekening van 500/600 euro voorschotelen.....

Ik dacht ook dat ze geen rechtszaak zouden aanhangig maken voor een bedrag van 282 euro, maar de brief die ik deze week kreeg van het neutraal syndicaat bevatte wel duidelijke taal. Het is misschien een laatste blufmiddel, maarja...

Samengenomen met al haar vorige "stoten" vind ik dit een zéér onmenselijke en klantonvriendelijke manier van werken die de reputatie van fietshandelaars zeker niet ten goede komt.

Mvg,

Stijn
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

stijnclaes007 wrote: Een onduidelijke vraag impliceert nog niet dat ze zonder mij te raadplegen de cassette, ketting, een blad,... vervangt hé.

Ze heeft me niet de kans gegeven te weigeren: de kosten werden opgedrongen.
Akkoord, maar je had wel de kans om de fiets daar te laten om die nieuwe spullen eraf te laten halen...

En dat heb je niet gedaan, ondertussen heb je met die fiets gereden (?) dus het lijkt mij logisch dat je aan het korste eind gaat trekken bij een eventuele rechtszaak.

Daarom dat je, volgens mij dan toch, best kan betalen.
funkstar
Mountainbiker

Post by funkstar »

Dit is een afgedwongen verkoop en dat is verboden.

Code: Select all

Artikelen 94, 6° en 98  van de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming verbieden elke onderneming om een persoon zonder voorafgaand verzoek een goed of een dienst te bezorgen en hem te vragen dit goed of deze dienst aan te kopen of indien hij deze niet wenst terug te sturen naar de verzender.

De persoon moet het goed of de dienst in geen geval betalen. Hij is evenmin verplicht ze terug te sturen naar de onderneming.

http://economie.fgov.be/nl/consument/
rhiina
Mountainbiker

Post by rhiina »

Dit gaat wel over men auto.
Maar vorige maand moest deze binnen voor een groot onderhoud. Het hing rond de 160 euro zijn toen ik hierna vroeg. Bij het afhalen van de auto 4u later niet meer over de prijs gepiept.
1 week later een factuur in de bus van maar liefst 550 euro.
Hij had zonder men weten 2 nieuwe remblokken en schrijven gestoken. Heb dit dan maar zonder probleem van te maken betaald. Maar ze zien me er toch niet meer terug!

Grtz
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

funkstar wrote:Dit is een afgedwongen verkoop en dat is verboden
De klant heeft vooraf gezegd om een handeling te doen. Dat dit vervolgens geld kost had de klant kunnen weten. Niks afgedwongen aan. Of het netjes is of niet even te bellen over de prijs is een ander verhaal natuurlijk.

Ze kunnen er wel degelijk een rechtzaak van maken. Als ze die winnen krijg jij daar ook nog eens de kosten van. Dus of het nu om 200 euro of 2000 euro gaat maakt ze niet uit als ze weten dat ze gaan winnen.

Winkels krijgen vaker wanbetalers dus weten wel wat ze doen.
Locked