Welke maat Niner voor mijn lengte?

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
mtbwim
Mountainbiker

Post by mtbwim »

R1Phrankey wrote:Dank voor je antwoord.
Niner geeft op de site aan dat het frame voor zowel 80 als 100mm vorken geschikt is.
Met wat voor vork heb je gereden in de Air en EMD? Of heb je star gereden?
klopt ik rij met vork 80mm sid rl

http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?t=99181
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Edlisjas wrote:
Bozo wrote:en bij een lengte van 1m69, best een small zekers?
Zonder twijfel.
En voor uw lengte ga je voor een Medium? Terwijl da maar 2cm scheelt.
Het kan dus goed zijn dat Bozo z'n benen 2cm langer zijn dan de uw met gevolg dat die z'n bovenlichaam even lang is als da van u....

Zou ge 'm dan nog ne Small aanraden?

Wil maar zeggen, als we (inclussief mezelf) hier allemaal wa gaan gokken welke maat het best bij welke lengte past dan geraakt de TS er niet uit natuurlijk.

Als het juist moet zijn? Meten.... en testrijden....

Ik weet alleen dat de bovenbuis (horizontaal gemeten) van zo'n Niner in Medium voor mij aan de lange kant is. Dacht dat ik met de lengte van de Small beter zat.

Succes ermee.
Jeanke6
Mountainbiker
Location: Niner Air9 Kermit Green, GT Force Carbon Sport, Genesis Fortitude, Trek Madone 4.5

Post by Jeanke6 »

mtbwim wrote:
Jeanke6 wrote:ik ben 1m73 en 80 bbl en rij ook op een medium. Perfect! Rij met een lefty van 90mm. Ook perfect.

Zou in jou geval ook voor een M gaan. Nog een extra voordeel (voor mij toch): je hebt twee plaats voor twee grote drinkbussen, bij de S niet.
Ik ben 172cm en rij met M, zit perfect voor mij althans.
2 drinkbushouder kan je er inderdaad op monteren maar er een drinkbus in krijgen in de drinkbushouder aan de zitbuis is wat anders , met ander woorden ik krijg er nog geen kleine bus in. heb je daar misschien een oplossing voor?
Heel bizar, ik krijg in m'n medium een 750ml drinkbus van Tacx net in. Staat je hoduer gewoon niet veel te hoog dan?
Edlisjas
Mountainbiker

Post by Edlisjas »

@kawa: Ik heb 1,5 jaar op Niners gereden in de maat M en die zaten voor mij, met mijn 1,71m prima. Als dat niet zo was kocht ik er geen tweede in dezelfde maat. Mijn huidige Niner is een Small, ik zit daar ook prima op. Mijn Salsa is ook een Medium, en daar zit ik ook prima op.

Mocht ik 1,69 m zijn zou ik voor small kiezen nu ik weet dat een 29er in een kleine(re) maat ook ferm kan zijn. Mijn eerste Niner heb ik, ik geef toe, meer in functie van het zicht gekocht, dan puur op mathematische feiten. Ik heb echter nooit nadeel ondervonden van het Medium frame zodat ik de Air9 ook in Medium heb gekocht.

Wat dat gokken over de maat betreft kan ik, denk ik, iets beter gokken als u want ik heb er effectief uitgebreid op gereden... :wink:
tarzan2
Mountainbiker

Post by tarzan2 »

R1Phrankey wrote:
kawa wrote:Ik ben 173cm en bbl van 82cm

Als ik in uw plaats moest kiezen werd het een small.
haha, je maakt het me niet gemakkelijk!
Dacht dat ik er met de maat M al uit zou zijn.
Ok, beste is gewoon beide maten testen.

Als je met maat S rijdt, heb je dan een zadelpen met setback?
Voor maat M had ik al een zero setback in gedachten. Met een 1 cm kortere stuurpen komt dit al dicht bij de lengte van mijn 26.
Als je op een tussenmaat zit, zou ik sowieso voor de kleinere maat gaan. Kleiner frame is wendbaarder, lichter, ... niks dan voordelen dus.
tarzan2
Mountainbiker

Post by tarzan2 »

Jeanke6 wrote:
mtbwim wrote:
Jeanke6 wrote:ik ben 1m73 en 80 bbl en rij ook op een medium. Perfect! Rij met een lefty van 90mm. Ook perfect.

Zou in jou geval ook voor een M gaan. Nog een extra voordeel (voor mij toch): je hebt twee plaats voor twee grote drinkbussen, bij de S niet.
Ik ben 172cm en rij met M, zit perfect voor mij althans.
2 drinkbushouder kan je er inderdaad op monteren maar er een drinkbus in krijgen in de drinkbushouder aan de zitbuis is wat anders , met ander woorden ik krijg er nog geen kleine bus in. heb je daar misschien een oplossing voor?
Heel bizar, ik krijg in m'n medium een 750ml drinkbus van Tacx net in. Staat je hoduer gewoon niet veel te hoog dan?
Eventueel een sidecage? Bijvoorbeeld:
Image
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Edlisjas wrote:@kawa: Ik heb 1,5 jaar op Niners gereden in de maat M en die zaten voor mij, met mijn 1,71m prima. Als dat niet zo was kocht ik er geen tweede in dezelfde maat.

Klopt.... maar voor 2cm minder geeft je advies voor een small, zonder te weten waar die 2cm minder zich bevinden...
Vond het gewoon een eigenaardige redenering.
:wink:

Mocht ik 1,69 m zijn zou ik voor small kiezen nu ik weet dat een 29er in een kleine(re) maat ook ferm kan zijn.

Dacht dat je voor een S zou kiezen om een betere houding.... niet voor de looks. :-D

Wat dat gokken over de maat betreft kan ik, denk ik, iets beter gokken als u want ik heb er effectief uitgebreid op gereden... :wink:

Klopt weer, maar niet iedereen heeft dezelfde maten he... en Niner zelf geeft niet voor niets het advies voor een S tot 174cm denk ik dan.
Ook hebben de meesten mij een S aangeraden als het om een Niner ging...
En ik heb me al ne keer laten opmeten, en als ik de lengte van de bovenbuis bekijk.... dan komt een S voor mij het beste uit.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

R1Phrankey wrote: Als je met maat S rijdt, heb je dan een zadelpen met setback?
Voor maat M had ik al een zero setback in gedachten. Met een 1 cm kortere stuurpen komt dit al dicht bij de lengte van mijn 26.
Is die Setback niet eerder om uw zithouding tov uw trapas juist te krijgen?
Dacht niet dat een setback diende om de afstand stuur-zadel te bereiken.
Jeanke6
Mountainbiker
Location: Niner Air9 Kermit Green, GT Force Carbon Sport, Genesis Fortitude, Trek Madone 4.5

Post by Jeanke6 »

kawa wrote:
R1Phrankey wrote: Als je met maat S rijdt, heb je dan een zadelpen met setback?
Is die Setback niet eerder om uw zithouding tov uw trapas juist te krijgen?
Dacht niet dat een setback diende om de afstand stuur-zadel te bereiken.
Klopt volledig. Eerst zadelhoogte afstellen, nadien afstand tov trapas en als dat goed staat pas je de afstand tot stuur aan met behulp van de juiste stuurpen. Hoogte van het zadel en de positie ten opzichte van trapas zijn voor mij het cruciaalste en op al m'n fietsen gelijk.
De afstand tot stuur en hoogte van stuur is voor al m'n bikes een beetje anders. Het is immers niet de bedoeling dat je op een all mountain bike in dezelfde positie zit als op een racefiets. Al verliest m'n dat gegeven bij een bikefit wel eens uit het oog.
Een zadelpen met setback heb ik eigenlijk nog nooit nodig gehad. Op m'n koersfiets staat er toevallig één, maar een normale zou ook daarop eigenlijk beter zijn.
Deb MTB
Mountainbiker

Post by Deb MTB »

Dit kan je mss. helpen? Is een exelprogje van BiomechanicalCycling http://www.mediafire.com/file/5xnxnyynzih/
Heeft mij in ieder geval veel geholpen bij de keuze :wink:
Post Reply