onderhoud na TT

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

A d r i wrote:Proper bestek eet beter, zei mijn moeder altijd.
En honger is de beste saus :wink:

Maar het staat beter om met een blinkend veloke rond te rijden.
Meestal wil dat zeggen dat ge uw materiaal verzorgt.

En nu er een nieuw frame op mij ligt te wachten zal ik waarschijnlijk ook weer een tijdje zitten afsponsen, afdrogen en waxen.
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Oud of nieuw, ik heb ze graag proper aan de start. 1 keer onderweg kan het me niet schelen. Het voordeel van je materiaal regelmatig te onderhouden (naast het feit dat het langer meegaat) is dat je sneller ziet als er iets kapot is of er ergens schade is.
Maar als je weinig tijd hebt (uiteindelijk zijn er geen frames die roesten en maakt het behalve wat extra gewicht eigenlijk niet uit of er modder aanhangt) is de aandrijflijn onderhouden wel het absolute minimum !
Schijfrem
Mountainbiker

Post by Schijfrem »

Mijn meest gehate onderdeel van een TT.... of neen toch niet : eerder altijd het vroeg opstaan. :evil:
Maar toch, als ze daar op de TT ne deftig werkende afspuitstand hebben ( niet die pisstraal van in Langdorp ) dan direct de meeste modder eraf spuiten. Ik maak mijzelf dan niet al te smerig omdat ik mijne velo op een draagstel moet hangen op de kont van mijne auto.

Eenmaal thuis: direct met een zeemvel en een soppeke zeep de meeste onderdelen proper maken, afdrogen, ketting reinigen - drogen - insmeren en dan overtollig smeer eraf kuisen, tenslotte de schijfremmen droogkuisen.
En daarna mij neerkappen achter den TV.

@ Adri: diene 'White Lightning' : waar haalt ge dat en hoe maakt ge daar uw ketting mee proper , ik bedoel: haalt ge de ketting er af of smeer ge het product rechtstreeks op de ketting met een voddeke .. of hoe zit dat ?
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

White Lightning : in de betere fietsenzaak (ik haal dat bij Filip Sport.

Nieuwe ketting met White Lightning bewerken, rijden, met vod kuisen, White Lightning, rijden, etc...

White Lightning trekt geen vuil aan, dus je krijgt geen smeerboel.

pas als je met teflon en andere olie begint, krijg je een plakboel.

White Lightning kan wel minder goed tegen regen.
Schijfrem
Mountainbiker

Post by Schijfrem »

@ Adri: dank u, ga morgen eens zien achter da spul. Ben benieuwd :wink:
Jack77
Mountainbiker

Post by Jack77 »

[off-topic]
nothing 's impossible wrote:En nu er een nieuw frame op mij ligt te wachten...
En wie A zegt, moet ook B zeggen. ;)

[/off-topic]
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Heb ik al een tijdje geleden gezegd hoor,

Mijn frame had een mankementje, en ik krijg een nieuw, en nu ligt dat bij de velomaker.
Volgende week dus een nieuw frame.
De kleur is blijkbaar een beetje verandert, maar het maakt niet veel verschil.
mario
Mountainbiker

Post by mario »

Ik heb me laten vertellen dat WD40 ook geen vuil aantrekt...klopt dit?

ff iets anders: is dat normaal dat mijn fiets kuisen geen probleem is, maar dat mijn auto in geen maanden een sopje gezien heeft??? Laat ik het zo stellen: volgend jaar heeft hij zijn 4 jaar grens bereikt...en ik heb hem welgeteld al 1x zelf gewassen???? Tot grote ergernis van het vrouwtje...maar ze moet maar in de hare blijven natuurlijk... :bounce: :bounce: Maar het feit dat ik mijn fiets wel goed onderhou begrijpt ze helemaal niet...
Ben ik normaal, of start ik beter met een zelfhulpgroep :roll: #-o

Mario
Jack77
Mountainbiker

Post by Jack77 »

Start maar beter een zelfhulpgroep. ;)

(Aldus sprak de man die zijn wagen om de drie tot zes maanden wast, maar DAN is 'ie doorgaans ook piekfijn).
Van Cot
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Post by Van Cot »

A d r i wrote:White Lightning : in de betere fietsenzaak (ik haal dat bij Filip Sport.

Nieuwe ketting met White Lightning bewerken, rijden, met vod kuisen, White Lightning, rijden, etc...

White Lightning trekt geen vuil aan, dus je krijgt geen smeerboel.

pas als je met teflon en andere olie begint, krijg je een plakboel.

White Lightning kan wel minder goed tegen regen.
bij mijn weten is white lightning een ontvetter die je kan gebruiken om je ketting te reinigen maar smeren :-? dat moet toch bijna hetzelfde zijn dan je ketting met white spirit te smeren.

Als je vet op je handen hebt en er komt waat white lightning of zijn je handen direct proper maar voelen kurkdroog aan.
Post Reply