Wie spaakt er hier zelf zijn wielen?
Ik zou er graag mee beginnen maar ben er een beetje bang voor dat het nooit gaat goed komen.
Dus wie doet (of deed) het zelf, en voor welke reden?
- Prijs
- Alles zelf willen doen
- Beter
- ???
Indien je nog tips hebt, hoor ik die graag.
Welk materiaal essentieel, beste 28 spaken, of 32 of 36??
Waarmee beginnen? Enz
Alvast bedankt.
Zelf wielen spaken.
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Ik heb er 3 opgespaakt. Alles wat ik weet, heb ik geleerd van http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html. Neem er de eerste keer best nog een volledig wiel bij om wat te kijken naar de spaken.
Dit heb je al "nodig":
http://www.bike-discount.de/shop/k475/a ... stand.html
Er zijn er die gewoon hun achtervork en een versleten voorvork gebruiken, maar da's dan je eigen keuze
Verder nog een spaaksleutel.
Lengte van spaken is te berekenen op de website van DT Swiss ("spoke calculator").
En voor een beetje motivatie alvorens te beginnen: http://miketechinfo.com/new-tech-wheels-tires.htm
Veel plezier, uiteindelijk komt het wel in orde. En 't is zoveel leuker om met een eigen wiel te rijden.
Dit heb je al "nodig":
http://www.bike-discount.de/shop/k475/a ... stand.html
Er zijn er die gewoon hun achtervork en een versleten voorvork gebruiken, maar da's dan je eigen keuze
Verder nog een spaaksleutel.
Lengte van spaken is te berekenen op de website van DT Swiss ("spoke calculator").
En voor een beetje motivatie alvorens te beginnen: http://miketechinfo.com/new-tech-wheels-tires.htm
Veel plezier, uiteindelijk komt het wel in orde. En 't is zoveel leuker om met een eigen wiel te rijden.
- Dickie
- Mountainbiker
Ben mij daarvoor ook stilaan aan het 'bevoorraden'.
Heb CX-rays besteld, duur maar vind ik om te beginnen eenvoudiger.
Je kan spaaktwisten al makkelijker vermijden want dat zie je gewoon.
Plus: ze zijn oersterk, dat weet ik uit eigen ervaring
:
Een lbs uit St-Ni... heeft er eens een 29" wielsetje mee gespaakt voor mij.
Achterwiel voelde aan alsof ik met een softtail onderweg was
.
Dacht eerst dat dat aan mijn lage bandendruk lag...Tot ik overlaatst mijn spaakspanningsmetertje binnenkreeg.
Sommige spaken stonden gewoon op 0 N andere tot max 500N
Heb die spanning nu geleidelijk wat hoger getrokken, zo gelijk mogelijk en de twist die er ook inzat is eruit gehaald.
Ongelijke spanning, twist...punten die Sheldon Brown ook aanhaalt om snel spaakbreuk voor te hebben
IIg, zit nu rond 600N en voelt al heel wat stijver aan.
Vrees wel dat de vele kms die ermee gebold zijn geen goed gedaan hebben...Wsl geen goed idee om ze nog tot 95kgf te brengen (advies Stan)??
Heb CX-rays besteld, duur maar vind ik om te beginnen eenvoudiger.
Je kan spaaktwisten al makkelijker vermijden want dat zie je gewoon.
Plus: ze zijn oersterk, dat weet ik uit eigen ervaring
Een lbs uit St-Ni... heeft er eens een 29" wielsetje mee gespaakt voor mij.
Achterwiel voelde aan alsof ik met een softtail onderweg was
Dacht eerst dat dat aan mijn lage bandendruk lag...Tot ik overlaatst mijn spaakspanningsmetertje binnenkreeg.
Sommige spaken stonden gewoon op 0 N andere tot max 500N
Heb die spanning nu geleidelijk wat hoger getrokken, zo gelijk mogelijk en de twist die er ook inzat is eruit gehaald.
Ongelijke spanning, twist...punten die Sheldon Brown ook aanhaalt om snel spaakbreuk voor te hebben
IIg, zit nu rond 600N en voelt al heel wat stijver aan.
Vrees wel dat de vele kms die ermee gebold zijn geen goed gedaan hebben...Wsl geen goed idee om ze nog tot 95kgf te brengen (advies Stan)??
- Brunox
- Mountainbiker
Re: Zelf wielen spaken.
Ik spaak m'n wielen zelf.johanvc wrote:Wie spaakt er hier zelf zijn wielen?
Ik zou er graag mee beginnen maar ben er een beetje bang voor dat het nooit gaat goed komen.
Dus wie doet (of deed) het zelf, en voor welke reden?
- Prijs
- Alles zelf willen doen
- Beter
- ???
Reden, da's tenminste echte ontspanning.
Indien vragen, stuur maar een pb ke
- geitenboer
- Mountainbiker
Post by geitenboer »
Is niet zo simpel hoor, trekkende spaken, duwende spaken. Je moet vooral al weten welk patroon je wil maken. Ook opletten dat je steeds dezelfde richting aan gaat houden zoals je begonnen bent. linkse velg of rechtse velg (dit zie je als je het eerste gat na het ventielgat bekijkt. is deze links dan noemt men dit een linkse velg en omgekeerd rechts ga= rechtse velg.
Heel belangrijk dat je weet welke kant je begint te spaken.
Als het je uiteindelijk mocht lukken komt nog het op spanning brengen en geloof me dit is een werkje van lange duur. Niet overhaast te werk gaan want voor je het weet zit je met een slag in je wiel, zowel zijslag al hoogteslag. Ik heb het al enkele malen gedaan op avondschool, maar eerlijk gezegd je steekt er zoveel tijd in vooral om het op spanning te brengen dan.
Tenzij je veel geld over hebt om een professionele spanningsmeter te kopen (kostprijs rond de 260 euro).
Ik wil je niet ontmoedigen maar als je het zelf wil doen, vraag dan zeker dat iemand je het kan voordoen en je de juiste info verschaft.
Vergeet ook niet voor je eraan begint dat je de juiste spaken en spaaklengte moet kennen voor je wielen. Dit bepaal je door enkele metingen door te voeren op je naven. Surf maar eens naar de site van sapim, daar kan je de lengte berekenen aan de hand van een programma.
Weet ook dat een achterwiel verschilt van een voorwiel. Bij een linkse velg beginnen de spaken aan de aandrijfzijde (kant tandwielen) bij een rechtse velg begin je aan de niet andrijfzijde. Spaken aan de aandrijfzijde zijn in principe 1 tot 2 mm korter. Dus opletten dat je deze niet doorheen haalt.
Als je het nu nog ziet zitten veel plezier
Heel belangrijk dat je weet welke kant je begint te spaken.
Als het je uiteindelijk mocht lukken komt nog het op spanning brengen en geloof me dit is een werkje van lange duur. Niet overhaast te werk gaan want voor je het weet zit je met een slag in je wiel, zowel zijslag al hoogteslag. Ik heb het al enkele malen gedaan op avondschool, maar eerlijk gezegd je steekt er zoveel tijd in vooral om het op spanning te brengen dan.
Tenzij je veel geld over hebt om een professionele spanningsmeter te kopen (kostprijs rond de 260 euro).
Ik wil je niet ontmoedigen maar als je het zelf wil doen, vraag dan zeker dat iemand je het kan voordoen en je de juiste info verschaft.
Vergeet ook niet voor je eraan begint dat je de juiste spaken en spaaklengte moet kennen voor je wielen. Dit bepaal je door enkele metingen door te voeren op je naven. Surf maar eens naar de site van sapim, daar kan je de lengte berekenen aan de hand van een programma.
Weet ook dat een achterwiel verschilt van een voorwiel. Bij een linkse velg beginnen de spaken aan de aandrijfzijde (kant tandwielen) bij een rechtse velg begin je aan de niet andrijfzijde. Spaken aan de aandrijfzijde zijn in principe 1 tot 2 mm korter. Dus opletten dat je deze niet doorheen haalt.
Als je het nu nog ziet zitten veel plezier
- ooSoo
- Mountainbiker
wielen spaken is echt niet zo moeilijk eens je het kan
in onze shop maak ik alle wielsets.
die dit thuis ook, dit is echt ontspanning zoals hier al is neergeschreven.
zeker op letten dat je ventielgat niet in een kruissing zit!
en gebruik geen goeikope spaaksleutel, daar trek je de nippels alleen maar mee kapot!
een goede wielrichter kost ook al rap een pakje geld...
in onze shop maak ik alle wielsets.
die dit thuis ook, dit is echt ontspanning zoals hier al is neergeschreven.
zeker op letten dat je ventielgat niet in een kruissing zit!
en gebruik geen goeikope spaaksleutel, daar trek je de nippels alleen maar mee kapot!
een goede wielrichter kost ook al rap een pakje geld...
- looneycooney
- Mountainbiker
Post by looneycooney »
Ik kom ook op het punt dat dit het enige nog is wat ik ve fiets nog niet zelf gedaan heb...
Vandaag mijn vork afgesmeten en opengegooid , omdat het ook nodig was..maar dat stelde feitelijk niet veel voor .
Dus volgende stap ..zelf leren spaken , ik ga wel beginnen met een goedkoop velgrem setje hoor
Als het goed gaat zal ik eens proberen een goede set te maken , maar wil ook niet teveel geld weggooien als het mislukt .
Ik denk dat ik ga zien voor rigida zac's , dtswiss champ. spaken, weliswaar met goede xt-hubs , mocht het lukken heb je toch nog iets leuks...
Vandaag mijn vork afgesmeten en opengegooid , omdat het ook nodig was..maar dat stelde feitelijk niet veel voor .
Dus volgende stap ..zelf leren spaken , ik ga wel beginnen met een goedkoop velgrem setje hoor
Als het goed gaat zal ik eens proberen een goede set te maken , maar wil ook niet teveel geld weggooien als het mislukt .
Ik denk dat ik ga zien voor rigida zac's , dtswiss champ. spaken, weliswaar met goede xt-hubs , mocht het lukken heb je toch nog iets leuks...
Kan inderdaad zeer ontspannend zijn... Edoch wat is de motivatie om zelf te willen spaken?
Wanneer je zo nu en dan:
Wanneer je zo nu en dan:
- een compleet wielsetje wilt kun je het tegenwoordig haast al laten. Voor de kosten van de afzonderlijke componenten, heb je bij veel online retailers ook al een kant-en-klaar wiel.
- bijv. een velg naar de ****** rijdt, wielsets wil hebben die niet in de configurator van desbetreffende retailers staan, etc... dan wordt het kostentechnisch wel interessanter.