Sneller rijden: training tips

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Sandcrawler
Mountainbiker
Location: Ne Witte En Ne Zwarte Met Zonder Versnellingen En Nen Blauwe Mej Volwassen Wielen

Post by Sandcrawler »

onlijnmagazijn.net wrote:Mijn planning ziet er als volgt uit:

Als het weer meezit wil ik stilaan beginnen met duurtrainingen. Beginnen met +/- 50km tegen een lage hartslag en een niet te grote versnelling. Elke week zo'n 10km erbij dat ik tegen eind maart hopelijk enkele keren meer dan 100 km gereden heb.
Ik hoop dat dit voldoende gaat zijn :-?
Zo mag je niet beginnen hé

Als ik u was zou ik DIT topic ook eens doorlezen.
Gismo
Mountainbiker

Post by Gismo »

8) gelijdelijk opbouwen en uw hartslagmeter leg em in je kast;
je zit nu aan 23 avs op 50 km je moet naar 27 -28 gaan dan kan je mee met de betere ,maar je ga veel moeten trainen hoor en als je er ga geraken tegen maart ? als je fysiek goe bent ja.
En je moet eens tot uiterste gaan je hart gaat wel zeggen als je over je lemiet gaat.
En als je 29 avs tot boven de 30 zit je bij de toppers op 50 km MTB.

succes met je training

See YOU
SCRene
Mountainbiker

Post by SCRene »

Gismo wrote:En als je 29 avs tot boven de 30 zit je bij de toppers op 50 km MTB.
Niet geheel mee eens , dit is mijn eerste ATB jaar maar op de racefiets doe ik ritjes van 45 - 70 km met gem. 27-28 km/h zonder veel problemen. Op de eerste tochten deze winter op de ATB gem. 17-19 km/h op tochten van 35-45 km met toch wat meer problemen qua conditie. Op de racefiets rij je gewoon stukken lichter / makkelijker en ook de zit is iets anders dan op de ATB in mijn geval dan toch. Racefiets is ook een stuk lichter ( 6,3 kg tov 11,2 kg voor de ATB )

Het is gewoon veel fietsen en weerstand opbouwen tegen het inzakken van het tempo. Je hebt namelijk veel minder tempo wisselingen dan op de ATB waar je verschillende ondergrond kan hebben / bochten / dalen / stijgen / technisch..
scaler60
Mountainbiker

Post by scaler60 »

aan die gemiddeldes kunt ge nu toch niks afleiden
den ene keer is er veel wind dan andere keer ligt het vol modder
dan ne keer in de vlaamse ardennen en dan ne keer aan de kust
wat ge wel kunt zien als ze op ne vtt u allemaal voorbij steken......
denk wel dat als je de 150km dat je beter wat aan de afstand van je trainingen doet en niet de snelheid
WOLF!
Mountainbiker

Post by WOLF! »

scaler60 wrote:denk wel dat als je de 150km dat je beter wat aan de afstand van je trainingen doet en niet de snelheid
Hier ben ik het mee eens; zulke lange afstanden hebben veel te maken met conditie. Trainen op langere afstanden dus en niet met tochten van 50 a 60 km als je doel een toch van 150 km is...
Ppit
Mountainbiker

Post by Ppit »

Heb me ook ingeschreven voor de Rvv en ga een schema volgen van Paul Vandenbosch (trainer Nys, Luc van Lierde,...) dat goed in elkaar zit. Alleen maar meer en meer rijden kan averechts gaan werken (plafonneren). Als je wil mail ik je dit schema. Ik doe het basisschema, ik heb ook een "expert" schema maar daar heb ik te weinig tijd voor.
RIBI
Mountainbiker

Post by RIBI »

Begrijp niet goed waarom de hartslagmeter op de kast moet.
Is mijn beste trainingsvriend geworden.
Zegt mij hoe ik train en hoe de recuperatie verloopt.
Ppit
Mountainbiker

Post by Ppit »

Groot gelijk, meten is weten, door de jaren heen komt de ervaring en kan je meer op gevoel doen.
onlijnmagazijn.net
Mountainbiker

Post by onlijnmagazijn.net »

Ik zou toch ook niet meer zonder hartslagmeter kunnen rijden. Vroeger reed ik er maar op los als een kip zonder kop. De hartslagmeter is een goede leidraad om beter je lichaam aan te voelen.

@Ppit: Je mag het schema altijd eens doorsturen. Dat kan altijd intressant zijn.

Overigens heb ik vandaag een eerste deftige training gedaan. 2u30 tegen een rustig tempo door de sneeuw. Twee bergjes vol omhoog gereden. De start is gemaakt... :-D
looneycooney
Mountainbiker

Post by looneycooney »

sneller rijden ..een vislijntje voor de bike hangen met de nieuwe playboy voor u neus bengelend :p
Post Reply