Zo 10/01/2010 Herentals
Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
- Tabula Rasa
- Mountainbiker
Post by Tabula Rasa »
heb afgelopen zondag in Londerzeel gereden ... de sneeuw was op geen enkel moment spelbreker. het was opletten op de passages door akkerveld en bevroren sporen. het is een kwestie van juist inschatten wanneer je even voluit kan, en wanneer je de snelheid best aanpast gezien de staat van de ondergrond. en vooral niet als een zot tragere medebikers proberen te passeren. op deze manier komt iederen voldaan en heelhuids aan de eindmeet. ik heb alvast ferm goesting om Herentals boven Lovenjoel te verkiezen wetende dat Herentals toch wat singletracks heeft.
- franske323
- Mountainbiker
Post by franske323 »
toch wat singletracks ???? als ik mij goed herriner is voor de bevoorrading bijna alles single track (militair domein)Tabula Rasa wrote:heb afgelopen zondag in Londerzeel gereden ... de sneeuw was op geen enkel moment spelbreker. het was opletten op de passages door akkerveld en bevroren sporen. het is een kwestie van juist inschatten wanneer je even voluit kan, en wanneer je de snelheid best aanpast gezien de staat van de ondergrond. en vooral niet als een zot tragere medebikers proberen te passeren. op deze manier komt iederen voldaan en heelhuids aan de eindmeet. ik heb alvast ferm goesting om Herentals boven Lovenjoel te verkiezen wetende dat Herentals toch wat singletracks heeft.
- spaghetti_2
- Mountainbiker
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
ik zal alvast zeggen, day je BIJZONDER moet opletten op de delen waar je zogezegd BRUINE ondergrond ziet... : Deze lijkt alsof het zand is en vaste grip heeft...maar dit is puur bedrog...
op die delen is het puur een ijspiste !!!
het deel achter de singletracks na Herentals richting Lichtaart (aan die grote vijver aan de Bosrand, rechts van u liggend) moet je BIJZONDER r uitkijken !!!
daar kom je van een slingerende sigletrack op de brandgang (brede zanderige rijweg) terecht, waarna je rechts afslaat richting Lichtaart, idem een brandgang / zanderige rijweg (loop tot in Lichtaart)
Het eerste stuk na de slingerende singletrack aan die vijver, is erg glad. zelf met een sneeuwlaag erop zal het spekglad zijn.
de lange zanderige weg tot het volgende stuk singletrack, (ca 1 a 1.5 km dacht ik) moet je ook zeer goed uitkijken. ook hier, glad, en bepaalde plaatsen puur ijs (bruine plekken = puur ijs)
ook hier : met een sneeuwlaag erover is het uitkijken voor valpartijen.
Beste is, het midden van de weg te nemen, niet aan de zijkanten of de delen waar de wagens rijden (wegens erg glad)
er is ook 1 oversteek, richting Herentals (de 2e oversteek).
uitkijken !!!
dit 'kruispunt' in het bos is SPEKGLAD.
de ondergrond is bruin, maar is totaal bevroren en is puur ijs !!!!
op deze stukken kan je best paniekerige rempogingen laten, wegens bijna 100% zekerheid dat je valt.
ook niet volle bak doordraaien op die stukken, geen bruuske stuurbewegingen maken op die delen, want je valt onherroepelijk.
Kijk ook uit voor de bevroren diepe sporen van banden (mtb, cyclocross) als je hierin geraakt, NIET panikeren, vooral kalmte bewaren en volgen / corrigeren en wat tegendruk op het stuur zetten (meer controle)
ALGEMEEN :
ALLE brede bospaden / brandgangen voorzichtigheid geboden.
baak lijkt het goed bereidbaar, maar de realiteit is dat het vaak glad tot spekglad is vanwege pure ijsplekken, en vastgereden sneeuwsporen van wagens die later tot ijzel zijn bevroren.
ZELFS ALS ER NOG SNEEUW VALT? OP DEZE DELEN UITKIJKEN !!! wegens de ijslaag onder de verse sneeuw
de singletracks rijden lekker
vooraal zowieso een band steken met iets groffere noppen, en niet al te hoge bandendruk, voor meer grip en stuurcontrole
VEEL PLEZIER
op die delen is het puur een ijspiste !!!
het deel achter de singletracks na Herentals richting Lichtaart (aan die grote vijver aan de Bosrand, rechts van u liggend) moet je BIJZONDER r uitkijken !!!
daar kom je van een slingerende sigletrack op de brandgang (brede zanderige rijweg) terecht, waarna je rechts afslaat richting Lichtaart, idem een brandgang / zanderige rijweg (loop tot in Lichtaart)
Het eerste stuk na de slingerende singletrack aan die vijver, is erg glad. zelf met een sneeuwlaag erop zal het spekglad zijn.
de lange zanderige weg tot het volgende stuk singletrack, (ca 1 a 1.5 km dacht ik) moet je ook zeer goed uitkijken. ook hier, glad, en bepaalde plaatsen puur ijs (bruine plekken = puur ijs)
ook hier : met een sneeuwlaag erover is het uitkijken voor valpartijen.
Beste is, het midden van de weg te nemen, niet aan de zijkanten of de delen waar de wagens rijden (wegens erg glad)
er is ook 1 oversteek, richting Herentals (de 2e oversteek).
uitkijken !!!
dit 'kruispunt' in het bos is SPEKGLAD.
de ondergrond is bruin, maar is totaal bevroren en is puur ijs !!!!
op deze stukken kan je best paniekerige rempogingen laten, wegens bijna 100% zekerheid dat je valt.
ook niet volle bak doordraaien op die stukken, geen bruuske stuurbewegingen maken op die delen, want je valt onherroepelijk.
Kijk ook uit voor de bevroren diepe sporen van banden (mtb, cyclocross) als je hierin geraakt, NIET panikeren, vooral kalmte bewaren en volgen / corrigeren en wat tegendruk op het stuur zetten (meer controle)
ALGEMEEN :
ALLE brede bospaden / brandgangen voorzichtigheid geboden.
baak lijkt het goed bereidbaar, maar de realiteit is dat het vaak glad tot spekglad is vanwege pure ijsplekken, en vastgereden sneeuwsporen van wagens die later tot ijzel zijn bevroren.
ZELFS ALS ER NOG SNEEUW VALT? OP DEZE DELEN UITKIJKEN !!! wegens de ijslaag onder de verse sneeuw
de singletracks rijden lekker
vooraal zowieso een band steken met iets groffere noppen, en niet al te hoge bandendruk, voor meer grip en stuurcontrole
VEEL PLEZIER
Door diezelfde "natuurlijke selectie" sta ik op de algemene uitslag van de laatste strandrace in De Panne bij de eerste 100 ! ( daarbovenop als 40 plusser !)delta68 wrote:dit noemt men dan "natuurlijke selectie" !
En néén, niet met een driewieler ! Stelletje blazers...
Als je echt wil vlammen en laten zien wat je kan is een toertocht niet de
juiste plaatst, zeker niet de laatste vriesweken.
- Sandcrawler
- Mountainbiker
- Location: Ne Witte En Ne Zwarte Met Zonder Versnellingen En Nen Blauwe Mej Volwassen Wielen
Post by Sandcrawler »
Ik heb de laatste weken mijnen bandendruk van 1.8 naar 1.5 laten zakken.Dikte 2.25 vooraan 2.1 achteraan.carbo wrote:hoeveel druk zou je best op de banden steken?
-
pierrot le fou
- Mountainbiker
- Location: Canyon Ultimate Fc 9.0 MD, en 29-er Cannondale Fully
Post by pierrot le fou »
Dag bikers ,
Vorige zondag had ik veel zin om te biken in Londerzeel .
Dan toch twijfel gehad en niet vertrokken .
Nadien natuurlijk veel spijt ,na het lezen van alle commentaren .
Nu dat de thuisbasis LOVENJOEL afgelast is , kom ik misschien naar jullie TT.
Alleen de koude tenen en vingers : daar heb ik een beetje last van .maw. skihandschoenen als reserve mee!!
Maar hoe hou ik die tenen warm .....heb reeds neopreen overtrekken ....
Met wandelbotinnen fietsen ??
nl ga ik voor de grote toer.
Vorige zondag had ik veel zin om te biken in Londerzeel .
Dan toch twijfel gehad en niet vertrokken .
Nadien natuurlijk veel spijt ,na het lezen van alle commentaren .
Nu dat de thuisbasis LOVENJOEL afgelast is , kom ik misschien naar jullie TT.
Alleen de koude tenen en vingers : daar heb ik een beetje last van .maw. skihandschoenen als reserve mee!!
Maar hoe hou ik die tenen warm .....heb reeds neopreen overtrekken ....
Met wandelbotinnen fietsen ??
nl ga ik voor de grote toer.