Kleding bij vriesweer

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
ikkenick
Mountainbiker

Kleding bij vriesweer

Post by ikkenick »

Ik ben van plan om morgen mijn eerste TT in de vrieskou te doen (in Londerzeel). Hoe kan ik me het beste wapenen tegen te koude? Ikzelf dacht: een thermisch pulleke met lange mouwen, daarover dunne fleece en dan wind en waterdicht fietsjasje, lange koersbroek, goeie sokken en neopreen overschoenen, uiteraard handschoenen, een buff voor de nek warm te houden en onder mijn helm een klein dun mutske.

Uit mijn ervaring met lopen in de winter, weet ik dat je niet teveel moet aandoen, eens onderweg in volle actie krijg je het toch wel warm, is dat op de fiets ook zo? Hoe kleden jullie je wanneer je bij vriestemperaturen het veld ingaat?

Alvast bedankt!
Nick.
BertG
Mountainbiker

Post by BertG »

Dat lijkt me wel zeker voldoende qua kleding, ik doe ongeveer hetzelfde aan bij dit weer. Als het echt vriest draag ik soms wel 2 broeken.

Mijn enige probleem bij dit weer is koude voeten ook al draag ik een paar goede winterschoenen.
Zorg best voor een goede doorbloeding van de voeten (geen dikke kousen, schoenen niet te vast).

Veel succes morgen. 8)
jimmyvlb
Mountainbiker

Post by jimmyvlb »

hangt een beetje af van persoon tot persoon.

Ik draag nooit meer dan een collant, fietsschirt en een jasje. Bandana rond de nek en overschoentjes.
Lichte handschoenen met lange vingers horen er ook bij.

Als ik zie wat sommige dragen, ik zou gewoon stikken.

Voorbeeldje ter illustratie...

http://www.deweekkrant.nl/media/item?mediaid=401206

Het was -2 graden tijdens deze wedstrijd...
letsgetloose
Mountainbiker

Post by letsgetloose »

Brrrr ik krijg het koud van al die reacties :oops:
Ikzelf draag altijd thermisch ondershirtje + thermische lange broek, daarover lange windtex broek, 1 coltrui boven me ondershirt, daarover nog een thermo vest en als het dan nog eens wind staat nog een windjackje. Op me hoofd nog eens een windstopper muts onder me helm, 1 paar gewone kousen, 1paar mtb kousen erover en dan nog eens overschoenen.
Dan pas heb'k het warm met dit weer :lol:
looneycooney
Mountainbiker

Post by looneycooney »

Scott winterbroek , voetbal-tshirtje en een keeperbloeske van adidas van mijn vroegere club , winterjas scott .
zomerkousen en zomerschoenen van scott met bbb-neoprene overschoenen .
Wel moet ik zeggen , het is allemaal de RC-kledij van scott en van heel goede kwaliteit en dat voel je ook .
Die blijft lekker warm tijdens het sporten , maar is natuurlijk niet goedkoop.
Onder de helm een bbb-mutske en nog bbb weatherproof handschoenen (tewarm zelfs)
Houd me zelfs met vriestemperaturen 's nachts goed warm ...zolang je blijft bewegen natuurlijk :-)
Thermische kledij begin ik tefel in te zweten alsik hard begin te fietsen , zelfs die sport-underwear .
Met deze kledij zweet ik niet zo fel , maar stilstaan kan je wel niet...bevoorrading is dan ook gewoon een banaantje meenemen op de fiets .
ikkenick
Mountainbiker

Post by ikkenick »

bedankt voor de reacties! kijk ernaar uit om morgen mijn outfitje in de kou te testen.
Zwijfelaer
Mountainbiker

Post by Zwijfelaer »

Enkel opletten dat je niet tezeer afkoelt bij de bevoorrading.
Als je bezweet bent kan dat tegenvallen zoals hierboven reeds vermeld staat.
julie
Mountainbiker

Post by julie »

3 lagen is het idee, dus een thermisch ondershirt met lange mouwen (korte mouwen als het minder koud is), dan fietstruitje en vervolgens een winddicht vest.
Eigenlijk moet je het een beetje koud hebben als je start, dan is het meestal goed. Als je het totaal niet koud hebt voordat je begint met fietsen, dan ben je gewoon te warm gekleed en is het ook lijden geblazen (enfin dat is mijn persoonlijke ervaring).
Verder draag ik een winterbroek van Scott met bretellen en die is vrij warm, beschermt ook al redelijk goed het bovenlichaam (vooral de buik).
drikkie
Mountainbiker

Post by drikkie »

Let vooral op de "uiteinden" (hoofd, handen en voeten)

Uw "body" en uw benen zullen niet vlug koud hebben ( ik heb deze winter men lange broek nog niet gebruikt --- eventueel wel beenstukken, is zeker warm genoeg)

Dus wel ... winterschoenen en goei sokken of gewoon schoenen + overschoenen en handschoenen en onder de helm een mutske of bandana

en inderdaad zorgen dat je niet afkoeld bij de break

suc6
ikkenick
Mountainbiker

Post by ikkenick »

Ik heb mij aan jullie kledingadvies gehouden, thermisch pulleke, dunne fleece en water -en winddicht jasje en heb nagenoeg geen kou gehad. Enkel bij het vertrek en de eerste km's na de bevoorrading waren even doorbijten, maar ook dat viel wel mee. Mijn "uiteinden" hebben het ook goed gehouden, oren zaten mooi ingestopt onder mutske, vingers hadden het enkel tijdens eerste 5km koud, daarna ging het. Tenen geen probleem dankzij sealskinz.

Bedankt voor al jullie reacties!

Nick.
Post Reply