Lichtste wielset MTB
Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
- sharplikeascalpel
- Mountainbiker
Post by sharplikeascalpel »
Deze kunnen ook tellen:
American classic - dt ( spaken naar keuze ) - ztr race ( nu podium ) voor 1230 gram incl ventielen en yellow tape. Ze kosten als je goed zoekt rond de 600 euro... Met dt 190 naven heb ik ze ook al gevonden maar dan voor 700 euro met een gewicht van 1170 gram!!!!!
Deze wielen wegen zeer weinig en zijn een volledig seizoen gebruikt door teamleden en mezelf in alle omstandigheden. Awel ze gaan nog lang en goed mee ook!
American classic - dt ( spaken naar keuze ) - ztr race ( nu podium ) voor 1230 gram incl ventielen en yellow tape. Ze kosten als je goed zoekt rond de 600 euro... Met dt 190 naven heb ik ze ook al gevonden maar dan voor 700 euro met een gewicht van 1170 gram!!!!!
Deze wielen wegen zeer weinig en zijn een volledig seizoen gebruikt door teamleden en mezelf in alle omstandigheden. Awel ze gaan nog lang en goed mee ook!
-
BelAir_500
- Mountainbiker
Post by BelAir_500 »
lichtste wielen voor MTB
zijn de ztr 2010 podium mmx = 1220gr
stijver,beter,sterker dan de ztr 2009 race
zijn de ztr 2010 podium mmx = 1220gr
stijver,beter,sterker dan de ztr 2009 race
-
chainsucker
- Mountainbiker
Post by chainsucker »
Is het gepast te vragen wie Ernie/Luc zijn, die ik vermoed wielsets kunnen samenstellen ?Tom-s wrote:Tune komt komend voorjaar met een nieuwe achternaaf wat ipv met een traditioneel pallen systeem met een vernieuwd magnetisch aandrijfsysteem werkt. Deze moet 150 gram gaan wegen ipv de huidige 195 gram voor de princess.
Als velgen zijn die van innnolite de lichtste optie. Deze zijn in tegenstelling tot AX velgen wel met normale banden te gebruiken en wegen slechts -250gram/stuk. Verder kun je spaken gebruiken van Ritchey 1,8-1,5-1,8 van 4gram/stuk.
Zo kom je op een wielset van om en nabij de 910 gram met 32 spaken.
Wil je het wat minder stijf en lichter dan kom je met 28 spaken makkelijk onder de 900 gram.
Maximaal met 75kg te bereiden met deze spaken, met zwaardere DT revo/aerolite spaken tot 80kg.
Edit: geschatte kosten:
Naven - 400/set
Velgen - 400/stuk
Spaken - 75
Bouwen - +-50 bij Ernie/luc
Totaal: 1325 euro.
Pak goedkoper dan met AX velgen.
-
Tom-s
- Mountainbiker
Ernie friekeis in het zuiden van Nederland een van de beste wielbouwers. Op mountainbike gebied misschien zelfs wel de beste.
Luc van Rutten is een wielbouwer uit Belgie, uit de buurt van Antwerpen. Heeft zeer veel ervaring met mountainbike wielen. Site? Mailtje naar: luc.vanrutten@telenet.be
Luc van Rutten is een wielbouwer uit Belgie, uit de buurt van Antwerpen. Heeft zeer veel ervaring met mountainbike wielen. Site? Mailtje naar: luc.vanrutten@telenet.be
- Steven vd Eynde
- Mountainbiker
- Location: C'dale Flash - C'dale Rush Carbon 2 - C'dale SM500 - Endorfin Speed III
Post by Steven vd Eynde »
AX Lightness heeft wel licht gerief, maar ik vind die bestickering altijd veel te druk. Qua afwerking zitten ze wel op een iets hoger niveau dan Schmolke, waar niet gebruik gemaakt wordt van een lak over de stickers. Voordeel is wel dat je de stickers er wel makkelijk kunt afhalen. Heb al vaak gedacht aan zo een stuurtje en zadelpen van AX, maar zoals gezegd doen de stickers gewoon afbreuk aan aan het materiaal... 
- G-m@n.
- Mountainbiker
zoiets denk ik dat hij bedoeldKUBA wrote:Even ontcijferen...RvBerkel wrote:beter zelfs, velgen kunnen 110kg aan alleen naafen kunnen dat denk ik niet .of spaaken niet. maar als velgen los koopt staat 110kg ridr limtEl Baelos wrote:Ze geven dat op voor rijders tot 90 kg...
Iemand met dat gewicht zin om dat eens te testen?![]()
- saiko
- Test team
mijn laatste wielen komen van bij Ernie en die weet idd waar hij mee bezig is.Tom-s wrote:Ernie friekeis in het zuiden van Nederland een van de beste wielbouwers. Op mountainbike gebied misschien zelfs wel de beste.
In Belgie denk ik dat Hilset een van de betere, zoniet de beste is. Zeker als het voor ZTR velgen is.