Lichtste wielset MTB

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
zefii
Mountainbiker

Post by zefii »

Benneke wrote:
zefii wrote:dan mogen ze bij die wel eens binnensteken http://www.chainreactioncycles.com/Larg ... =20311.Jpg

129 euro per wiel :s
:off:
lees de tekst boven mijn antwoord hé dan is da nie off topic
saiko
Test team

Post by saiko »

Tom-s wrote:Als velgen zijn die van innnolite de lichtste optie. Deze zijn in tegenstelling tot AX velgen wel met normale banden te gebruiken en wegen slechts -250gram/stuk.
naar wat ik gelezen heb zijn die innolite velgen wel niet bepaald goed. Moeilijk te spaken, blijven niet lang recht en zijn totaal niet stijf.

Die Tune naaf ben ik ook naar aan het uitkijken (kopen wss niet)
want dat magnetisch principe is wel een zeer mooie uitvinding.
Tom-s
Mountainbiker

Post by Tom-s »

Ik heb over innolite velgen te weinig ervaringen kunnen vinden.
Vind het jammer dat tune amper wat loslaat over die nieuwe achternaaf. Ben zeer benieuwd hoe dat meganisme in zijn werk gaat gaan.
Ik meen dat het een soort ringen gaan zijn die in elkaar gaan haken. Zoals bij CK en DTswiss naven het geval is. Het zou kunnen betekenen dat ze een hoger aantal aangrijpingsmomenten in de naaf kunnen inbouwen.
Dat zou een grote stap voorruit zijn en tune naven een enorme voorsprong geven op de markt.
Dan hebben ze naven die licht zijn, (mogelijk, mits niet carbon)zelf te onderhouden zijn en nog snel aangrijpen ook.
Maargoed dat zijn speculaties, als iemand een pagina weet waar de naaf beter word uitgelegd zie ik graag het linkje.
saiko
Test team

Post by saiko »

ik heb ze al gezien op eurobike.
hier een artikel erover
http://www.bikeradar.com/news/article/e ... -hub-23279
Tom-s
Mountainbiker

Post by Tom-s »

Op deze foto is een gedeelte van 1 ring zichtbaar. Hier tel ik vlot even 12 tandjes. Dit zou betekenen dat het totaal systeem meer dan 48 momenten van aangrijping zou kunnen hebben. Dat is 33% meer dan de huidige tune naven. Ik zou zelfs zeggen dat ze daar 1/5 van het totaal bloot geven en de naaf dus 60 aangrijpingsmomenten zou hebben. Dit zou betekenen dat CK serieuze competitie heeft.
saiko
Test team

Post by saiko »

bwa serieuse competitie denk ik niet.
De naven zitten waarschijnlijk in dezelfde prijscatergorie maar hebben een totaal ander doelpubliek.
Tune staat er niet echt om bekend om een lange levensduur te hebben. CK net wel.
Een RR en een lamborgini zitten ook in dezelfde prijscategorie bv.
Tom-s
Mountainbiker

Post by Tom-s »

Maar nu hebben Tune en King wel een vergelijkbaar aantal aangrijpingsmomenten en waarschijnlijk beide een solide gevoel.
Verder zal die naaf van Tune wel niet voor niets Dezibell heten, dus de vrijloop zal ook stevig geluid maken, zoals bij King.
Nu heb je enkel nog de gewichten en duurzaamheid als grootste verschil.
Wanneer je de mogelijkheid en kennis hebt om je Tune naafjes regelmatig open te maken en te onderhouden, dan zie ik niet waarom je nog voor King zou kiezen.
Want je setje Tune naven weegt gewoon meer dan 50gram minder dan enkel de King achternaaf (nieuwe type).
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

Chris King koop je dan ook niet voor het gewicht,
wel voor de duurzaamheid en afwerking.
Tom-s
Mountainbiker

Post by Tom-s »

Klopt, maar die Dezibel ziet er ook niet bepaald slecht afgewerkt uit:
Dit Filmpje net gevonden, geeft meer duidelijkheid over de naaf.
mtbgast
Mountainbiker

Post by mtbgast »

zie bij de foto's van tune ook een zadelhouder voor geintegreerde zadelpennen, iemand hier info over, kan op de site van tune niks vinden
Post Reply