Getik/gekraak aan bracket

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Apuke
Mountainbiker

Getik/gekraak aan bracket

Post by Apuke »

Mijn trapas kraakt als ik kracht zet op trappers. Het is zachtjes begonnen, maar nu heeft hij het bij elke omwenteling.

Wie heeft er nog last van?
Bij mij is trapas gecombineerd met een "race face evolve XL ISIS 44/32/22t"

Ik heb reeds alles uit elkaar gehaald en eens goed afgekuist maar het blijft terugkomen.

Mvg,
M
Thys
Mountainbiker

Post by Thys »

Misschien domme vraag, maar scheelt er niks met uw pedalen?
(als ge uw trapas al volledig gedemonteert hebt)
Biker Zjé
Mountainbiker

Post by Biker Zjé »

Ik heb hetzelfde probleem met mijn LX 42-32-22.
Deze is wel al 5 jaar oud. Alles uit elkaar halen, reinigen, alles goed invetten en terug monteren hielp me telkens uit de nood, maar de tussentijdse periodes zonder gekraak werden steeds korter en korter.
Heb ook pedalen en braquetas vervangen omdat ik dacht dat dit de oorzaak was...maar helaas !! :(
Ik denk dat er gewoon teveel sleet is gekomen op alle onderdelen en de kleinste fractie van een mm speling geven na een tijd dit gekraak.
Ik heb een nieuw krankstel LX 44-32-22 besteld en het gaat er toevalling vandaag nog op. Ik hoop vanavond van dit ellendige gekraak vanaf te zijn :drunk:
JanMan
Mountainbiker

Post by JanMan »

Je moet eerst eens kijken of je crankboutjes allemaal even sterk aangedraaid zijn. Dan kijk je eens of je geen haarscheurtjes vind in de crank of crankarmen. Mss is even andere pedalen gebruiken voor als eens zeker te zijn dat het de pedalen zijn. Als ie dan nog kraakt moet je eens kijken of je in je frame geen scheurtjes vind. Als je geen scheurtjes vind en hij kraakt nog steeds. Draai dan de bracket en crank eens op een andere bike. Dan weet je zeker of het wel niet aan de fiets ligt.
Apuke
Mountainbiker

Post by Apuke »

Bedankt voor de informatie! Mijn fiets is nog maar twee maanden oud: berusten in mijn lot of een andere fabrikant!? Net vandaag nog eens helemaal gedemonteerd. Als da te snel terugkomt dan opteer ik toch voor een ander merk.

Groeten,
M
JanMan
Mountainbiker

Post by JanMan »

Dan ben ik altij kanidaat voor de donatie van RF crank 8)
Apuke
Mountainbiker

Post by Apuke »

Wat bedoel je juist?
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

Jeuj gezellig, na twee maand al die miserie? Trapas is normaal gezien nog in garantie dan... Ik rij met dezelfde combinatie, ook net nieuw. Gelukkig dat ik een mudbike heb zeker? :roll:
Muddor
Mountainbiker

Post by Muddor »

Kwou ook wel eens weten wat eraan te doen valt want tegenwoordig kraakt mij trapas ook als de pest. Volgens mij heeft dit niets met slijtage te maken want pas toen ik er 2 maanden mee reed begon hij al te kraken. Nekeer uit mekaar halen en is goe smeren, kzal zien welk effect het heeft.
Biker Zjé
Mountainbiker

Post by Biker Zjé »

Heb gisteren mijn 5 jaar oude (kraak)cranks er af gesmeten en nieuwe gemonteerd, inclusief nieuwe braquetas en tandwielen.
Daarna 85 km gaan biken op ruw terrein en geen piepke meer gehoord...
Het waren dus waarschijnlijk de aanhechtingen van de cranks...stonden nog op vierkante braquetas :oops:
Maar voor een nieuwe fiets van 2 maanden.....tja :-?
Last edited by Biker Zjé on Wed 23 Jun 2004 21:10, edited 1 time in total.
Post Reply