Ik vraag mij dan nog iets af:
het is zoals al gezegd nefast voor je conditie als je een week of 3 niet meer op de fiets zit, dat staat wel vast.
Maar wat is dan het effect als je bijvoorbeeld een twee weken niet kunt fietsen, dan weer 2 dagen wel en dan weer een week niet. En daarna begin je weer gewoon te fietsen. Wat zou het effect van die twee dagen tussenin zijn? Zou dat het deconditioneringsproces veel beïnvloeden, of niet?
is drie weken "out" zijn schadelijk voor de condit
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Die 2 kunnen wel degelijk een verschil uitmaken. Belangrijk hierbij is niet zo zeer de duur, maar wel de intensiteit.Splenter wrote:Ik vraag mij dan nog iets af:
het is zoals al gezegd nefast voor je conditie als je een week of 3 niet meer op de fiets zit, dat staat wel vast.
Maar wat is dan het effect als je bijvoorbeeld een twee weken niet kunt fietsen, dan weer 2 dagen wel en dan weer een week niet. En daarna begin je weer gewoon te fietsen. Wat zou het effect van die twee dagen tussenin zijn? Zou dat het deconditioneringsproces veel beïnvloeden, of niet?
M.a.w. rij je een maand aan een stuk enkel zaterdag en zondag een toertochtje van 40km waar je goed doortrekt en je zal zelfs als topper weinig verliezen.
Let wel ik heb het hier over conditieonderhoud, niet opbouw...
- A d r i
- Mountainbiker
Ik merk nu toch dat de spiermassa op m'n benen wat afgenomen is, enfin, beter gezegd de spierspanning.
De laatste keer dat ik 'echt fietste' was op Hemelvaartdag, dus bijna 4 weken geleden.
Verder ben ik 2 kg kwijt maar dat zal vooral door ziekte zijn.
Het zal dus in het begin rustig terug opbouwen worden, ook al om niet te hervallen want ik voel me wel erg zwak.
De laatste keer dat ik 'echt fietste' was op Hemelvaartdag, dus bijna 4 weken geleden.
Verder ben ik 2 kg kwijt maar dat zal vooral door ziekte zijn.
Het zal dus in het begin rustig terug opbouwen worden, ook al om niet te hervallen want ik voel me wel erg zwak.
-
Guest
Post by Guest »
Een goede (strakke) 8-band om alles op zijn plaats te houden en dan trainen op asfalt om te veel schokken te voorkomen kan helemaal geen kwaad.Bobke#77 wrote:Ik heb 2 weken geleden mijn sleutelbeen gebroken .
Nu de pijn zo goed als weg is ben ik vanplan om de volgende week een paar lsd trainingen in te lassen , en de week daarop terug wat intensiever.
Is dit een goede beslissing of zou ik nog een weekje rust nemen tot de pijn helemaal weg is ?
-
Guest
Post by Guest »
Zojuist een (asfalt)tochtje van 216 km en 4116 hm uitgereden na 2 weken Voltaren. Zonder (knie) pijn en 60' sneller dan vorig jaar, dus zo slecht zal het wel niet zijn voor de conditie.focus_wrc wrote:een vraagje, doet gebruik van voltaren (pillen) iets af van de conditie of gezondheid, ik dacht gehoord te hebben dat dit toch wel zeer doeltreffend is om de pijn weg te nemen of denk ik verkeerd?
- A d r i
- Mountainbiker
Wel, ik ben vandaag ook nog eens op een fiets gekropen.
Vanaf 21/05 had ik een darmontsteking en die was juist genezen toen tijdens een opvolgingsonderzoek voor die darmproblemen bij de dokter, op 10/06, een longontsteking vastgesteld werd.
Hoe ik aan die longontsteking kom is een raadsel, de dokter houdt het bij latent aanwezig en dan door mijn verzwakking door de darmontsteking kunnen doorbreken..
Je kan dus effectief stellen dat ik vanaf 21/05 niet meer serieus gefietst hebt. Dat is dus een kleine 5 weken.
Ik heb een halfuurtje (30 minuten !) op de rollen gefietst. Ik maakte de volgende vaststellingen:
--fietsbroek maatje te groot (2 kg gewicht verloren en dus ook spiermassa)
--gemiddelde hartslag 123 (normaal gezien 100-105) voor een gemiddelde van 21.5 km/u met weerstand nul (rollen)
--geen kracht in de benen, dacht een uur te doen maar ben gestopt na 30 minuten.
Ik weet niet waar ik nu het meeste last van heb, van de gevolgen van de longontsteking of van de zware antibiotica kuur (4 gram Augmentin/dag) die ik trouwens nog tot volgende vrijdag moet volgen.
Uit ervaring weet ik dat antibiotica nefast zijn voor het aeroob systeem. het is nu vooral een kwestie van rustig opbouwen om zeker niet te hervallen. Elke dag een halfuurtje om te beginnen.
Vanaf 21/05 had ik een darmontsteking en die was juist genezen toen tijdens een opvolgingsonderzoek voor die darmproblemen bij de dokter, op 10/06, een longontsteking vastgesteld werd.
Hoe ik aan die longontsteking kom is een raadsel, de dokter houdt het bij latent aanwezig en dan door mijn verzwakking door de darmontsteking kunnen doorbreken..
Je kan dus effectief stellen dat ik vanaf 21/05 niet meer serieus gefietst hebt. Dat is dus een kleine 5 weken.
Ik heb een halfuurtje (30 minuten !) op de rollen gefietst. Ik maakte de volgende vaststellingen:
--fietsbroek maatje te groot (2 kg gewicht verloren en dus ook spiermassa)
--gemiddelde hartslag 123 (normaal gezien 100-105) voor een gemiddelde van 21.5 km/u met weerstand nul (rollen)
--geen kracht in de benen, dacht een uur te doen maar ben gestopt na 30 minuten.
Ik weet niet waar ik nu het meeste last van heb, van de gevolgen van de longontsteking of van de zware antibiotica kuur (4 gram Augmentin/dag) die ik trouwens nog tot volgende vrijdag moet volgen.
Uit ervaring weet ik dat antibiotica nefast zijn voor het aeroob systeem. het is nu vooral een kwestie van rustig opbouwen om zeker niet te hervallen. Elke dag een halfuurtje om te beginnen.
-
Guest