Lichaamsmeting + fietsafstelling , NIEUW body2bike ! ! !

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
fcb
Mountainbiker

Post by fcb »

looneycooney wrote:Ook voor Sunn ...

Weet je wat ik me soms wel afvraag , de manier van het fietsen ..misschien dat jij , er me wel wat duidelijk in kan maken ...
als ik op mijn zadel zit en 'vol' op de pedalen ga , duw ik evengoed mijn hielen omlaag op het laagste punt vd trapbeweging , zodat ze infeite horizontaal komen te staan en zelfs een paar mm meer .
Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik hierdoor meer slagkracht kreeg bij het fietsen.
Wel maak dit dat mijn zadelpositie iets lager moet , anders lukt dit mij niet.
Ik heb zo 2 medebikers gehad , die hiermee last kregen als ze dat deden en de spieren in hun kuiten 'trokken' infeite ..zij waren meer op hun 'tippen' aan het rijden , met een hogere zadelpositie . Wij waren bijna evengroot en 1 had dezelfde bike .
Hierdoor had ik ook meer vrijheid bij het klimmen infeite.
Maar is dat wel een correcte voet-beweging van mij? Ik heb er geen last van , maar toch vroeg ik me het af , omdat ik dat zoveel zie doen , 'op hun tenen'
Zij kregen bv na uren biken last op de bal van hun voeten , een hoge druk , wat ik niet voelde...
Maar infeite is dus de manier waarop je trapt op de pedalen ook belangrijk in je zadelpositie...?
U manier is juist zou ik zeggen .
Kan zijn dat je kameraden hun schoenplaatjes teveel naar voor staan , dit was bij mij ook het geval vroeger .
Dan kan je die beweging ook niet maken .

btw : vroger had ik hier en daar pijntjes , sinds ik bij Bullen geweest ben niet meer . Ik zeg niet dat hij heilig is maar ben er maar goed mee geweest .
looneycooney
Mountainbiker

Post by looneycooney »

idd elk advies kan helpen heh , vooral als het pijn doet en je het maar niet vind of opgelost krijgt .
Merci fcb voor u reply, idd ik heb ook altijd het gevoel gehad dat dat meer correct was , ik denk als klein manneke ook ooit gezien bij topsporters (keek vroeger veel koersen live langs de straat)
Van klein af doe ik dat al op die manier , ik weet niet beter en het voelt ook vreemd als het zadel tikje hoger staat en dit niet kan doen.
Dan vrees ik wel dat ik er al velen 'verkeerd' op hun pedalen heb zien trappen op tt's bv , sommigen lijken echt op hun tenen te staan op de fiets.
Daarmee ook dat ik me dat afvroeg, ik wil altijd beter presteren en zoek dikwijls nr andere bikers/sporters naar een verbetering in mijn eigen technieken.
Ook ga ik op deze manier makkelijker op het tipje vh zadel als het stijl omhoog gaat en dat vooral valt me op.
Vorige week heb ik een beginner meegenomen en viel me op dat hij nogal snel rechtop ging staan. Ik gaf hem de opmerking op het zadel te blijven, maar hij 'kon' het niet .
Ik ga eens kijken deze week of ik hem niet beter op zijn fiets moet plaatsen..kan wel eens best daaraan liggen dan.
Plaatjes ook idd, goed dat je het zegt ;-)
fcb
Mountainbiker

Post by fcb »

Ne kameraad van heeft zo jaren gereden met als gevolg , knieen kapot gereden . Zal altijd een zwakke plaats blijven .
Je moet eens aan je kameraden vragen of die nooit geen zeer kuiten hebben ? Want als je plaatjes te ver naar voor staan , rijd(t) je veel meer op je kuiten ipv dijen .
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

[quote="looneycooney"]
er zijn er velen die vrij ver met de plaatjes voorop de schoen afgesteld staan, rijden. Op het eerste gevoel lijkt het alsof je veel meer kracht kan zetten..ik zeg dus : LIJKT !!
dat gevoel is er omdat de kuitspieren onder een grotere spanning komen te staan. Zolang men geen helling van behoorlijk percentage gaat oprijden en vrij kort blijft, gaat dat allemaal nog... als de helling langer word, ga je veel sneller gaan rechtstaan dan je normaal zou doen om het zaakje aan e gang te houden.
daarbij komt, dat de knie vooraan vrij zwaar tot zwaar word belast, voornamelijk de patellapees en de hechtin aan het kuitbeen krijgen het erg hard te verduren.
op lange termijn kan dat nefast gaan werken..zeker bij iemand die veel intensief en tevens ook veel weerstand / kracht en interval doet, met een paar duurtrainingen in de week erbij (competiterenners voornamelijk dan).
je kan op een langere helling al zittend bijna onmogelijk tempo blijven aanhouden, de hier gaat erg diep doorhangen (hoe langer de helling zittend oprijden, te sterker de hiel gaat doorhangen naar het einde toe), wat nefast gaat werken voor enkel en archillespezen.
vandaar dat je voornamelijk bij competitierijders veel knieklachten en archillespeesklachten hoort, voornamelijk als ze met een andere fiets zijn gaan rijden.

als je een enorme druk voelt op de bal van de voet, dan komt dat omdat het plaatje te ver naar voor staat afgesteld.
vaak is 1 a 2mm naar achter bijstellen al voldoende om het op te lossen.
idem ivm de druk op de knieeen.
1 a 2mm verschil op het plaatje, maakt al een heel groot verschil op de verwerking en druk op de benen en knieeen, waardoor de pezen minder zwaar belast worden en tegelijk het rendement gaat stijgen.
fcb
Mountainbiker

Post by fcb »

De ene mens is volgens mij ook gevoeliger voor zen positie dan een andere . Ik heb eens een interview gelezen van Greg van Avermaet waarin hij zei dat het geen rol speelde dat zijn zadel 2cm hoger of lager stond .
Ik mag er niet aan denken :-) , maja ik ben maar een week manneke :-D
looneycooney
Mountainbiker

Post by looneycooney »

goh , nu begint het mij echt te dagen idd met wat jullie hier zeggen ...
Mijn medebikers hadden idd last van zere kuiten na lange ritten .
Ook was ik altijd beter en sneller , alsook makkelijker in lange beklimmingen , onlangs was ik hier op het forum dat nog aan het zeggen in een andere topic .
Zelfs toen we samen begonnen te rijden enkele jaren terug , eerste rit in theux herrinner ik me nog ...
Zij stapten halverwege af , was wel een heel lange beklimming, maar ik had totaal geen last , en toch ook geen super-conditie toen .
Ene zei me zelfs : dat is een niveau 'tezwaar' en ik moest er echt om lachen..maar die zullen hun kuiten en knieën dan tezwaar hebben belast idd.
Ik ga ze morgen eens mailen hierover seh, heel fijne info ! Merci'kes !
Ik voel het meestal meteen, ook bij mijn plaatjes , die moeten echt correct zitten of mijn heel enkel-gewricht begint tegen te wringen al na enkele meters .
Dan heb ik waarschijnlijk geluk gehad met goede mensen rond mij allicht toen ik klein was...
Zelf heb ik er nooit bij stilgestaan , ik vind mijn positie onmiddelijk of weet/voel ook als er iets niet klopt , maarja ik fiets ook al zoveel jaren.
Vroeger meer voor de fun , maar ik moest er alles van weten .
madskatingcow
Mountainbiker
Location: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Post by madskatingcow »

zagato wrote:Je denkt nu toch echt niet dat elke prof zich laat uitmeten hé even serieus zijn hé :lol: :lol: of Lars Boom efectief zich bij Bullen heeft laten uitmeten
man man wat ben je naief #-o
Het krantenartikel hing nochtans aan de muur, maar dat zal hij dan wel zelf geschreven en gedrukt hebben :roll: Misschien kan je beter je bronnen checken vooraleer te reageren.
Last edited by madskatingcow on Fri 18 Dec 2009 09:33, edited 1 time in total.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

SusXT wrote:Alleen één minpuntje : ik heb net een afspraak gemaakt : 15 februari was zijn eerst beschikbare datum... #-o maar dat bevestigd alleen maar dat hij goed is.
Bij Bullen zijn er toch ook lange wachttijden en die zou dan niet goed zijn?
Heeft Body2bike over 't laatst niet in de gazet gestaan? Is dat geen nieuwe zaak? Kunnen allemaal oorzaken zijn van een drukkere agenda.

Ik wil gerust geloven dat ze hun werk goed doen, maar om in een reclametopic dadelijk de strijd aangaan met de grootste concurrent in de streek?
Net als bij Body2bike zijn er bij Bullen ook een hoop tevreden klanten. Waarom elkaar zwart maken, uiteindelijk zijn zo'n meetcentra een goede zaak.

Van Bullen hoor ik nu ook ene die niet content is na zijn opmeting, terwijl ik na een bezoek bij Bullen verlost ben van mijn knieklachten en rugpijn na het fietsen.
En daarom ben ik er ook van overtuigd dat er ook wel wat enkelingen zullen volgen die niet tevreden zijn van Body2bike's instellingen.
Want elk meetcentra heeft een eigen manier van opmeten, en zoals ik nogal kon lezen, ga naar 5 centra en je wordt 5 keer anders op de fiets gezet.
Swannie
Mountainbiker

Post by Swannie »

tis wel zo, dat ze bij body2bike met video-analyse werken.
Dwz, ze zetten stippen op je rug, schoenen... en dan moet je op je fiets op de rollen, en wordt je langs alle kanten gefilmd.
Zo kon je bij mij bv. zien, door de afstelling van m'n schoenplaatjes, dat per omwenteling m'n ketting maar 25% aangespannen bleef, wat wil zeggen dat er 75% verlies is!
Ook was er te zien dat m'n rug naar links helde, waardoor m'n nek in een verkeerde houding naar rechts kwam, met als gevolg dat ik vaak nek- en rugpijn kreeg, dat is nu weg.
Zij vragen ook om na +- een maand eens terug te komen, om te overlopen wat je beter/slechter vind aan je nieuwe instellingen om zo eventueel nog aanpassingen te doen.
Body2bike is trouwens niet de zaak die in de krant stond , dat was bikefit of zoiets. De reden voor de wachttijden, is dat ze per meting toch een voor- of namiddag uittrekken.
Na een hele vragenlijst, testen ze je lichaams flexibiliteit en beperkingen, pas d'na moet je op je fiets(en). Terwijl Henk dan je fiets aanpast, krijg je van Robyn oefeningen om je beperkingen te verbeteren.
Voor mij persoonlijk was het resultaat super.
looneycooney
Mountainbiker

Post by looneycooney »

Swannie wrote:tis wel zo, dat ze bij body2bike met video-analyse werken.
Dwz, ze zetten stippen op je rug, schoenen... en dan moet je op je fiets op de rollen, en wordt je langs alle kanten gefilmd.
Zo kon je bij mij bv. zien, door de afstelling van m'n schoenplaatjes, dat per omwenteling m'n ketting maar 25% aangespannen bleef, wat wil zeggen dat er 75% verlies is!
Ook was er te zien dat m'n rug naar links helde, waardoor m'n nek in een verkeerde houding naar rechts kwam, met als gevolg dat ik vaak nek- en rugpijn kreeg, dat is nu weg.
Zij vragen ook om na +- een maand eens terug te komen, om te overlopen wat je beter/slechter vind aan je nieuwe instellingen om zo eventueel nog aanpassingen te doen.
Body2bike is trouwens niet de zaak die in de krant stond , dat was bikefit of zoiets. De reden voor de wachttijden, is dat ze per meting toch een voor- of namiddag uittrekken.
Na een hele vragenlijst, testen ze je lichaams flexibiliteit en beperkingen, pas d'na moet je op je fiets(en). Terwijl Henk dan je fiets aanpast, krijg je van Robyn oefeningen om je beperkingen te verbeteren.
Voor mij persoonlijk was het resultaat super.
Idd! dat is wel een techniek die kan helpen, zeker op hoog niveau .
Zo hebben ze indertijd verschillende tennissers hun opslagtechnieken vergeleken .
Daaruit kon men toen achterhalen , hoe het kwam waarom sommige +220km/h constant kon halen bij opslag .
Vele tennissers zijn dat toen gevolgd en kijk nu eens , zelfs bij de vrouwen zijn die opslag-snelheden ferm vooruit gegaan.
Sommige sporters hebben een 'optimale' houding en techniek en daar kan dan mee vergeleken worden.
Ook kon hierdoor gezien worden waarom sommige bv polsblessures hadden etc .
Ook bij voetballers etc word die video-techniek gebruikt.
Maar dat is dan ook ergens wel te wijten aan minder goede coaching en lesgevers toen ze jonger waren.
Maar zoals hierboven vermeld, dat gebeurt niet op 1.2.3 ..dat vergt opvolging en stap per stap kleine aanpassingen , vooral om blessures te vermijden.
Tevens blijven er ook verschillen en kan je niet zomaar 'hetzelfde' gaan over nemen ..elk lichaam heeft zijn eigen unieke anatomie en daar moet rekening mee gehouden worden .
Die sporters worden dan ook dmv verschillende middelen en trainingstechnieken andere bewegingen aangeleerd.
Zoiets vergt dus een samenwerking tss je dokters, trainers en coaches en physio's en kan niet gebruikt worden als 1 enkele toepassing .
En vergis je niet , een topsporter is dikwijls ook zeer goed aangeleerd hoe met zoiets omgaan en voelt zijn lichaam goed .
Zij kunnen dus ook goed uitleggen aan de coaches en dokters wat er precies scheelt en helpen zelf ook actief mee in zo'n proces.
Post Reply