RockShox judy XC olielek?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
riksken
Mountainbiker

RockShox judy XC olielek?

Post by riksken »

Ik kocht juist een nieuwe Scott expert racing met een judy xc voorvork. Bij mijn eerste ritjes merkte ik dat er olie of vet (of wat het ook mag wezen) te zien was op mijn vorkbeen. Ik weet totaal niet of deze vork met een veer of met oliedruk werkt. Heeft iemand hier ervaring mee, of dit ook gemerkt bij aankoop van zo'n type, of is het gewoon normaal en is dit een soort vet die de dichting smeert?
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Voor alle duidelijkheid: olie op zich is geen verend element.
Als verend element wordt een veer of lucht gebruikt. De olie dient voor de demping en smering.

Een Judy XC werkt met een veer en gebruikt olie voor de demping. Dat er een beetje olie aan de vorkbenen hangt is normaal, zolang dit slechts een dun laagje is. Als de olie er met een tamelijk grote hoeveelheid uitkomt heb je wel een probleem.
riksken
Mountainbiker

Post by riksken »

wel, het is zo een dun laagje dat een "papje" word op het vorkbeen. Heb het al een paar keer afgeveegd, maar het komt terug.Het is alleszinds niet dat het eruit gutst.
Post Reply