probleem met lefty speed DLR 110

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
jippen
Mountainbiker

probleem met lefty speed DLR 110

Post by jippen »

Sinds een paar weken moet ik elke week wat lucht op mijn lefty zetten.
Ook heb ik gemerkt dat er onderaan van tussen de berscherming wat olie komt. Ook als ik de vork in duw krijg ik na een cm of 2 een soort knik(klop) tegen. Alsof er onderweg iets tegen komt. kan ik hier zelf iets aan doen of doe ik mijn fiets best binnen ? Wat zou het kunnen zijn ivm met de verwachte kosten.... Kan ik op beide oren slapen als ik mijn fiets bij bikesport zou binnen doen ? Alavst bedankt voor de hulp.
Last edited by jippen on Fri 11 Dec 2009 14:23, edited 1 time in total.
saiko
Test team

Post by saiko »

hoe oud is die lefty al en wanneer is ze voor de laatste keer op onderhoud geweest ?

lucht verlies is geen grote kost maar die knik/klop dat kan iets ergers zijn.
Werkt uwe lockout nog ?
als de lockout aanstaan hoever kunt ge u vork nog induwen dan ?
jippen
Mountainbiker

Post by jippen »

De lefty is van 2008. De lockout werkt eigenlijk nog prima.
Er zit amper een mm speling op. Om eerlijk te zijn nog nooit op onderhoud mee geweest. het enig wat ik doe is de benen op tijd insmeren en zien dat de spons (waar de lucht binnen komt) proper blijft.
Tot deze zomer heeft de fiets amper gebold en enkel met goed weer.
Maar sinds augustus rij ik 3 maal per week naar het werk.
Daarvoor bleef die mooi op druk.
Eens je voorbij de "tok bent veert deze gewoon. Moet er wel bij zeggen dat de vork wel wat meer geluid begint te maken...
ianaprilia
Mountainbiker

Post by ianaprilia »

k heb net mijn vork, een carbon sl dlr2 van 2008, terug van eightyaid in Tervuren, ik had lagers die gereset moesten worden ( geeft een kloppend geluid wanneer de vork helemaal uitveert, mijn ventiel gaf ook problemen en ik had ook een klein olielek langs het ventiel zelf.
was ook de eerste keer dat er iets aan gebeurde en heb er ook niet superveel mee gereden, maar de dlr2 is naar het schijnt wel een goede, maar iets fragielere vork die toch op tijd en stond onderhoud kan gebruiken.
om t kort te maken, ventiel werd onder garantie vervangen, olikamer bleek ook onder garantie een aanpassing te krijgen, alle dichtingen en naaldlagers werden vervangen en vork werd tip top in orde gezet.
prima service op korte tijd...
jippen
Mountainbiker

Post by jippen »

Best mee naar tervuren mee gaan dan.
Enig idee wat zo een onderhoud kost ?
Tis bij het in en uitveren dat ik die klop ook heb, dus kunnen de lagers zijn ? (is in het begin van de veerweg)
ianaprilia
Mountainbiker

Post by ianaprilia »

ik merkte het enkel op lichtere stukken trail, als je vork bijna niet inveert, helemaal bovenaan de veerweg.
Hangt ervan af wat je wil, ik heb tegelijkertijd mijn lefty de teamtuning en ombouw naar solo air gegeven. zelfs met dat alles erbij en vervanginging van alle naaldlagers , dichtingen en een buisje van de luchtkamer dat ingesleten was en een smallere sok onderaan, zat ik op ongeveer 300 euro.
Maar een gewone service zal zeker goedkoper uitkomen, dat kan je t beste eens via mail aanvragen en als je op voorhand afspreekt die je de lefty of de fiets slechts 1 dag te missen...
saiko
Test team

Post by saiko »

voor 25€ stellen ze een diagnose op en dan weten ze wat er vervangen moet worden en hoeveel het gaat kosten.
Een standaard onderhoud kost normaal 120€ ongeveer. Dat zou best 1 keer per jaar gebeuren.
jippen
Mountainbiker

Post by jippen »

Ok bedankt voor jullie antwoorden.
Ik heb ondertussen een mail verzonden naar probike.
En al een mail terug gekregen van 88+ benelux.
mag mijn fiets morgen middag binnen brengen.
Ze gaan dan onmiddelijk een diagnose stellen.
Daarna wachten tussen 1 en max 3 dagen.

Ik moet er nu wel nog 30 km mee naar huis, maar daar zal het niet meer op aan komen zeker ?
jippen
Mountainbiker

Post by jippen »

Titel aangepast want is geen dlr2 :oops:

Toch even laten weten.
Vork is binnen geweest bij 88+ (wat een service trouwens)
Er zat negative lucht in de bovenste kamer.
Hij heeft een gleuf in de olie kamer gemaakt om de eventuele negative luchtkamer te ledigen.
Verder olieservice op gedaan, dichtingen vervangen en reset van de vork. Dit alles koste mij 96.01 euro. Je kan er zelf niet voor aan foefelen en je hebt er geen nieuwe voor. We kunnen met een gerust hart weer op de baan :bounce:
saiko
Test team

Post by saiko »

best 1 keer per jaar even op onderhoud doen.
doet ze geen slecht.
Post Reply