Mag gesloten worden

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
Vennekeu
Mountainbiker

Mag gesloten worden

Post by Vennekeu »

Hallo
Ik ben op zoek naar een goeie dakdrager voor mijn MTB.
Trekhaak is geen optie.
Na wa te zoeken op google ben ik uit gekomen op de volgende 2.

Thule proride 591 ( framebevestiging )
Thule Outride 561 ( Vorkbevestiging )

Welke van deze 2 zou het best zijn om vervolgens langere afstanden mee af te leggen? En voor de bevestiging van de fiets?

Alvast bedankt
grtz
Last edited by Vennekeu on Fri 11 Dec 2009 12:35, edited 1 time in total.
kroffe
Mountainbiker

Post by kroffe »

geen idee wat voor wagen je hebt maar ik heb me zopas iets anders aangeschaft: de backpack van Thule!
Supermiddel!
looneycooney
Mountainbiker

Post by looneycooney »

Ik had indertijd eentje op mijn fiesta van thule, met zo'n schuine frame-bevestiging.
Werktte enorm goed , al mag je natuurlijk niet tesnel rijden dan !
Ik had een 3-deurs en de achterste bevestiging klemde rond de rand vh raam..dit gaf al na enkele keren een beetje lakschade zowel voor als achteraan , omdat het lichtjes verschoven was. Al ond ik dat nog niet zo erg.
Een trekhaak lijkt mij nu toch de beste keuze al kost het wat meer mits je die dan ook moet plaatsen.
Maar ..toen ik terugkwam van Theux (bergop en bergaf) met een flinke zijwind had ik het aan de hand!
1 bevestiging was ferm verschoven tijdens het rijden en ben aan de kant gaan staan . om erop uit te komen dat terwijl ik 110km/h reed , de wind erop fel op had gepakt en het dak aan 1 zijde boven het raam een ferme kras had staan! De lak was er compleet af .
Nochthans hadden we met 2 man alles ferm stevig opgezet en nagezien en zelf met de hand eens gevoeld etc ...
Persoonlijk raad ik het echt niet meer aan , ik heb er 1j echt veel plezier van gehad , tot dat gebeurde.
1x is het goed fout gegaan en ik zal hem nooit nog gebruiken...die grap kostte me evenveel als een goede afneembare trekhaak met de fietsdrager erbij (+-1000€) voor herspuiten vh dak en uitnevelen vd bovenkant vd deur .
Ik zeg maar wat mijn ervaring is heh..tegelijk , met hevige wind voel je het heel goed aan je stuurgedrag vd auto , zeker bij kleinere auto's .
Ikzelf zou nu opteren voor trekhaak , of de fiets achterin gooien zelfs.
Ik deed het omdat dat mijn showwagentje was op tuning-events en wilde dus ook geen trekhaak, met alle gevolgen van dien...
Ik heb dat ding onmiddelijk de kelder in gezwierd en is er nooit meer uitgekomen. Hierna zwierde ik dekens in de auto en de fiets in de koffer.
Last edited by looneycooney on Fri 11 Dec 2009 00:03, edited 1 time in total.
Vennekeu
Mountainbiker

Post by Vennekeu »

Bedankt voor de reactie
Ja rij momenteel met ibiza sc.
De dakdragers zelf zouden de originele van seat zelf zijn omdat deze speciaal gemaakt zijn voor deze wagen.
Kwestie van de trekhaak zou ik die niet willen steken met dat dit niet echt zou passen op de wagen. Stuk uit de bumper dat ze moeten zagen en dergelijke..

grtz
freezy
Mountainbiker
Location: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Post by freezy »

Zo grote stukken zijn dat nu ook niet hoor. :wink: En heel dikwijls is het zelfs niet zichtbaar waar ze gezaagd hebben want het is aan de binnenkant van de bumper.
Gwen
Mountainbiker

Post by Gwen »

Voor ik een trekhaak had gebruikte ik ook 2 Prorides van thule op m'n stationwagen, gebruik die nog steeds trouwens als we met 3 of 4 zijn.
Tot op heden nooit miserie met gehad, ben nog geen velo's verloren onderweg. Die staan echt muurvast, sluitingen kunnen trouwens op slot ook.
Windgeruis, hoger verbruik, afdruppend vuil van de velo's op uw dak en zo moet je d'er wel bijnemen hè.
Ik heb ze nu beide en de euroclassic op de trekhaak is wel 10 keer makkelijker, zeker als je op reis gaat.
Mij kan 't uitzicht van m'n auto me echt niks schelen, als 't ding rijdt, ne radio mee cd heeft en 't regent niet binnen is 't allang goed.
looneycooney
Mountainbiker

Post by looneycooney »

Zijn die dakdragers (baren en bevestiging) die seat aanbied ook van thule?
Zo was het bij mij het geval , wilde ze ook eerst bij ford bestellen, tot ik erachter kwam dat het ook van thule was en feitelijk elders goedkoper kon bestellen.., tenzij je gleuven hebt in je dak natuurlijk waar seat dan zelf een eigen systeem van heeft .

idd Gwen , bij stationwagens , die hebben eigen rails heh ..seat ibiza sc is een 3-deurs als ik me niet vergis?
En 3-deurs hebben dit niet , die worden van klemmen voorzien rond de raamlijsten , net zoals bij mij toen.
Misschien een tipje mocht het hetzelfde zijn als bij mij : gebruik rubber om je lak te beschermen en houd je snelheid laag bij winderig weer..dan zou het moeten gaan .
De fietsdrager op zich ( dus niet de dakdragers) is wel een heel goed systeem en houd de fiets goed vast.

Maar ik vrees een beetje dat je , net als ik , teveel vertrouwen gaat krijgen en ook met schade komt te zitten na een tijdje , dus wees echt voorzichtig ,
mits dit klemsysteem direct contact heeft met je lak! (boven 100km/h word het oppassen)
Wat hierboven gezegd word is ook wel waar, het snijden in de bumper zie je niet en kan ook goed afgewerkt worden .

dit is de bike-carrier die ik heb : de pro-ride , zeer licht systeem en makkelijk in bruikbaarheid en verstelling.
Image
Last edited by looneycooney on Fri 11 Dec 2009 00:01, edited 1 time in total.
Gwen
Mountainbiker

Post by Gwen »

looneycooney wrote: idd Gwen , bij stationwagens , die hebben eigen rails heh ..seat ibiza sc is een 3-deurs als ik me niet vergis?
my bad, dacht dat die SC bij ibiza stond voor avant zoals bij audi of zo, soit stationwagen. Niet dus, blijkt de coupé versie te zijn :oops:
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Ik zou toch ook voor een trekhaak gaan, en als u dat uitzicht zo hard stoort neem je gewoon een afneembare. Stuk dat eventueel moet weggezaagd worden is lang zo groot niet zoals freezy ook al schreef.

Zo'n drager die je aan je koffer bevestigd maakt op den duur ook schrammen en fietsen boven op het dak lijkt me pas echt onhandig.
looneycooney
Mountainbiker

Post by looneycooney »

kawa wrote:Ik zou toch ook voor een trekhaak gaan, en als u dat uitzicht zo hard stoort neem je gewoon een afneembare. Stuk dat eventueel moet weggezaagd worden is lang zo groot niet zoals freezy ook al schreef.

Zo'n drager die je aan je koffer bevestigd maakt op den duur ook schrammen en fietsen boven op het dak lijkt me pas echt onhandig.
idd, niet voor niets dat ik mijne bike achteraf achterin gooide met dekentjes .
Ook gebruikte ik cellenrubber (matten bij auto 5) om de vloerbekleding en zetels te beschermen . Veel goedkoper en zeker met een mtb makkelijk doenbaar.
trekhaak is idd mooie optie en kan je door de jaren nog gebruiken voor andere zaken of bv een rek voor meerdere fietsen.
De schade die je ermee maakt is er idd ook , maar in veel mindere maten ..ik had een serieuze spuitbeurt nodig na dat voorval en ook dat is zeer kostelijk.
Ik had er eerlijkwaar spijt van dat ik de dakdrager gebruikt heb.
Nuja 3-deurs is niet ideaal voor een oplossing te zoeken, spijtiggenoeg

ps: bij de opel corsa bestaat zo'n geintegreerde fietsendrager ..misschien als je een goede tuner kent dat je iets 'custom' kan laten maken met zo'n systeem, kan best cool zijn zelfs :)
Locked