Magura HS33

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
looneycooney
Mountainbiker

Post by looneycooney »

@locust en 17tim , merci'kes , idd compleet gelijk , zo had ik er nog niet bij stilgestaan ...

Montage vh hs-systeem is idd heel makkelijk , gewoon goed de instructies volgen zodat je geen lucht trekt in de hydraulische slangskes en alles gaat perfect. Hier ook , compleet zelf gedaan en afgesteld op 1.5 uur tijd , op me gemakske dan nog.

Al denk ik wel dat schijven installeren net zo makkelijk gaat ?! Gewoon ook weer hetzelfde, letten op de plaatsing vd slangetjes ...? rest is toch gewoon bolt-on and play? of heb ik het mis...?

ivm vuil ..kan best dat ze meer vuil vangen, maar toch heb ik altijd meer last gehad op v-brakes en hun werking dan met het hs-systeem ivm vuil.
Voornamelijk in de bijtkracht vd remmen , die bij v-brakes drastisch achtergingen door vuil en dus het hs-systeem geeft me zelfs op dat gebied veel meer vertrouwen in modderige omstandheden .
Dan nog te zeggen dat die magura's al meer hebben afgezien dan mijn v-brakes . Ivm vuil heb ik trouwens de slechtste ervaring op de versnellingen , op remmen nooit echte problemen gekend

ivm remtechnieken , het iss idd een beetje zoeken , maar als je afdalingen doet hebben de voorremmen idd altijd het meeste effect en pak je meestal als eerste aan om zo de snelheid bij te regelen met de achterrem. Mijn voorrem houd ik op gevoel meestal op gelijke kracht (al slepend) de hele weg nr onder (als het echt steil is toch) en de achterrem gebruik ik dan ook om wegglijden of zo in toom te houden. Soms los ik dan wel eens de voorrem in stootjes , maar neem die dan ook onmiddelijk terug op dezelfde sleepkracht . Deze los ik een fractie om wat snelheid te winnen als nodig.
Ik heb ook altijd meer kracht gebruikt op de voorrem in afdalingen , al is mijn fiets niet de meest stabiele hierin.
manitou.
Redactie

Post by manitou. »

Hubertje wrote:No kidding, met magura's tordeer je de poten (op zijn minst de nokken) van je vork wel degelijk. Meet maar eens de afstand tussen de uiteinden van de nokken als je de rem induwt (en zonder ook, anders helpt dat niet echt veel he).
met een goede v-brake ook hoor
ik knijpte zelfs met mijn xtr-v brakes icm brakeboosters de velg wat
dat kon je goed zien als je de band eraf liet en dan de rem hard inkneep
de velgwand bewoog lichtjes naar binnen (mavic 121 cermaische velgen de toenmalige top dh velgen)
rombaft
Mountainbiker
Location: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0

Post by rombaft »

manitou. wrote:
wasbeer2006 wrote:Prima keus hoor. Als je naar schijven wilt kan je beter een nieuwe fiets kopen tezij hij + 2000 euro is. Een schijfrem ipv velg rem kost gauw 700 a 800 euro.

HS33 hebben mij nooit in de steek gelaten
waar ga jij dan shoppen?
een schijfrem met nieuwe wielen vind je makkelijk al voor rond de 300€
wielen en schijfremmen bij elkaar
voor 400 a 500€ is dat van xt niveau
je kijk, dat kan met goedkope rommel, echter mijn wielen kosten 350 euro en ben er tevreden van, zou bij een overschakeling minstens dezelfde kwaliteit willen.
bovendien zit ik nog met het vork probleem.

Soit, de HS33 hebben nu ook een al wat intensievere modder/terein test opzitten en zijn goedgekeurd.
manitou.
Redactie

Post by manitou. »

ik heb jaren zowel de hs33 als de XTR's v-brakes gebruikt (van 1993 tot 2003)
en kwestie remkracht en doseerbaarheid had ik liever de XTR's
eenmaal goed afgesteld was daar weinig aan
remblokjes wisselen en eens om de twee jaar nieuwe kabels steken met nieuwe gainen (gore-tex)
nooit problemen mee gehad in de modder en meer dan genoeg remkracht ook voor de vogezen (buiten in de sneeuw toen er een ijslaag op de cermaische velgen kwam te liggen maar daar kwamen dan zeker de hs33 ook te kort)
mijn mening erover is dat je even goed deftige v-brakes met deftige remhendels kan steken met deftige kabels en gainen
daar heb je even veel (weinig) onderhoud aan dan aan hs33
plus ze wegen stukken
ik vind de hs33 remmen wat overroepen
rombaft
Mountainbiker
Location: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0

Post by rombaft »

manitou. wrote:ik heb jaren zowel de hs33 als de XTR's v-brakes gebruikt (van 1993 tot 2003)
remblokjes wisselen en eens om de twee jaar nieuwe kabels steken met nieuwe gainen (gore-tex)
nooit problemen mee gehad in de modder en meer dan genoeg remkracht ook voor de vogezen (buiten in de sneeuw toen er een ijslaag op de cermaische velgen kwam te liggen maar daar kwamen dan zeker de hs33 ook te kort)
mijn mening erover is dat je even goed deftige v-brakes met deftige remhendels kan steken met deftige kabels en gainen
plus ze wegen stukken
XTR v brakes kostn evenveel als magura's, kabels zijn minder betrouwbaar dan hydrolic, overbrenging is beter met hydrolic, is niet vuilgevoelig etc...
een nadeel is het gewich maar daar stoor ik me niet aan, ik heb liever betrouwbaarheid.
Ook om de twee jaar (i kverving bijna ieder jaar) de heinen verwisselen met kwaliteits kabels/heinen wordt op den duur een kostelijke zaak.
Mountain JOhler
Mountainbiker

Post by Mountain JOhler »

Er zal steeds een verschil optreden naar moddervangen wanneer men de velgrem met de schijfrem zal vergelijken en dit in het voordeel van de schijfrem, daar deze nu éénmaal verder verwijderd is van de buitenbanden.
Er zal binnen het Magura gamma ook weer een verschil zijn tussen de HS 33 & de HS 33 Firm Tech. In structuur verschillen ze duidelijk naar omvang, waardoor er nog minder modder zal achterblijven bij de Firm Tech configuratie.

Image

Om de theorie naar de inwerkende krachten, door klemkracht vanuit de remblokken & de vertraging van het wiel, & de hierdoor veroorzaakte torsiekrachten nog wat te staven (zie hiervoor), nog wat te staven, volgende extra info:

Daar de HS33 meestal gemonteerd zal worden op standaard remnokken op het frame (identiek als bij V-brakes) gecombineerd met een grotere inwerkende N kracht, vanuit de klemkracht van de remblokken, veroorzaakt door het efficienter overbrengen van remkracht door het hydraulisch systeem ten opzichte van bekabeling & de daaruit volgende grotere torsiekrachten op deze remnokken, dienden er een brake boosters geplaatst te worden.

Dit omdat de linker en rechter remstructuur niet met elkaar verbonden waren. Bij de V-brake treedt er wel een verbinding op tussen de linker en de recht remstructuur, doordat de bekabeling doorloopt, maar deze kan de torsiekrachten niet weerstaan, daar ze haaks op de bekabeling verlopen.

Deze brake booster is dus nodig om de stress / torsiemomenten op de remnokken (vanuit torsiemoment N + B voor de achterliggende voorrem met grote R resultante, zie posts hiervoor) te compenseren.

Bij de HS33 Firm Tech configuratie is er ook geen verbinding tussen de linker en het rechter remstructuur en deze wordt ook niet extra voorzien door het plaatsen van een brake booster.

Hoe worden de eerder vernoemde inwerkende krachten dan wel gecompenseerd?

De HS33 Firm Tech wordt niet gemonteerd op standaard remnokken. De voorziene aanhechtingspunten op het frame zijn zwaarder en breder, waardoor de inwerking van de grotere torsiekrachten (zie hiervoor) kan gecompenseerd worden. Hierdoor dient een brake booster niet geplaatst te worden.
Er wordt alsook gecompenseerd door zowel de achter- als de voorrem voorliggende te monteren, waarbij het torsiemoment N gecompenseerd wordt door het torsiemoment B en resulteert in een kleiner torsiemoment R, waarbij resultante R veel groter zal zijn bij een achterliggende velgrem (zie posts hiervoor).

Dit alles maakt de open structuur van de Firm Tech configuratie mogelijk en zal het dus ook de remkracht ten goede komen.

Image

In de theorie van de voorliggende rem zou de logica kunnen doorgetrokken worden en geopperd worden dat er dus bij de HS 33 achterrem geen brake booster moet geplaatst worden en dit is inderdaad ook zo.
Vaak wordt deze wel geplaatst om een esthetisch symmetrie te behouden tussen voor- en achterrem en om het monteren na het vervangen van de remblokjes wat te vergemakkelijken.

Er zijn trouwens mtb's waar geen rekening gehouden is met bovenstaande argumenten naar het plaatsen van een brake booster op de HS33 achterrem en waar men de fysica gewoon zijn werk liet doen.
Last edited by Mountain JOhler on Thu 10 Dec 2009 01:41, edited 1 time in total.
manitou.
Redactie

Post by manitou. »

rombaft wrote:
manitou. wrote:ik heb jaren zowel de hs33 als de XTR's v-brakes gebruikt (van 1993 tot 2003)
plus ze wegen stukken
XTR v brakes kostn evenveel als magura's, kabels zijn minder betrouwbaar dan hydrolic, overbrenging is beter met hydrolic, is niet vuilgevoelig etc...
een nadeel is het gewich maar daar stoor ik me niet aan, ik heb liever betrouwbaarheid.
Ook om de twee jaar (i kverving bijna ieder jaar) de heinen verwisselen met kwaliteits kabels/heinen wordt op den duur een kostelijke zaak.
en toch vond ik de xtr's beter remmen dan de magura's, plus ze wegen een pak minder
dus dan is mijn keuze snel gemaakt
ik zeg niet dat de hs33 remmen slechte remmen zijn, maar om ze superieur te noemen ten opzichte van andere is sterk overdreven
als je toch betere remmen wilt dan moet je overschakelen op schijfremmen
daar kan je niet buiten
geen last van modder ophoping ,gewicht is vergelijkbaar dan de hs33 remmen
en pakken meer remkracht zeker bij minder gunstige omstandigheden
Swannie
Mountainbiker

Post by Swannie »

hier nog ene die XTR en Avid SD sd7, SL en al zeker de Ultimate's verkiest boven de HS33.
Lichter, meer remkracht, minder slijtage aan de velgen.
1 voordeel heeft HS33: nooit kabels vervangen en beter doseerbaar.
Sandcrawler
Mountainbiker
Location: Ne Witte En Ne Zwarte Met Zonder Versnellingen En Nen Blauwe Mej Volwassen Wielen

Post by Sandcrawler »

Swannie wrote:hier nog ene die XTR en Avid SD sd7, SL en al zeker de Ultimate's verkiest boven de HS33.
Lichter, meer remkracht, minder slijtage aan de velgen.
1 voordeel heeft HS33: nooit kabels vervangen en beter doseerbaar.
Nog ene :wink:
Vooral het verschil in slijtage van de velg vind ik opmerkelijk.
locust
Mountainbiker

Post by locust »

Mountain JOhler wrote:insert text
Johler, waar blijf je je materiaal halen? Sorry dat ik er op blijf doorgaan maar ik heb steeds het gevoel dat je hier iets post en als er opmerkingen of vragen bij je meestal lijvige teksten komen je het een of andere support team of marketing department contacteert om je hiermee verder te helpen.

==> waar haal je je info? want ook de vorige figuren kan ik nergens op websites vinden, op magura is ook niet zo veel info ,... ==> hoe kom je er aan en heb je links?

En de N is mogelijk kleiner, over de B ken je mijn mening.

Om dan op de andere posts terug te komen: waarom zou een XTR V-brake minder slijtage vertonen EN meer remkracht?
Want doseerbaarheid is minder goed==> je gaat sneller te hard remmen (en dus minder efficient).
En ik zou denken dat meer remkracht ook meteen meer slijtage meebrengt.
Niet dat ik aan jullie beweringen twijfel, ik wil gewoon snappen waarom.
Post Reply