eerste ervaring klikpedalen

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Post Reply
buffel
Mountainbiker

Post by buffel »

waar moet je eigelijk op letten bij het kopen van schoenen en welk zijn de minimum pedalen die je best kan kopen??? mag wel even meegaan ben maar student dus de budgetten zijn niet altijd even groot
Geronnimo
Mountainbiker

Post by Geronnimo »

Zoek een beetje uit waar er zaken in de aanbieding staan (januari = solden!, ook bij fietsenshops).
Ikzelf ben heel tevreden over PD-M540 van Shimano. Maar ik ben er vrij zeker van dat ook de iets budgetvriendelijkere 520's het zullen doen.
Qua schoenen moet ik je antwoord schuldig blijven. Ik heb exemplaren van Den aldi... budget: 34€. Cheap, in beide betekenissen... Niet waterdicht, sluiten maar matig, maar ze doen hun job wel!
maltje
Mountainbiker

Post by maltje »

Sinds enkele weken heb ik last van kniepijn.
HEb Timepedalen maar het zou eventueel kunnen dat de plaatjes van men schoenen wat verschoven zijn.Hoe weet ik hoe men plaatjes moeten staan?
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

maltje wrote:Sinds enkele weken heb ik last van kniepijn.
HEb Timepedalen maar het zou eventueel kunnen dat de plaatjes van men schoenen wat verschoven zijn.Hoe weet ik hoe men plaatjes moeten staan?
http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... enplaatjes
buffel
Mountainbiker

Post by buffel »

mijn eerste ervaring na 500m klink op men bakkes :P in slomotion

oorzaak dacht dat ik alle kanten van de pedalen volledig los had gezet maar één dus blijkbaar niet los genoeg proberen uitklikken en gewoon klink omver :P
nopper
Mountainbiker

Post by nopper »

Ik rijd ook nog niet zo lang met klikkers, maar wil toch niets anders meer.

Ik had een instapmodelletje van Shimano. Niet de slechtste, maar toch...

Nu heb ik mezelf een setje XTR kado gedaan. Man zeg... wat een verschil!!! In en uitklikken gaat ZOVEEL soepeler. Je klikt je voet niet uit... je scharniert hem eruit. Geen haperingen, nooit wringen. Er gebeurt telkens precies wat je verwacht. En nooit onverwacht uitklikken, ook al staan ze vrij los afgesteld.

Mijn raad : als je klikpedalen wil, ga dan voor XTR. Ze kosten wat meer, maar je gaat nooit twijfelen. Had ik nu niet beter blijven rijden met gewone.
Ik denk dat je minder op je bakkes gaat. Ik heb ook 56-plaatjes. Die laten meer beweging toe en klikken in meerdere richtingen uit.
Mtb rookie
Mountainbiker

Post by Mtb rookie »

Beetje oud topic maar heb toch nog wa vraagjes (hele topic gelezen :-D )
Mijn ervaring met klikpedalen is 0,0 en zou willen weten of dat pedalen van andere merken compatibel zijn met plaatjes van shimano vb of moet je dan een volledig ander systeem gebruiken :-k
Ben aant twijfelen tussen verschillende:
In decathlon kun je voor 100€ alles hebben schoenen/pedalen dat eigen merk van pedalen dat erg goed lijkt op shimano's dacht 35€/setje.
Dan ben ik na wat info zoeken nog uitgekomen op de look quartz vind die er ook nog goed uitzien en zijn zeer licht (240gr voor 2 stuks :-D ) kwa prijs net geen 60€....dan nog schoentjes enz...
Of duurste optie shimano xtr pedalen die van 150€kan ik online bestellen vooor 75 :-D dan zou ik nog schoenen kopen bij men fietsmaker om alles goed af te stellen want lijkt me wel belangrijk dat dit goed gedaan is :wink:
Zie ook dat mensen zeer tevreden zijn over TIME pedalen das mss ook nog een optie...
roger
Mountainbiker

Post by roger »

Manouche wrote:
pvandebe wrote:
JorisErmens wrote:opgepast é mannen, als ze te los staan en ge der in volle klim/inspanning uitklikt, dan gaat ge héééél onprettig kennismaken met uwen crank.... ik spreek uit ervaring......
1) Trapfrequentie aanpassen !

2) Positie voet !
Kun je daar wat specifieker over zijn? Hoe haal je het meest rendement uit klikpedalen? Niet alleen bij volle inspanning maar ook bij het pedaleren op vlakke weg enzo...
Misschien kan dit fimpje je wat helpen,in ieder geval heel goed uitgelegd.

http://bikedynamics.co.uk/
Zors
Mountainbiker

Post by Zors »

Mijn ervaring met klikpedalen is 0,0 en zou willen weten of dat pedalen van andere merken compatibel zijn met plaatjes van shimano vb of moet je dan een volledig ander systeem gebruiken :-k
Elk merk heeft zijn eigen plaatjes, die bij de pedalen worden geleverd.
In decathlon kun je voor 100€ alles hebben schoenen/pedalen dat eigen merk van pedalen dat erg goed lijkt op shimano's dacht 35€/setje.
'Echte' Shimano's kan je al kopen vanaf 20-25 (oa Bij Van Eyck, of via een webshop)
Zie ook dat mensen zeer tevreden zijn over TIME pedalen das mss ook nog een optie
Ben ook een tevreden TIME gebruiker. Ik heb wel het basismodel, Atac Alium. Die zijn vrij zwaar, maar dat stoort me niet. Klikken gemakkelijk in en uit. Wat voor mij als beginner wel handig is, is dat de pedalen een vrij groot platform hebben, dus als je niet onmiddellijk inklikt, is de kans dat je van je pedaal schiet vrij beperkt.
locust
Mountainbiker

Post by locust »

- elk merk heeft zijn eigen plaatjes maar het meest gebruikte is shimano SPD, en die plaatjes zijn NIET altijd bij de pedalen meegeleverd.

-XTR is niet echt nodig, de XT versie is ook heel goed en kost je veel minder.

-afstelling is belangrijk
Post Reply