Het wiel wordt niet schuin gedrukt en gaat onder het krachtverschil tussen wiel/frame (in beweging=impuls) en schijf (remkracht=stopbeweging) bij MTB niet vervormen. Of toch slechts minimaal. Bij een wagen zijn de ontwikkelde krachten ook VEEL groter waardoor er zelfs op stevige constructies lichte vervorming optreden.,looneycooney wrote:
een schijfrem neemt aan op 1 zijde vh wiel ..heeft dit dan ook een negatief effect op de wielas en remrichting ?
Bij auto's is dat wel degelijk zo , ondanks 2 wielen en 2 schijven aan weerskanten en zou je dus denken dat ze mekaar opheffen..maar dat is enkel in ideale 'theoretische' omstandigheden , eenmaal op de weg (ongelijke rij en remrichting) is er wel degelijk een negatieve werking op de richting van je remkracht , bij auto's slijten die blokken dan ook altijd schuin af...
De blokken slijten ook schuin af omdat hier zelfs met schijfremmen nog steeds een minieme kanteling op de blokjes optreedt (zie eerdere discussies). Bij fietsen is de verhouding van remkracht (loodrecht op de schijf) en impuls (wiel dat draait) helemaal anders en is de remkracht te sterk om kanteling bij schijven te hebben.
Of treden er ook verschillen op in wagens tussen binnen/buitenblokjes?
maar ik ga echter toch eens mijn blokjes nakijken of het wel klopt.
ik zie met beginners (vaak met goedkopere schijven) toch steeds minder problemen optreden tov enkele jaren geleden en mid-level (shimano SLX 140€ bvb. of XT) tot top-level (hope, ...300-400€ per paar) zijn er geen "kinderziektes" aanwezig die aan schijfremmen toegeschreven werden de afgelopen 10 jaar (onderhoud, piepen, centreren,...).looneycooney wrote: Hoe zit dit dan met fietsen , die maar aan 1 zijde een schijf hebben en dus een nog onregelmatigere remrichting hebben naar mate de druk die word uitgeoefent...
Ik vraag het me maar gewoon af , ik heb totaal geen ervaring met schijven op een fiets , buiten dat ik ze al eens geprobeerd heb op andere fietsen alsook er al velen heb mee zien sukkelen .
Dat laatste was voor mij feitelijk de doorslag..ik wil me amuseren en niet na elke rit zitten afstellen en prullen.
Maar dat is dan weer 3j geleden en heb geen idee hoe schijfremmen op dit moment zijn geevolueerd...
Mvg
Hoeveel mensen hebben problemen met SLX remmen? ik zie er weinig in het forum.
Hoeveel mensen hebben centreerproblemen of slepende remmen met hope mini? shimano XT? ... Misschien dat niet alle remmen op hetzelfde niveau staan en dat de slechte naam die door goedkopere remmen gemaakt wordt op alle schijfremmen afstraalt?
Maar ik wou geen pro-schijfrem debat starten, misschien houden we het liever op HS33's? Die naar mijn mening voor de meeste mensen wel volstaan en geen kinderziektes meer hebben sinds ... lang.