Magura HS33

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
locust
Mountainbiker

Post by locust »

looneycooney wrote:
een schijfrem neemt aan op 1 zijde vh wiel ..heeft dit dan ook een negatief effect op de wielas en remrichting ?
Bij auto's is dat wel degelijk zo , ondanks 2 wielen en 2 schijven aan weerskanten en zou je dus denken dat ze mekaar opheffen..maar dat is enkel in ideale 'theoretische' omstandigheden , eenmaal op de weg (ongelijke rij en remrichting) is er wel degelijk een negatieve werking op de richting van je remkracht , bij auto's slijten die blokken dan ook altijd schuin af...
Het wiel wordt niet schuin gedrukt en gaat onder het krachtverschil tussen wiel/frame (in beweging=impuls) en schijf (remkracht=stopbeweging) bij MTB niet vervormen. Of toch slechts minimaal. Bij een wagen zijn de ontwikkelde krachten ook VEEL groter waardoor er zelfs op stevige constructies lichte vervorming optreden.,
De blokken slijten ook schuin af omdat hier zelfs met schijfremmen nog steeds een minieme kanteling op de blokjes optreedt (zie eerdere discussies). Bij fietsen is de verhouding van remkracht (loodrecht op de schijf) en impuls (wiel dat draait) helemaal anders en is de remkracht te sterk om kanteling bij schijven te hebben.
Of treden er ook verschillen op in wagens tussen binnen/buitenblokjes?

maar ik ga echter toch eens mijn blokjes nakijken of het wel klopt.
looneycooney wrote: Hoe zit dit dan met fietsen , die maar aan 1 zijde een schijf hebben en dus een nog onregelmatigere remrichting hebben naar mate de druk die word uitgeoefent...
Ik vraag het me maar gewoon af , ik heb totaal geen ervaring met schijven op een fiets , buiten dat ik ze al eens geprobeerd heb op andere fietsen alsook er al velen heb mee zien sukkelen .
Dat laatste was voor mij feitelijk de doorslag..ik wil me amuseren en niet na elke rit zitten afstellen en prullen.
Maar dat is dan weer 3j geleden en heb geen idee hoe schijfremmen op dit moment zijn geevolueerd...

Mvg
ik zie met beginners (vaak met goedkopere schijven) toch steeds minder problemen optreden tov enkele jaren geleden en mid-level (shimano SLX 140€ bvb. of XT) tot top-level (hope, ...300-400€ per paar) zijn er geen "kinderziektes" aanwezig die aan schijfremmen toegeschreven werden de afgelopen 10 jaar (onderhoud, piepen, centreren,...).
Hoeveel mensen hebben problemen met SLX remmen? ik zie er weinig in het forum.
Hoeveel mensen hebben centreerproblemen of slepende remmen met hope mini? shimano XT? ... Misschien dat niet alle remmen op hetzelfde niveau staan en dat de slechte naam die door goedkopere remmen gemaakt wordt op alle schijfremmen afstraalt?

Maar ik wou geen pro-schijfrem debat starten, misschien houden we het liever op HS33's? Die naar mijn mening voor de meeste mensen wel volstaan en geen kinderziektes meer hebben sinds ... lang.
Last edited by locust on Tue 01 Dec 2009 13:08, edited 1 time in total.
locust
Mountainbiker

Post by locust »

Mountain JOhler wrote: Ik ben overgeschakeld van V-brakes op mijn vorige mtb naar HS33 Firm Tech voorliggende velgremmen op mijn nieuwe mtb. Sinds ik met deze mtb rijd hoor ik van mijn mtb buddy's dat het afdalen me veel beter afgaat als voorheen. En ik merk het ook zelf, de controle over de mtb is veel groter en de aangedurfde snelheden dus ook. :wink:

Ik zal dus vanaf nu nog meer aandacht bestenden aan het verschil in dosering tussen voor & achterrem.
Ik denk dat overgang V-brake naar HS33 inderdaad veel aan je techniek kan doen: meer controle => meer vertrouwen => betere afdaaltechniek => meer "ervaring" (omdat je sneller en beter een helling afkomt ga je ook extremere training hebben in afdalingen en beter leren remmen).
Maar een deel zit ook in je hoofd, veel mensen willen liever schijfremmen omdat ze betere controle hebben (of denken te hebben), zich veiliger voelen en zo meer vertrouwen krijgen. Waar HS33 eigenlijk zou moeten volstaan.

De 50/50 regel heb ik ook ergens gelezen, ik controleer eigenlijk nooit vaak of ik die ook toepas. Uiteindelijk moet je gewoon zorgen dat je beide wielen nog draaien (niet slippen) EN dat je de gewenste vertraging uitoefent=> balans zoeken. Hoe je dit bekomt zal ook verschillen bij andere omstandigheden.
maar ik zal er volgende tocht eens op letten hoeveel ik mijn voor en achterrem gebruik.
17tim
Mountainbiker

Post by 17tim »

looneycooney wrote:
een schijfrem neemt aan op 1 zijde vh wiel ..heeft dit dan ook een negatief effect op de wielas en remrichting ?
Bij auto's is dat wel degelijk zo , ondanks 2 wielen en 2 schijven aan weerskanten en zou je dus denken dat ze mekaar opheffen..maar dat is enkel in ideale 'theoretische' omstandigheden , eenmaal op de weg (ongelijke rij en remrichting) is er wel degelijk een negatieve werking op de richting van je remkracht , bij auto's slijten die blokken dan ook altijd schuin af...

Hoe zit dit dan met fietsen , die maar aan 1 zijde een schijf hebben en dus een nog onregelmatigere remrichting hebben naar mate de druk die word uitgeoefent...

Mja, dit is ook beetje appels met peren vergelijken hé: bij auto's zit de schijf vast op de as & wordt daar het wiel op vastgevezen. Bij fietsen & moto's zitten de schijven op de wielen zelf vast & wordt dit zo in de vork / achterbrug geplaatst. Maw de constructie van gans het systeem is totaal niet te vergelijken. :wink:
Op mijn moto's nog noooit last gehad van schuin afslijtende remblokken vooraan (1 schijf); zelfs niet bij circuit-competitie gebruik (niet vooraan & niet achteraan), terwijl die ook wel wat afzien.

Het wiel is wat vertraagd & niet de remklauw zelf... :wink:
Mountain JOhler
Mountainbiker

Post by Mountain JOhler »

locust wrote:
Hubertje wrote:No kidding, met magura's tordeer je de poten (op zijn minst de nokken) van je vork wel degelijk. Meet maar eens de afstand tussen de uiteinden van de nokken als je de rem induwt (en zonder ook, anders helpt dat niet echt veel he).
Sorry maar ik zit hier nog steeds mee in mijn hoofd.
Komt die torsie door de kracht van de remmen of door het "kantelen" van de remmen (wat nodig is voor de firmtech-voordelen).
==> is er een duidelijk verschil als je in stilstand (kracht van de remmen) remt of als je al rijdend remt (remmen+kanteling)?

Ik ben nog steeds niet overtuigd dat de firmtech montage voor de vork ook echt iets oplevert. Maar ik denk dat we hier zonder echte testen weinig antwoord gaan kunnen geven.
Image

@ Hubertje: het torderen van de poten en/of de nokken zal in stilstand bepaald worden vanuit kracht N = de kracht die optreedt door het klemmen van de rembokjes op de velg.

@ Locust: de torsie die terechtkomt op de remmen, remnokken en de vorkbenen wordt veroorzaakt door 2 krachten:

N = de kracht die optreedt door het klemmen van de rembokjes op de velg.

B = de kracht die optreedt door het afremmen van de voorwaarts bewegende velg.

Afhankelijk van de plaatsing van de remmen (voor of achter de voorvork) zullen deze krachten andere gevolgen hebben naar de richting van de optredende torsie en dus inspelen op de remkracht van de remmen.

Natuurlijk is er een verschil als je in stilstand zal remmen of als je al rijdend remt.

In stilstand zal enkel en alleen kracht N optreden en zal zowel bij de voorliggende als achterliggende voorrem een torsie optreden.

Alleen niet in gelijke richting:

Voor de voorliggende remmen treedt er een torsiekracht op met de klok mee (N in de tekening rechts onder),

Voor de achterliggende remmen treedt er een torsiekracht op tegen de klok in (N in tekening rechts boven)

Pas wanneer er geremd wordt wanneer er gereden wordt zal de kracht B en het daaraan gekoppelde torsiemoment kunnen optreden in combinatie met kracht N.

Voor de voorliggende remmen betekent dit dat de torsiemomenten van krachten N & B elkaar zullen opheffen omdat de torsierichtingen tegengesteld zijn aan elkaar. Voor N tegen de klok in, voor B met de klok mee (tekening rechts onder).

Voor de achterliggende remmen betekent dit dat de torsiemomenten van krachten N & B zullen cumuleren omdat de torsierichtingen beide tegen de klok in gericht zijn (tekening rechts boven).

Meten is weten en dus zal testen misschien opportuun zijn.

Nogmaals elke achtervelgrem wordt voorliggend geplaatst aan de bovenliggende achtervork en niet achterliggend. Ook hier ben ik er vrij zeker van dat het opheffen van de torsiemomenten aan de basis zal liggen van deze keuze.
Als het dan toch geen verschil zou uitmaken waarom worden achtervelgremmen dan niet achterliggend geplaatst zoals bij de voorrem?
locust
Mountainbiker

Post by locust »

ge moest voor mij niet de hele uitleg opnieuw doen.

N treedt in beide gevallen op en die zorgt er voor dat torsie op de vork komt.

B is de factor die door kanteling van het remblokje optreed en ook "voordeel" oplevert aan firmtech.
ik ben nog steeds niet overtuigd dat die B kracht groot genoeg is om merkbaar voordeel op te leveren. En ik betwijfel ten zeerste dat de B de N kracht gaat "opheffen" want dat zou willen zeggen dat de kracht die de velg uitoefent groter is dan de kracht van u remblokken ==> u wiel remt onvoldoende.
Het grote voordeel van HS33 tov gewone Vbrakes is net dat N veel groter is en dus N >>> B En dat zou ook terug te vinden zijn in torsie.

B zie je pas bij rijden op de fiets, N is altijd hetzelfde (zoals je aangaf) daarom dat mijn vraag net was of er verschil te zien is.
Meten is weten ==> Kan iemand met HS33 remmen laten weten of er verschil in torsie is met rijdende wielen/stilstaand remmen.
Dit kan je testen door al rijdend met je hand tegen de rem te voelen, als de torsie afneemt naarmate je stil komt te staan is er N+B. Is er geen verschil merkbaar dan is er enkel N.

Wat gebeurt er bij V-brakes? daar zit de torsie vooral in de vorkarm en daar heeft plaatsing geen invloed, ik denk niet dat daar torsie op de vork komt.

En plaatsing op de achterbrug kan niet anders en levert geen winst op: boven de fiets is er ruimte er onder niet. ge moet maar eens kijken hoe weinig ruimte daar is om remmen daar te hangen (denk ook aan modderophoping). Dus dat is geen argument.
rombaft
Mountainbiker
Location: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0

Post by rombaft »

wat een discussie.

Bij V brakes zie je bij veel achtervorken bij het remmen dat die gewoon opengaat, de hydraulische kracht van HS33 is echter zo groot dat men dit moest voorkomen en dat men er dus een "booster" aka versteviging heeft bijgeleverd.

Sindsdien verkoopt men zelfs ook boosters voor V brakes achteraan.

Vooraan stelt het probleem zich minder, een voorvork zal minder meegeven, echter in mijn geval, een vaste voorvork zal wel iets meegeven en is zo'n booster wel heel erg nuttig.

Een hydraulische verlgrem die is toch hoe dan ook beter, neit alleen is de krachtoverbrenging beter (hydraulisch dus), het systeem is minder vuilgevoelig dan kabels en heinen en bovendien dat de remblokjes altijd recht op de velg zitten want zelfs met die XTR v brakes met dat hefboompje dat kan niet in alle gevallen perfect werken
Mountain JOhler
Mountainbiker

Post by Mountain JOhler »

locust wrote: N treedt in beide gevallen op en die zorgt er voor dat torsie op de vork komt. vergeet niet het torsiemoment veroorzaakt door kracht N tegengesteld is voor achterliggende en voorliggende voorrem

B is de factor die door kanteling van het remblokje optreed en ook "voordeel" oplevert aan firmtech. :-k de kanteling van de remblokjes wordt veroorzaakt door het ontstaan van het torsiemoment veroorzaakt door kracht B. De richting van het torsiemoment B is voor de achter en voorliggende rem dezelfde, dus die kan en zal het verschil niet maken. Het is de tegengestelde richting van het torsiemoment N dat het voordeel oplevert aan het Firm Tech principe. Het is dus N en niet B dat het voordeel oplevert.

ik ben nog steeds niet overtuigd dat die B kracht groot genoeg is om merkbaar voordeel op te leveren. Hoe groter je snelheid hoe groter kracht B zal zijn alsook het gevolg ervan met name het veroorzaakte torsiemoment en het is net bij hoge snelheden dat ik graag veel remkracht hebt dus dat speelt ook weer in het voordeel

En ik betwijfel ten zeerste dat de B de N kracht gaat "opheffen" want dat zou willen zeggen dat de kracht die de velg uitoefent groter is dan de kracht van u remblokken ==> u wiel remt onvoldoende. opheffen misschien niet helemaal maar torsiemomenten N & B zullen ten minste niet cummuleren en resulteren in een veel kleiner torsiemoment R
Het grote voordeel van HS33 tov gewone Vbrakes is net dat N veel groter is en dus N >>> B En dat zou ook terug te vinden zijn in torsie.
Als N te groot is blokkeert je wiel en dat wil je nu net niet, ik zou het zo willen formuleren: bij de HS33 treedt de nodige kracht om af te remmen N sneller op dan bij een gewone V-brake. N is de uiteindelijke kracht die via de remblokken op de velg geplaatst moet worden om de nodige vertraging te bekomen en zal bij dezelfde snelheid even groot moet zijn zowel bij een HS33 als een V-brake. De veroorzaakte kracht B zal wat kunnen verschillen door onderandere de lengte van de remblokjes (Vbrake > HS33) en het al dan niet toepassen van een brake boosters, wat in het nadeel speelt van de V-brake zonder brake booster want daar zal kracht B groter zijn.

B zie je pas bij rijden op de fiets, N is altijd hetzelfde (zoals je aangaf) daarom dat mijn vraag net was of er verschil te zien is.
Meten is weten ==> Kan iemand met HS33 remmen laten weten of er verschil in torsie is met rijdende wielen/stilstaand remmen.
Dit kan je testen door al rijdend met je hand tegen de rem te voelen, als de torsie afneemt naarmate je stil komt te staan is er N+B. Is er geen verschil merkbaar dan is er enkel N. wie wil een paar vingers of zijn leven wagen voor locust :-D :wink:

Wat gebeurt er bij V-brakes? daar zit de torsie vooral in de vorkarm en daar heeft plaatsing geen invloed, ik denk niet dat daar torsie op de vork komt.
of het nu over de plaatsing van HS33 of V-brakes gaat, het gaat net over het verschil in voor of achterliggende montage van de remmen ten opzichte van de voorvork, dus zeggen dat plaatsing geen invloed heeft op de V-brake klopt totaal niet.

En plaatsing op de achterbrug kan niet anders en levert geen winst op: boven de fiets is er ruimte er onder niet. ge moet maar eens kijken hoe weinig ruimte daar is om remmen daar te hangen (denk ook aan modderophoping). Dus dat is geen argument.
Dat van die ruimte vind ik geen veralgemeend argument, de ruimte is inderdaad kleiner maar de V-brake zou wel geplaatst kunnen worden. Ik heb net een kijkje genomen naar heel wat kaders van verschillende merken en mij lijkt daar wel voldoende plaatst te zijn. Het argument van modderophoping durf ik in vraag stellen, want dit zou dan niet het geval moeten zijn voor de voorrem terwijl deze wel achterliggende gemonteerd is. :-? #-o Trouwens bij de achterliggende plaatsing zou de modder grotendeels tegengehouden worden door de bovenliggende achtervork, en modder valt nog steeds naar benden door invloed van de zwaartekracht en het naar 'beneden' draaiende wiel en zal tussen de verbrede onderliggende achtervork zijn weg wel vinden.
Ik heb meer en meer de indruk dat je geen ruimte laat tot eventuele overtuiging van de meerwaarde van heel het principe of dat je gewoon graag discusieert en daarin weinig tot niets kan toegeven. :wink:
locust
Mountainbiker

Post by locust »

Jo, ik vind het goed als er gediscussieerd wordt maar tot nu toe zie ik weinig punten die aangeven of er winst te halen is aan de positie van u remmen. En ge blijft gewoon telkens dezefde info posten zonder daar objectief naar te kijken.

ik ga het punt per punt aflopen maar ik zou u wel eens vragen u eigen figuren te bekijken:

- N is in beide configuraties hetzelfde en zorgt voor torsie naar buiten (wat slecht is voor u remeigenschappen)

==>
Mountain JOhler wrote:kracht N tegengesteld is voor achterliggende en voorliggende voorrem
KLopt niet

- B is net tegengesteld en ligt voor firmtech in de "goede" richting
==>
Mountain JOhler wrote:Het is dus N en niet B dat het voordeel oplevert.
klopt niet: B ligt goed voor 'firmtech'en levert mogelijk winst op

-
Mountain JOhler wrote:Hoe groter je snelheid hoe groter kracht B zal zijn
dit klopt,
om echter te remmen moet N VEEL groter zijn dan B.
N is de kracht die je remmen uitoefenen, beweer je nu dat HS33-systeem onvoldoende remkracht oplevert?
Je wiel moet stil komen te staan als je die remmen indrukt. Zelfs bij hoge snelheid komt je wiel stil te staan en is N >>>> B ==> de torsie die door B ontstaat is zelfs bij hoge snelheid nog te klein om de torsie van N op te vangen.

-
Mountain JOhler wrote:opheffen misschien niet helemaal maar torsiemomenten N & B zullen ten minste niet cummuleren
Hierover ben ik het eens, N is echter veel groter dan B en gaat dan ook weinig opleveren ==> is daar in praktijk zelfs iets in te merken?

- Als je HS33 remmen volledig indrukt is N veel groter dan B: je wiel blokeert.
Druk je minder hard je remmen in dan zal ook de remkracht afnemen en je wiel nog lichtjes bewegen==> B wordt evenredig kleiner met kleinere remkracht N.
Mountain JOhler wrote:wie wil een paar vingers of zijn leven wagen voor locust
Ja sorry, ik heb spijtig genoeg geen HS33 remmen
:-D

- laatste punt rond de plaatsing: het levert sowieso geen voordeel op (daar zijn we het beide toch over eens?) om remmen achter de achterbrug te stoppen EN is moeilijk uit te voeren omdat u kader in de weg zit. Waarom zou iemand dan 'moeilijk doen" en dit ooit gedaan hebben?
En ge moet maar eens iets op die plaats hangen en kijken hoe het met modderophoping zit: de ruimte tussen u kader en de band wordt kleiner=> meer modderophoping. Modder heeft ook net ge eigenschap dat het blijft hangen, ik heb het niet over wat zand en steentjes.

Mijn vraag is dan nog steeds: is B groot genoeg om merkbaar te zijn? Want dat is de factor die 'winst' oplevert voor firmtech

Het antwoord blijft tot iemand mij laat weten of hij verschil ziet in torsie tussen 'stilstand' en 'bewegend' remmen: NEE
Nu, wie heeft er nog vingers te veel?
locust
Mountainbiker

Post by locust »

En ik geef niet graag toe in discussies als ik weet dat ik gelijk heb (wat wel vaak gebeurt maar ook niet altijd). :wink:

N is veel groter dan B (zowel in kracht als in torsiehoek) en daardoor gaat firmtech weinig tot geen winst opleveren in gebruik.
Maar zoals je eerder aangaf: Meten is weten.
Uitsluitsel gaat pas gegeven worden als iemand die krachten en torsie opmeet of kan detecteren.
manitou.
Redactie

Post by manitou. »

locust wrote:Jo, ik vind het goed als er gediscussieerd wordt maar tot nu toe zie ik weinig punten die aangeven of er winst te halen is aan de positie van u remmen. En ge blijft gewoon telkens dezefde info posten zonder daar objectief naar te kijken.

- laatste punt rond de plaatsing: het levert sowieso geen voordeel op (daar zijn we het beide toch over eens?) om remmen achter de achterbrug te stoppen EN is moeilijk uit te voeren omdat u kader in de weg zit. Waarom zou iemand dan 'moeilijk doen" en dit ooit gedaan hebben?
En ge moet maar eens iets op die plaats hangen en kijken hoe het met modderophoping zit: de ruimte tussen u kader en de band wordt kleiner=> meer modderophoping. Modder heeft ook net ge eigenschap dat het blijft hangen, ik heb het niet over wat zand en steentjes.

Mijn vraag is dan nog steeds: is B groot genoeg om merkbaar te zijn? Want dat is de factor die 'winst' oplevert voor firmtech

Het antwoord blijft tot iemand mij laat weten of hij verschil ziet in torsie tussen 'stilstand' en 'bewegend' remmen: NEE
Nu, wie heeft er nog vingers te veel?
dat heeft men ooit al eens gedaan met oa de U-brake
en daar is men dus inderdaad vrij snel vanaf gestapt
dit vooral met de modder en toestanden

Image

Image

Image
Post Reply