bedankt daar ben ik iets meeRigolleM wrote:http://www.shimano.comgeitenboer wrote:Waar kan ik ergens een gebruiksaanwijzing vinden voor het monteren van schijfremmen ?
http://www.magura.com
http://www.hopetech.com
http://www.sram.com/en/avid/
http://www.formula-brake.it/en
post mount of IS bevestiging ??
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- geitenboer
- Mountainbiker
Post by geitenboer »
ik denk dat zowel IS als PM hetzelfde vragen inzake onderhoud/afstellen.
PM komt er door omdat het grootste voordeel is dat je heel eenvoudig van kleine naar grote schijven kan gaan zonder ingewikkelde adapters ==> iedereen stapt langzaam over naar PM.
Dit komt overgewaaid uit moto's waar PM ook minder torsie op de vork bracht en stevigere montage van de remklauwen. Maar in MTB ga je dat niet echt merken.
Mij was ook verteld dat centerlock of 6 gaats aansluiting van je schijven geen verschil maakt. Dat je gewoon moet kijken naar de wielen die je hebt en wat die gebruiken. Er zijn geen echte voor of nadelen aan een van beide schijfaansluitingen.
PM komt er door omdat het grootste voordeel is dat je heel eenvoudig van kleine naar grote schijven kan gaan zonder ingewikkelde adapters ==> iedereen stapt langzaam over naar PM.
Dit komt overgewaaid uit moto's waar PM ook minder torsie op de vork bracht en stevigere montage van de remklauwen. Maar in MTB ga je dat niet echt merken.
Mij was ook verteld dat centerlock of 6 gaats aansluiting van je schijven geen verschil maakt. Dat je gewoon moet kijken naar de wielen die je hebt en wat die gebruiken. Er zijn geen echte voor of nadelen aan een van beide schijfaansluitingen.
dat maakt geen verschil indien alles goed gemonteerd is. Het voordeel van een centerlock is dat de schijf altijd overal even hard is aangespannen aan je naaf. Met een 6-bouts schijf is het mogelijk je schijf ahw scheef te monteren indien je een bout te hard aanspant.... maar eigenlijk is centerlock allemaal speciale marketing treut van shimano.locust wrote:...Mij was ook verteld dat centerlock of 6 gaats aansluiting van je schijven geen verschil maakt. Dat je gewoon moet kijken naar de wielen die je hebt en wat die gebruiken. Er zijn geen echte voor of nadelen aan een van beide schijfaansluitingen.
De keuze postmount of IS is ook een onbelangrijke keuze, de verschillen in praktijk tussen beide zijn gewoon miniem. (zie vorige posts)
conclusie:
De keuze postmount - IS en 6gaats - centerlock heeft in praktijk geen gevolgen. Voor mn eigen montagegemak, zal ik zelf postmount met 6-gaats kiezen.
- freezy
- Mountainbiker
- Location: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...
Bij postmount kan je dat doen door de rem in te knijpen, maar bij IS niet. Bij PM zit de bout in de vork (in de rijrichting) en doordat de gaten in de remklauwadapter ovaal zijn kan je daar de afstelling mee regelen.thomasmb wrote:Snap echt de moeilijkheid niet van een IS afstellen hoor. Deed het zonder spacers vroeger , gwn men rem inknijpen. En int slechste geval met 2 speelkaarten ertussen.
Grtz
IS kan je enkel afstellen door de zuigers zelf bij te stellen.
Voor de duidelijkheid:

Allé jong , al mijn dirtfietskes hadden een vork met IS , speelkaarten doen int ergste geval echt wel het kunstje zefreezy wrote:Bij postmount kan je dat doen door de rem in te knijpen, maar bij IS niet. Bij PM zit de bout in de vork (in de rijrichting) en doordat de gaten in de remklauwadapter ovaal zijn kan je daar de afstelling mee regelen.thomasmb wrote:Snap echt de moeilijkheid niet van een IS afstellen hoor. Deed het zonder spacers vroeger , gwn men rem inknijpen. En int slechste geval met 2 speelkaarten ertussen.
Grtz
IS kan je enkel afstellen door de zuigers zelf bij te stellen.
Voor de duidelijkheid:
- freezy
- Mountainbiker
- Location: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...
Dan wil ik wel eens weten wat uw techniek is om dat te doen? Als je bij IS de remklauw vastschroeft staat die toch altijd op dezelfde positie vast? Daar is toch niets aan te regelen? Of je moet zoals ik zei beginnen met de blokjes zelf in te duwen/uit te laten komen. Dan vind ik PM toch veel eenvoudiger bij te regelen hoor... Inbussen los, paar keer pompen met de rem, inbussen vast en voila. Zoiets doe je ook in het veld als het nodig is. Mijn speelkaarten pak ik niet mee tijdens een marathon 
-
zondagsrijer
- Mountainbiker
Post by zondagsrijer »
Inderdaad een Pm remklauw op een IS vork (schijf is dan wel minstens 180mm) is even gemakkelijk af te stellen als een pm vork+ pm remklauw.
Enkel een IS remklauw op een IS vork is moeilijker en moet met rondellen afgesteld worden.
Enkel een IS remklauw op een IS vork is moeilijker en moet met rondellen afgesteld worden.
- Glenn92
- Mountainbiker
- Location: 1x carbon,2x staal,1x tita en nen Speed Triple en GT380
Je kan ook 160mm hebben op een IS vork en met PM remklauw.zondagsrijer wrote:Inderdaad een Pm remklauw op een IS vork (schijf is dan wel minstens 180mm) is even gemakkelijk af te stellen als een pm vork+ pm remklauw.