Magura HS33

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
locust
Mountainbiker

Post by locust »

nu valt ge in herhaling. Theorie klopt alleen zijn die pijlen VEEL te groot getekend en is de torsie van de vork te klein om meetbaar te zijn. Zoals ik eerder al vroeg:

- zie je je vork bewegen? Torsiekracht = draaien van de vork.
- slijt je blokje schuin af?
- staat je blokje schuin gemonteerd om dat schuin afsluiten en de kanteling op te vangen?

maar maakt ge mij wel nieusgierig van waar deze info komt, heb je een link want ik kan niet terugvinden op de site van magura dat hiernaar verwijst. Ik vind het tof dat ge met info afkomt maar dit blijft nog steeds 'verkoopspraat' zonder bewijs of echte functie.
locust
Mountainbiker

Post by locust »

Mountain JOhler wrote:
Dit geeft bij de voorliggende rem als uiteindelijk resultaat dat de voorvork bij het remmen meer torsiekracht kent waardoor de remblokken minder vlak en minder gelijkmatig gaan grijpen op de velg. Dit resulteert in een minder efficiënte remwerking.
En ik zie net dat het nu dus niet meer gaat om pure remkracht maar om rem-efficientie. Verder staaft dit mijn stelling dat Als er torsie is dit ook moet resulteren in schuine slijtage op je remblokje : "remblokken minder vlak en minder gelijkmatig gaan grijpen op de velg".

komen we opnieuw bij de vraag: is dat er bij gewone HS33's?
Sorry, ik werk ook puur theoretisch maar mij was reeds bevestigd dat dit niet zo is.
Mountain JOhler
Mountainbiker

Post by Mountain JOhler »

locust wrote:nu valt ge in herhaling. Theorie klopt alleen zijn die pijlen VEEL te groot getekend en is de torsie van de vork te klein om meetbaar te zijn. Zoals ik eerder al vroeg:

- zie je je vork bewegen? Torsiekracht = draaien van de vork.
- slijt je blokje schuin af?
- staat je blokje schuin gemonteerd om dat schuin afsluiten en de kanteling op te vangen?

maar maakt ge mij wel nieusgierig van waar deze info komt, heb je een link want ik kan niet terugvinden op de site van magura dat hiernaar verwijst. Ik vind het tof dat ge met info afkomt maar dit blijft nog steeds 'verkoopspraat' zonder bewijs of echte functie.
Ok, ik val in herhaling met de theoretische uitleg, maar vond de tekening net iets beter waardoor de ontleding duidelijker werd aangetoond.

De krachten die staan neergetekend zijn misschien wel te groot uitgetekend maar ik heb dan ook reeds neergeschreven: De vervorming die optreedt in de voorvork, in functie van de voor- of achterliggende voorrem, zal in alle waarschijnlijkheid miniem zijn en volgens sommigen verwaarloosbaar afhankelijk van de manier waarop er naar gekeken wordt. Maar de (minieme) vervorming blijft onmiskenbaar aanwezig, hoe klein deze dan ook is.

Moest ik mijn vork zien draaien zou ik dat niet normaal vinden en zou ik de stijfheid van de voorvork in vraag gaan stellen. Het gaat hem hier dan ook over inwerkende krachten die niet meteen zullen leiden tot grote en zichtbare bewegingen.

Bij de HS33 Firm Tech waar ik mee rij slijten de remblokjes mooi recht af maar dat kan ook bijna niet anders want de resultante R (zie hiervoor) is zo klein dat deze een zo goed als recht en gelijkmatig contact zullen maken met de velg. Ze staan dan ook perfect recht gemonteerd aan de velg.

Ik heb persoonlijk geen ervaring met de HS33, dus kan het daar ook niet van weten. En weet dus ook niet of deze ten eerste perfect recht afslijten en ten tweede of deze perfect recht gemonteerd staan aan de velg.

Ik merk wel op dat het remblokje in de remklauw een kleine compensatie beweging kan maken door wat te kantelen naar of van de velg weg rond de zuiger van het hydraulisch systeem in horizontaal vlak (lengte richting van het remblokjes).
Afhankelijk van de grote van de torsiekracht zou er meer of minder kanteling kunnen optreden in het remblokje ten opzichte van de remschoen, wat het recht op de velg komen te staan en gelijkmatige slijtage van het remblokje in de hand zou kunnen werken.
En dit kan voor zover ik het dan weet met een V-brake niet, eenmaal schuin gemonteerd (om ideaal contactoppervlak te bekomen in functie van de torsiekracht) blijft deze zo staan, en kan het remblokje niet minder of verder compenseren in functie van de grote van de al dan niet optredende torsiekracht.

Bovenstaande paragraaf is een persoonlijke interpretatie van wat ik kan vaststellen, met andere woorden het is een veronderstelling en moet dus gewikt en gewogen worden. Maar het kan ook een verklaring zijn naar het alsnog recht afslijten van de remblokjes bij de Magura HS33 voorliggende velgrem. Tenzij het te maken heeft met tosiestijfheid van de HS33 die maakt dat de remblokjes recht afslijten.

Voor de zoveelste keer blijf ik zeggen dat ik niets heb aan de opmerkingen zoals "verkoopspraat". Ik probeer enkel met mijn manier van interpeteren en logisch redeneren de werking van heel wat producten te doorgronden en grote beweringen te nuanceren indien dat moet. Dus laat die opmerking die ik steeds hoor terugkomen.
locust wrote: En ik zie net dat het nu dus niet meer gaat om pure remkracht maar om rem-efficientie. Verder staaft dit mijn stelling dat Als er torsie is dit ook moet resulteren in schuine slijtage op je remblokje : "remblokken minder vlak en minder gelijkmatig gaan grijpen op de velg".

komen we opnieuw bij de vraag: is dat er bij gewone HS33's?
Sorry, ik werk ook puur theoretisch maar mij was reeds bevestigd dat dit niet zo is.
Minder efficiënte remwerking = minder groot contact tussen velg en remblokje bij het plaatsen van eenzelfde kracht via bekabeling of hydraulisch systeem net door de torsiekrachten.
Dus wel verschil in remkracht maar bij dezelfde kracht geplaatst op de remhendel via bekabelde of hydraulische systemen, voor de voor of achterliggend rem.

Naar het vlak en gelijkmatig laten grijpen van de remblokken op de velg, verwijs ik naar wat ik hiervoor reeds geschreven heb.
Mountain JOhler
Mountainbiker

Bovenstaande theorie verklaart ook waarom de remblokjes van V-brakes in de voorliggende voorvelgrem onevenwijdig uitslijten wanneer deze evenwijdig gemonteerd worden met de velg.

Waarom treedt dit dan niet op bij de Magura HS33 voorliggende voorvelgrem?

1. Lengte van de remblokjes.

Waar vooreerst rekening mee moet gehouden worden is dat de remblokjes van V-brakes langer zijn dan de Magura remblokjes, zodat de torsiemomenten groter zullen zijn bij de V-brake . Dit verklaart al waarom het onevenwijdig uitslijten van de remblokjes sneller zal optreden bij V-brakes wanneer dit vergeleken wordt met het uitslijten van remblokjes van de Magura HS33.

2. Brake Booster.

Een V-brake is een ‘parrallel-pull brake’. Er wordt aan een kabel getrokken die in lijn staat met de klemkracht die de remblokjes genereren op de velg. Door de inwerking van deze kracht, is de kracht op de kabel een fractie van de klemkracht & torsiekracht die gegenereerd wordt. De kabelkracht zal dus maar een klein beetje helpen om het V-brakes kantelmechanisme bij elkaar te houden. Dit resulteert is het ‘wegdraaien’ van de remblokjes ten opzichte van de velg & dus onevenwijdig uitslijten.

De Magura HS33 velgremmen kennen dit probleem niet.
De remblokken op zich oefenen de klemkracht uit en er is niets dat het kantelmechanisme naar mekaar toe zal trekken. Daarom wordt de Magura HS33 rem steeds voorzien van een ‘brake booster’, de EVO2 adapter.

Image

Deze ‘brake booster’ zal het samen houden van het beide kantelmechanismen waarmaken. Hierdoor zal de klemkracht (N) wat kleiner zijn alsook het torsiemoment dat uiteindelijk op de vorkbenen terecht komt (zie hiervoor). Hierdoor zullen de remblokjes meer in lijn gehouden worden ten opzichte van de velg, wat resulteert in evenwijdig uitslijten ervan.

In functie van HS 33 hydraulische remmen is het dus essentieel dat de zuigers in lijn staan met de velg. Wanneer de zuigers van de HS33 niet in lijn zouden staan met de velg (remblokjes staan niet evenwijdig maar gekanteld ten opzichte van de velg), zou dit maken dat er geen gelijkmatig contact is tussen de remblokjes en de velg, met piepende remmen als gevolg bij het zwaar remmen.

Dit gezegd zijnde, zou een simpele ‘brake booster’ de remkracht van een V-brake sterk verbeteren. Deze bestaat maar zonderling blijft dat dit niet standaard geplaatst wordt. Dit zou ook voorkomen dat de remblokjes schuin aan de velg dienen gemonteerd te worden.

Image

Dit alles verduidelijkt een aantal zaken naar het HS 33 Firm Tech type rem. Omdat de resultante (R, zie hiervoor) van alle inwerkende krachten bij de HS33 Firm Tech zo klein is, dient dit type Magura rem niet bijgestaan te worden door een 'brake booster' om torsiekrachten te neurtraliseren.
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

No kidding, met magura's tordeer je de poten (op zijn minst de nokken) van je vork wel degelijk. Meet maar eens de afstand tussen de uiteinden van de nokken als je de rem induwt (en zonder ook, anders helpt dat niet echt veel he).
locust
Mountainbiker

Post by locust »

eindelijk iemand met HS33 remmen?

Er is dus na lang discussie en 30 pagina's dezelfde info dan toch iemand die kan laten weten dat er torsie wel degelijk in de vorkpoten zit. Dus dat het firmtech principe mogelijk wel verschil maakt.
Hoeveel beweging komt er in zo in de nokken?
Dit zou nog steeds te zien moeten zijn in slijtage op de blokjes, nee?

Dan gaan we nu over naar de V-brakes:
zijn die sterk genoeg om torsie op je vorkpoten te verkrijgen?
of blijft die op de remarmen (of hoe noem je de stukken waarop de blokjes gemonteerd worden?)
frederik76
Mountainbiker
Location: Cube Reaction HS33 20" ('09) / Cube Ltd 1 18" ('06) / Scott Tonapah 20" ('93)

Post by frederik76 »

Dat iedereen toch gewoon steekt waar hij/zij goesting voor heeft ...

heb zelf 2 fietsen, ne Cube Ltd (V-brakes) & Reaction HS33

waarom geen schijf : het soms vervelende schurende geluid (vooral bij m'n ploeggenoten), was bij mij de hoofdreden om het ni te nemen. Maw keuze had niks met remkracht te maken
looneycooney
Mountainbiker

Post by looneycooney »

idd frederik , geef ik je gelijk in , daarom heb ik ook gekozen voor de magura's .
En ik blijf het zeggen , het hangt ook allemaal af vd montage ( met of zonder booster) evenredig gezien met de vork of achterbrug die jou fiets bezit.
Ik heb al gemerkt dat hetzelfde hs33 systeem bij mij bv effectief beter presteerde dan op een medebiker zijn Granville met grotere en soepelere veerweg vooraan en meer flex op de brug achteraan...
Het frame van je fiets is dus ook van cruciaal belang hierin . De Scotts bv heb ik altijd goed weten presteren met de v-brakes of magura's .
Ook het gebruik doet veel aan deze remmetjes qua slijtage en ik heb er verre van over te klagen..+3000km op mijn originele 'zwarte' set en nog zeker nogeens die afstand te gaan...en dat op zwarte mavic xc 717 velgen

nuja mijn mening doet er niet toe vind ik , ik ben er enorm content van , vooral het gemak en de onderhoudsvriendelijkheid alsook de onderhoudskosten spreken in voordeel vd hs33

nuja dat was misschien weer wat weer teveel gezaag van mij ...
nu wil ik eens iets anders vragen....iets wat ik bij racewagens al dikwijls heb gezien bv

een schijfrem neemt aan op 1 zijde vh wiel ..heeft dit dan ook een negatief effect op de wielas en remrichting ?
Bij auto's is dat wel degelijk zo , ondanks 2 wielen en 2 schijven aan weerskanten en zou je dus denken dat ze mekaar opheffen..maar dat is enkel in ideale 'theoretische' omstandigheden , eenmaal op de weg (ongelijke rij en remrichting) is er wel degelijk een negatieve werking op de richting van je remkracht , bij auto's slijten die blokken dan ook altijd schuin af...

Hoe zit dit dan met fietsen , die maar aan 1 zijde een schijf hebben en dus een nog onregelmatigere remrichting hebben naar mate de druk die word uitgeoefent...
Ik vraag het me maar gewoon af , ik heb totaal geen ervaring met schijven op een fiets , buiten dat ik ze al eens geprobeerd heb op andere fietsen alsook er al velen heb mee zien sukkelen .
Dat laatste was voor mij feitelijk de doorslag..ik wil me amuseren en niet na elke rit zitten afstellen en prullen.
Maar dat is dan weer 3j geleden en heb geen idee hoe schijfremmen op dit moment zijn geevolueerd...

Mvg
Mountain JOhler
Mountainbiker

Door de post door te lezen "welke schijfrem", waar er gediscussieerd werd of de grotere schijfrem nu vooraan of achteraan moest gestoken worden, is het voor mij al heel wat duidelijker geworden waarom ik in deze post in het belang van de voorrem & de remkracht ervan, zoveel tijd en theorie zit te steken . :-D

De vernoemde remtechniek op zich was mij wat vreemd in de verdeling tussen voor- & achterrem, maar ik geloof er wel in:
_alain_ wrote:
timdelma wrote:Nog iets dat me vandaag is binnengeschoten tijdens het fietsen.
Tijdens een afdaling moet je best meer achter remmen dan vooraan
Fout!
vooraan remmen -> hoge remkracht, zeker bij (steile) afdalingen
achteraan remmen -> sneller doorslippen, waarbij je de controle verliest en veel minder remkracht hebt.
locust wrote:eigenlijk moet ge beide remmen gebruiken en het meeste van u gewicht komt in een afdaling op u voorste wiel.
U achterste gaat veel sneller slippen = dit wiel is minder efficient om mee te remmen.

standaard regel: gebruik een 50/50 verdeling in gebruik van u remmen (beide even veel indrukken) en dit leidt tot een 75/25 krachtverdeling. Wat wil zeggen dat u voorste rem 75% van de remkracht levert en de achterste 25% (3X minder).
Wanneer er volgens de theorie een verschil in remkracht zou kunnen optreden tussen de verschillede types voorvelgremmen (V-brake, HS33 Magura & HS33 Firm Tech Magura), zou dit ook de controle over de mtb moeten verbeteren tijdens het afdalen. Zeker naar de rol en het belang van de remkracht die de voorrem levert in functie van de dosering tussen het gebruik van de voor- & achterrem.

Eigen ervaring om dit alles te staven:

Ik ben overgeschakeld van V-brakes op mijn vorige mtb naar HS33 Firm Tech voorliggende velgremmen op mijn nieuwe mtb. Sinds ik met deze mtb rijd hoor ik van mijn mtb buddy's dat het afdalen me veel beter afgaat als voorheen. En ik merk het ook zelf, de controle over de mtb is veel groter en de aangedurfde snelheden dus ook. :wink:

Ik zal dus vanaf nu nog meer aandacht bestenden aan het verschil in dosering tussen voor & achterrem.
locust
Mountainbiker

Post by locust »

Hubertje wrote:No kidding, met magura's tordeer je de poten (op zijn minst de nokken) van je vork wel degelijk. Meet maar eens de afstand tussen de uiteinden van de nokken als je de rem induwt (en zonder ook, anders helpt dat niet echt veel he).
Sorry maar ik zit hier nog steeds mee in mijn hoofd.
Komt die torsie door de kracht van de remmen of door het "kantelen" van de remmen (wat nodig is voor de firmtech-voordelen).
==> is er een duidelijk verschil als je in stilstand (kracht van de remmen) remt of als je al rijdend remt (remmen+kanteling)?

Ik ben nog steeds niet overtuigd dat de firmtech montage voor de vork ook echt iets oplevert. Maar ik denk dat we hier zonder echte testen weinig antwoord gaan kunnen geven.

Ik denk trouwens dat de net opgekomen discussies interessanter zijn.
Post Reply