Magura HS33

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Post Reply
Sandcrawler
Mountainbiker
Location: Ne Witte En Ne Zwarte Met Zonder Versnellingen En Nen Blauwe Mej Volwassen Wielen

Post by Sandcrawler »

geerteke wrote:Heb al twee jaar die magura HS33. Geen onderhoud aan gedaan. De groene remblokjes gestoken. nogaltijd het eerste setje. Rij elke zondag tt en 4 marathons/jaar.
radical wrote:De groene bijten en slijten harder.
Hoelang gaan die ander dan mee?
locust
Mountainbiker

Post by locust »

Als ge wilt kan ik het u schetsen waarom dat de firmtech-positie geen grotere remkracht levert tov gewone HS33.
Denkt ge echt dat geen enkele V-brake producent hieraan gedacht zou hebben als de positie van de remmen voor de vork echt beter zou remmen?

Het wordt enkel gebruikt voor marketing om "innovatief" fietsontwerp extra in de verf te zetten. Ik wil geen afbreuk doen aan Idworx fietsen maar er zitten ook zaken in die enkel aanwezig zijn om zich van andere producenten te onderscheiden. Naast enkele heel goede en weldoordachte keuzes om fietsen zo onderhoudsvrij-mogelijk te maken.
Maar hier een lijst van zo'n zaken opsommen (er zijn er nog hoor) dat brengt niets bij tot de HS33 bespreking.
jaro
Mountainbiker

Post by jaro »

Sandcrawler wrote:
radical wrote:De groene bijten en slijten harder.
Hoelang gaan die ander dan mee?
Die andere, de grijze, gaan dus nog langer mee. :bounce:
Mountain JOhler
Mountainbiker

Post by Mountain JOhler »

locust wrote:Als ge wilt kan ik het u schetsen waarom dat de firmtech-positie geen grotere remkracht levert tov gewone HS33.
Denkt ge echt dat geen enkele V-brake producent hieraan gedacht zou hebben als de positie van de remmen voor de vork echt beter zou remmen?

Het wordt enkel gebruikt voor marketing om "innovatief" fietsontwerp extra in de verf te zetten. Ik wil geen afbreuk doen aan Idworx fietsen maar er zitten ook zaken in die enkel aanwezig zijn om zich van andere producenten te onderscheiden. Naast enkele heel goede en weldoordachte keuzes om fietsen zo onderhoudsvrij-mogelijk te maken.
Maar hier een lijst van zo'n zaken opsommen (er zijn er nog hoor) dat brengt niets bij tot de HS33 bespreking.
Ik ben geïnteresseerd in die schets. :bounce: :bounce:
manitou.
Redactie

Post by manitou. »

locust wrote:Als ge wilt kan ik het u schetsen waarom dat de firmtech-positie geen grotere remkracht levert tov gewone HS33.

Pace plaatste zijn remmen al veel langer achterkant de vork, dan magura ooit daarop kwam met hun firmtech positie
en het was dus zeker niet idworx die dat heeft uitgevonden of magura
dit maar ter informatie
en ik vind een setje goede v-brakes (bv xtr's) icm met cermaische remmen beter dan hs33 icm ceramische velgen
locust
Mountainbiker

Post by locust »

Misschien dat we dit beter in een aparte topic plaatsen.

Mogelijk heb ik geen schets nodig en Please: corrigeer me als ik het mis heb (ik ben god niet :wink: en ben bereid om fouten toe te geven).

- Remblok wordt schuin gedrukt door de kracht van de velg
- Waar zit het torsiepunt van dit remblok? Waar treedt er vervorming op die dit kanteleffect veroorzaakt?
Voor zover ik zie wordt dit door magura HS33 opgevangen door vervorming in het rubber (achteraan wordt die anders ingedrukt) en door lichte speling in de klauw (de behuizing met zuigers).
De vork is te stijf om torsie te vertonen en de klauw is vast bevestigd aan de vork.

-wat is het gevolg?
Dat de afstand tussen de klauw en de velg hetzelfde blijft. Alle vervorming zit daartussen in.
Voor de klauw is er dus enkel een kracht in de draairichting van het wiel: ze wordt van de vork weggetrokken in normale positie en naar de vork gedrukt in firmtech configuratie. Daar er geen speling zit (of zou toch niet mogen want dat betekend dat je remklauw los zou komen van de vorkpoot) is er geen verschil waar en hoe deze wordt vastgehouden, zolang het maar stevig tegen het frame zit.

Laat me weten als ik alsnog een schets moet maken.
Last edited by locust on Mon 23 Nov 2009 19:43, edited 3 times in total.
locust
Mountainbiker

Post by locust »

manitou. wrote: Pace plaatste zijn remmen al veel langer achterkant de vork, dan magura ooit daarop kwam met hun firmtech positie

Ik was eigenlijk aan het wachten op iemand die het ook bij v-brakes zou kennen (want ik kon me niet inbeelden dat het niet bestond). Als het hier nooit is doorgebroken wil dat voor mij zeggen dat het nooit een verbetering was ==> het doet geen zak en wordt enkel als verkoopspraat gebruikt om een.
locust
Mountainbiker

Post by locust »

Dan nog enkele vragen die ik heb:
- wordt een magura rem 100% evenwijdig met de velg gemonteerd of kan je daar ook een kleine hoek instellen zoals je met V-brakes doet?
-slijt een magura remblok gelijkmatig af of slijt die achteraan/vooraan meer af?
Mountain JOhler
Mountainbiker

Post by Mountain JOhler »

locust wrote:Dan nog enkele vragen die ik heb:
- wordt een magura rem 100% evenwijdig met de velg gemonteerd of kan je daar ook een kleine hoek instellen zoals je met V-brakes doet?
-slijt een magura remblok gelijkmatig af of slijt die achteraan/vooraan meer af?
Ik kan enkel refereren naar de HS33 Firm Tech Magura remmen op mijn mtb:

- het remblokje staat 100% evenwijdig met de velg.
- een hoekinstelling van het remblokje ten opzichte van de velg, zoals je met V-brakes wel kan doorvoeren, kan hierbij dus niet.
- de Magura remblokjes die ik al versleten heb zijn voor 100% gelijkmatig afgesleten.
jaro
Mountainbiker

Post by jaro »

locust wrote:Dan nog enkele vragen die ik heb:

Magura remblokken moeten evenwijdig staan met de velg.
De blokken slijten dan 100% regelmatig af.
Post Reply