mijne cube attention is er ook zo eentje...Brunox wrote:cube reaction HS33 is er al zeker eentje
(al schijnt het dat dit een beperkte invoer geweest is...)
in 'Doseerbaarheid' kan de magura niet op tegen een goede schijfrem. Maar ze zijn beduidend beter dan V-brakes. scchijven hebben echter minder last van vertraging en werken directer. Kracht is bij weinig remmen echt een probleem want zelfs met de goedkoopste Vbrake kan je je wiel volledig blokkeren.Mountain JOhler wrote: Het voordeel van de hydraulische bediening is dat ik met één vingertje perfect kan doseren en stevig kan remmen. Weg met die kabels bij V-brakes die vast komen te zitten of minder goed glijden door vuil in de gain. Trouwens kabels rekken continu en dat is vaak het probleem van dosering en maximale remkracht. Bepaald moment gaat je kracht in de kabel verloren in plaats van dat je kracht op de remblokken geplaatst wordt. Dit heb je nooit bij hydraulische systemen.
Mooie fiets en een ontwerp waarover nagedacht is (wil ik even duidelijk stellen).Mountain JOhler wrote: Bij mijn Mountain Rohler zijn de voorremmen achter de voorvork geplaatst wat nog eens een grotere remkracht geeft.
Dit systeem van uitlijnen werkt maar ik vrees dat als er problemen opduiken (slag in het wiel, kleine afwijkingen) je weinig kan bijstellen want je wiel lichtjes op een andere plaats hangen gaat ook het schakelen veranderen, uiteindelijk komt het er nog steeds op neer dat je wiel op 1 plaats slechts mag zitten: bovenaan.Mountain JOhler wrote: Dit maakt dat je bij de Magura HS 33 Firm Tech remmen steeds over een verticale uitval voor het achterwiel moet beschikken. Dit voor een correcte aangrijping tussen de velg en de remblokken.
Opnieuw een marketing statement. Dit is gewoon een aanleiding zoeken om even te kunnen melden dat zij een "Enorme precisie" hebben.Mountain JOhler wrote: Net daarom vraagt de HS33 Firm Tech rem een enorme precisie naar kadergeometrie.
Post by Sandcrawler »
Instelbaarheid van de grepen,grotere krachtoverbrenging door andere hoek,stijver materiaal.hANDYman wrote:wat is nu 't verschil tss die mindere en betere velgremme? buigbaarheid vd remarm?Sandcrawler wrote: De Deore's of avid-5 (of lager)kan je zeker niet vergelijken met de andere remmen.Xt of Xtr.Avid 7 of hoger heb je nodig.
vergeet ook de kwaliteit van de kabels niet: minder rek op kabels=betere krachtoverbrenging.Sandcrawler wrote:Instelbaarheid van de grepen,grotere krachtoverbrenging door andere hoek,stijver materiaal.hANDYman wrote:wat is nu 't verschil tss die mindere en betere velgremme? buigbaarheid vd remarm?Sandcrawler wrote: De Deore's of avid-5 (of lager)kan je zeker niet vergelijken met de andere remmen.Xt of Xtr.Avid 7 of hoger heb je nodig.
Post by Mountain JOhler »

Post by Mountain JOhler »
Ik zie dit niet als verkoopspraat. Kwestie van interpretatie denk ik.locust wrote:Nu zit ge toch weer wat verkoopspraat aan het rondstrooien. Copy/pasten van websites -zeker als het van producenten zelf is- is gevaarlijk.
Mountain JOhler wrote: Het voordeel van de hydraulische bediening is dat ik met één vingertje perfect kan doseren en stevig kan remmen. Weg met die kabels bij V-brakes die vast komen te zitten of minder goed glijden door vuil in de gain. Trouwens kabels rekken continu en dat is vaak het probleem van dosering en maximale remkracht. Bepaald moment gaat je kracht in de kabel verloren in plaats van dat je kracht op de remblokken geplaatst wordt. Dit heb je nooit bij hydraulische systemen.
De doseerbaarheid die ik vernoemde is in functie van hydraulische remsystemen. Of het nu voor HS33 of schijfremmen is maakt me niet uit. Ik vergelijkte het hydraulisch systeem met standaard bekabeling, waar ik de persoonlijke ervaring heb dat dit toch wel een heel verschil is, afhankelijk van de fietsomstangdigheden en de leeftijd van de bekabeling. Je mag van mij eens proberen om met V-brakes en standaard bekabeling met één vingertje alle mogelijke remkrachten te plaatsen. Zal een heel verschil zijn ten opzichte van hydraulische systemen.locust wrote:in 'Doseerbaarheid' kan de magura niet op tegen een goede schijfrem. Maar ze zijn beduidend beter dan V-brakes. scchijven hebben echter minder last van vertraging en werken directer. Kracht is bij weinig remmen echt een probleem want zelfs met de goedkoopste Vbrake kan je je wiel volledig blokkeren.
Mountain JOhler wrote: Bij mijn Mountain Rohler zijn de voorremmen achter de voorvork geplaatst wat nog eens een grotere remkracht geeft.
Het kantelen van de remblokjes is inderdaad bij elke fiets met velgremmen aanwezig. Dit is de remkracht die zich verplaatst in het frame van de mtb. Het schuin plaatsen van de remblokjes is een compensatie aan dit alles. Dit om uiteindelijk het remblokje in zijn totaliteit op de velg te laten grijpen.locust wrote:Mooie fiets en een ontwerp waarover nagedacht is (wil ik even duidelijk stellen).
Op papier klinkt de techniek van "kantelende remblokjes" en lijkt het idd dat de plaatsin voor de vork logischer is.
Echter:
Dit kantelen is in gewone Vbrakes en andere magura's ook reeds aanwezig. Daarom dat je bvb remblokjes best lichtjes schuin plaatst in V-brakes en wordt de remblok tegengehouden door de V-brake pinnen (en ik zie daar geen speling op). Ook in een traditioneel ontwerp is deze verhoging van remkracht reeds aanwezig ==> Firmtech gaat geen extra hoge remkracht.
Het kantelen is inderdaad ook aanwezig bij de traditionele manier maar dan in het nadeel van de remkracht.locust wrote: Wat je beschrijft klopt wel inzake kantelen van de remblokjes, het is in gewone Vbrakes en magura's reeds aanwezig. Bij de firmtech remmen is het echter gewoon een "verkoopsargument" (je zou versteld staan hoeveel zo'n technische verbeteringen er in allerhande apparaten en zaken aanwezig zijn). Alles draait om marketing.
Je spreekt hier over "we" in functie van de V-brake. Het jij er wel een verkoopswaarde aan?locust wrote: En zou je niet denken dat mocht die plaatsing effect hebben we die transitie al niet lang geleden gemaakt zouden hebben met Vbrakes?
Hier verwijs ik naar iedereen die al met HS33 (Firm Tech) materiaal gereden heeft en posts geplaatst heeft op dit forum. Ervaring leert dat modderophoping zelden een probleem geeft. Trouwens als er dan toch zo'n vettig goedje licht op het terrein zal de vorkboog op zich ook al een probleem geven, neem dat van mij aan.locust wrote: De positie kan eventueel zelfs nadelig zijn voor modderophoping vooraan, je rem zit op een andere positie en komt VOOR de vorkboog te zitten (ik zeg "eventueel", ik weet dit echter niet).
Mountain JOhler wrote: Dit maakt dat je bij de Magura HS 33 Firm Tech remmen steeds over een verticale uitval voor het achterwiel moet beschikken. Dit voor een correcte aangrijping tussen de velg en de remblokken.
Het bijstellen van mijn wiel is voor mij persoonlijk geen probleem, aangezien er op mijn mtb een Rohloff naafversnelling gemonteerd is. Naar schakelgedrag geeft dit geen verschil.locust wrote:Dit systeem van uitlijnen werkt maar ik vrees dat als er problemen opduiken (slag in het wiel, kleine afwijkingen) je weinig kan bijstellen want je wiel lichtjes op een andere plaats hangen gaat ook het schakelen veranderen, uiteindelijk komt het er nog steeds op neer dat je wiel op 1 plaats slechts mag zitten: bovenaan.
Mountain JOhler wrote: Net daarom vraagt de HS33 Firm Tech rem een enorme precisie naar kadergeometrie.
Er zijn nu eenmaal merken van mtb kaders die deze precisie niet bieden, dat kan je niet ontkennen. Zeker wanneer je naar goedkopere zaken gaat kijken.locust wrote:Opnieuw een marketing statement. Dit is gewoon een aanleiding zoeken om even te kunnen melden dat zij een "Enorme precisie" hebben.
Gewone magura's zitten ook redelijk "fixed" op je frame en je kan weinig bijstellen. Ik betwijfel dan ook sterk dat de IDworx-frames zo veel beter (precieser) gemaakt zijn dan andere.
Het "meer"gewicht van de HS33 (Firm Tech) ten opzichte van de V-brake, doet er bij mij niet toe. Trouwens dit "meer"gewicht voor de Firm Tech versie is 2*145gr in vergelijking met een V-brake XTR Shimano.locust wrote:De Firmtech remmen zijn lichter (maar dan weer niet zo licht als Vbrakes), zijn meer open==> minder modderophoping maar gaan hje weinig extra remkracht opleveren dan andere HS33's. Ze zijn een marketing-middel om zich van concurrentie te onderscheiden.
Als nadeel zie ik dat de kabel tussen beide remblokken minder beschermd is en dan ook gevoeliger voor schade (een tak die in je wiel draait en deze kabel lostrekt?).
Zoals ik hiervoor al zei zal inderdaad ook de vorkboog al sterk bepalend kunnen zijn naar modderophoping, dus akkoord het frame-ontwerp speelt hier duidelijk een rol in. Dat dit probleem zich minder stelt bij schijfremmen is inderdaad ook zo maar ook hier kan het frame-ontwerp bijvoorbeeld in combinatie met 2.4" banden ook problemen geven naar modderophoping.locust wrote:De vuilophoping is ook sterk afhankelijk van het frame-ontwerp en in mindere mate van de remmen. Vaak wordt HS33-HS11 wel geassocieerd met "meer ophoping" maar dat is geen algemene regel.
Ten opzichtte van Vbrakes denk ik dat er niet veel verschil zal zijn (zeker als het dezelfde frames zijn) maar tegenover schijfremmen is het verschil wel duidelijker. Vaak wordt magura vergeleken met schijfremmen omdat dit net de keuze is die veel mensen maken en daarom ook dat je vaak het statement "magura velgremmen zijn moddervangers" opduiken. Maar het is dus niet altijd geldig omdat frame er meer toe doet en zal niet veel verschil maken tegenover Vbrakes.
De groene bijten en slijten harder.Mountain JOhler wrote:Kan iemand me wat meer verduidelijking geven over het verschil tussen de grijze en groene remblokjes van Magura?
Dit is wat ik op hun website terugvind:
GREY for all hard anodized (black) and ceramic coated rims.
GREEN race oriented pad for all hard anodized (black) and ceramic coated rims.
Ik heb keramisch gecoate velgen dus ben ik van plan in de toekomst enkel met deze remblokjes te gaan rijden. Nu heb ik voorlopig alleen maar met de grijze remblokjes gereden.
Wat bedoelen ze met race georiënteerde remblokjes als ze het hebben over de groene remblokjes?
Iemand enig idee of ervarign ermee?