Na het opvragen van de geometrie van de nieuwe fiets die ik ga aanschaffen blijkt dat ik zowat tussen 2 maten in val. Volgens Bullen neem ik ofwel een 18inch frame met 12cm stuurpen, ofwel een 20inch frame met 10cm stuurpen.
Welke is hier de beste keuze, want heb er geen idee van zonder erop gereden te hebben.
Een kleiner kader is zogezegd agressiever, maar heft een langere stuurpen deze agressiviteit niet op? Maw, stuurt een groter frame met korte stuurpen niet agressiever en korter dan een kleiner frame met lange pen? Of zit de agressiviteit van een fiets ook nog ergens anders in dan in het stuurgedrag?
Alvast bedankt!
kadergrootte versus stuurpenlengte
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
-
zondagsrijer
- Mountainbiker
Post by zondagsrijer »
Gedrag van uw fiets hangt volgens mij vooral af van de bovenbuislengte en daarmee samenhangend de wielbasis van het frame, een kortere wielbasis stuurt sneller een bocht om, is "nerveuzer" maar is minder stabiel bij hoge snelheden, je hebt bv. 18inch frames met dezelfde bovenbuislengte als sommige 20inch frames, dus kijk vooral naar alle maten van een fiets niet enkel naar de maat van de zitbuis.
En misschien nog wel het belangrijkste, doe een TESTRIT indien mogelijk.
En misschien nog wel het belangrijkste, doe een TESTRIT indien mogelijk.