Magura HS33

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Post Reply
belgske
Mountainbiker

Post by belgske »

Brunox wrote:cube reaction HS33 is er al zeker eentje
mijne cube attention is er ook zo eentje...
(al schijnt het dat dit een beperkte invoer geweest is...)
locust
Mountainbiker

Post by locust »

Nu zit ge toch weer wat verkoopspraat aan het rondstrooien. Copy/pasten van websites -zeker als het van producenten zelf is- is gevaarlijk.
Mountain JOhler wrote: Het voordeel van de hydraulische bediening is dat ik met één vingertje perfect kan doseren en stevig kan remmen. Weg met die kabels bij V-brakes die vast komen te zitten of minder goed glijden door vuil in de gain. Trouwens kabels rekken continu en dat is vaak het probleem van dosering en maximale remkracht. Bepaald moment gaat je kracht in de kabel verloren in plaats van dat je kracht op de remblokken geplaatst wordt. Dit heb je nooit bij hydraulische systemen.
in 'Doseerbaarheid' kan de magura niet op tegen een goede schijfrem. Maar ze zijn beduidend beter dan V-brakes. scchijven hebben echter minder last van vertraging en werken directer. Kracht is bij weinig remmen echt een probleem want zelfs met de goedkoopste Vbrake kan je je wiel volledig blokkeren.
Mountain JOhler wrote: Bij mijn Mountain Rohler zijn de voorremmen achter de voorvork geplaatst wat nog eens een grotere remkracht geeft.
Mooie fiets en een ontwerp waarover nagedacht is (wil ik even duidelijk stellen).
Op papier klinkt de techniek van "kantelende remblokjes" en lijkt het idd dat de plaatsin voor de vork logischer is.
Echter:
Dit kantelen is in gewone Vbrakes en andere magura's ook reeds aanwezig. Daarom dat je bvb remblokjes best lichtjes schuin plaatst in V-brakes en wordt de remblok tegengehouden door de V-brake pinnen (en ik zie daar geen speling op). Ook in een traditioneel ontwerp is deze verhoging van remkracht reeds aanwezig ==> Firmtech gaat geen extra hoge remkracht.

Wat je beschrijft klopt wel inzake kantelen van de remblokjes, het is in gewone Vbrakes en magura's reeds aanwezig. Bij de firmtech remmen is het echter gewoon een "verkoopsargument" (je zou versteld staan hoeveel zo'n technische verbeteringen er in allerhande apparaten en zaken aanwezig zijn). Alles draait om marketing.
En zou je niet denken dat mocht die plaatsing effect hebben we die transitie al niet lang geleden gemaakt zouden hebben met Vbrakes?
De positie kan eventueel zelfs nadelig zijn voor modderophoping vooraan, je rem zit op een andere positie en komt VOOR de vorkboog te zitten (ik zeg "eventueel", ik weet dit echter niet).
Mountain JOhler wrote: Dit maakt dat je bij de Magura HS 33 Firm Tech remmen steeds over een verticale uitval voor het achterwiel moet beschikken. Dit voor een correcte aangrijping tussen de velg en de remblokken.
Dit systeem van uitlijnen werkt maar ik vrees dat als er problemen opduiken (slag in het wiel, kleine afwijkingen) je weinig kan bijstellen want je wiel lichtjes op een andere plaats hangen gaat ook het schakelen veranderen, uiteindelijk komt het er nog steeds op neer dat je wiel op 1 plaats slechts mag zitten: bovenaan.
Mountain JOhler wrote: Net daarom vraagt de HS33 Firm Tech rem een enorme precisie naar kadergeometrie.
Opnieuw een marketing statement. Dit is gewoon een aanleiding zoeken om even te kunnen melden dat zij een "Enorme precisie" hebben.
Gewone magura's zitten ook redelijk "fixed" op je frame en je kan weinig bijstellen. Ik betwijfel dan ook sterk dat de IDworx-frames zo veel beter (precieser) gemaakt zijn dan andere.

De Firmtech remmen zijn lichter (maar dan weer niet zo licht als Vbrakes), zijn meer open==> minder modderophoping maar gaan hje weinig extra remkracht opleveren dan andere HS33's. Ze zijn een marketing-middel om zich van concurrentie te onderscheiden.
Als nadeel zie ik dat de kabel tussen beide remblokken minder beschermd is en dan ook gevoeliger voor schade (een tak die in je wiel draait en deze kabel lostrekt?).
locust
Mountainbiker

Post by locust »

Om het ook nog even duidelijk te maken: De mountainrohlers zijn wel goed doordachte fietsen, er zitten enkele originele en goede zaken in die hun fietsen net onderscheiden van de concurrentie.
Er zijn echter ook zaken in aanwezig die enkel aanwezig zijn om "Anders" te zijn en er een verkoopspraatje aan vast te hangen. Laat u dan ook niet te snel vangen hieraan.
locust
Mountainbiker

Post by locust »

Die extra remkracht door kantelen van je remblokken is ook in gewone Vbrakes trouwens zichtbaar: Als je je remmen indrukt komt er meer spanning op je frame (mogelijk zie je het zelfs bewegen) als je rijdt.

De vuilophoping is ook sterk afhankelijk van het frame-ontwerp en in mindere mate van de remmen. Vaak wordt HS33-HS11 wel geassocieerd met "meer ophoping" maar dat is geen algemene regel.
Ten opzichtte van Vbrakes denk ik dat er niet veel verschil zal zijn (zeker als het dezelfde frames zijn) maar tegenover schijfremmen is het verschil wel duidelijker. Vaak wordt magura vergeleken met schijfremmen omdat dit net de keuze is die veel mensen maken en daarom ook dat je vaak het statement "magura velgremmen zijn moddervangers" opduiken. Maar het is dus niet altijd geldig omdat frame er meer toe doet en zal niet veel verschil maken tegenover Vbrakes.
Sandcrawler
Mountainbiker
Location: Ne Witte En Ne Zwarte Met Zonder Versnellingen En Nen Blauwe Mej Volwassen Wielen

Post by Sandcrawler »

hANDYman wrote:
Sandcrawler wrote: De Deore's of avid-5 (of lager)kan je zeker niet vergelijken met de andere remmen.Xt of Xtr.Avid 7 of hoger heb je nodig.
wat is nu 't verschil tss die mindere en betere velgremme? buigbaarheid vd remarm?
Instelbaarheid van de grepen,grotere krachtoverbrenging door andere hoek,stijver materiaal.
locust
Mountainbiker

Post by locust »

Sandcrawler wrote:
hANDYman wrote:
Sandcrawler wrote: De Deore's of avid-5 (of lager)kan je zeker niet vergelijken met de andere remmen.Xt of Xtr.Avid 7 of hoger heb je nodig.
wat is nu 't verschil tss die mindere en betere velgremme? buigbaarheid vd remarm?
Instelbaarheid van de grepen,grotere krachtoverbrenging door andere hoek,stijver materiaal.
vergeet ook de kwaliteit van de kabels niet: minder rek op kabels=betere krachtoverbrenging.
geerteke
Mountainbiker

Post by geerteke »

Heb al twee jaar die magura HS33. Geen onderhoud aan gedaan. De groene remblokjes gestoken. nogaltijd het eerste setje. Rij elke zondag tt en 4 marathons/jaar. Nog maar 1 keer last gehad van slijkophoping. Was leemgrond in Frankrijk. Bij mij vallen ze 100% mee. Maar schijfremmen zijn nog beter denk ik. Zal het binnenkort weten.
Mountain JOhler
Mountainbiker

Post by Mountain JOhler »

Kan iemand me wat meer verduidelijking geven over het verschil tussen de grijze en groene remblokjes van Magura?

Image

Dit is wat ik op hun website terugvind:

GREY for all hard anodized (black) and ceramic coated rims.

GREEN race oriented pad for all hard anodized (black) and ceramic coated rims.

Ik heb keramisch gecoate velgen dus ben ik van plan in de toekomst enkel met deze remblokjes te gaan rijden. Nu heb ik voorlopig alleen maar met de grijze remblokjes gereden.

Wat bedoelen ze met race georiënteerde remblokjes als ze het hebben over de groene remblokjes?

Iemand enig idee of ervarign ermee?
Mountain JOhler
Mountainbiker

Post by Mountain JOhler »

locust wrote:Nu zit ge toch weer wat verkoopspraat aan het rondstrooien. Copy/pasten van websites -zeker als het van producenten zelf is- is gevaarlijk.
Ik zie dit niet als verkoopspraat. Kwestie van interpretatie denk ik. :lol: Ik probeer enkel mijn positieve ervaringen weer te geven. Wat heb ik trouwens te verdienen aan verkoopspraat. #-o
Dit is een post over Magura HS33 denk ik toch en dan is mijn mening & ervaring over de Magura HS33 toch ook wel op zijn plaats.
Trouwens alles wat ik hier geschreven heb zijn mijn persoonlijke ervaringen en interpretaties. Copy-pasten van websites zit er niet bij, enkel de foto's zijn copy paste werk maar daarvoor bestaat de BBCode, of niet?
Mountain JOhler wrote: Het voordeel van de hydraulische bediening is dat ik met één vingertje perfect kan doseren en stevig kan remmen. Weg met die kabels bij V-brakes die vast komen te zitten of minder goed glijden door vuil in de gain. Trouwens kabels rekken continu en dat is vaak het probleem van dosering en maximale remkracht. Bepaald moment gaat je kracht in de kabel verloren in plaats van dat je kracht op de remblokken geplaatst wordt. Dit heb je nooit bij hydraulische systemen.
locust wrote:in 'Doseerbaarheid' kan de magura niet op tegen een goede schijfrem. Maar ze zijn beduidend beter dan V-brakes. scchijven hebben echter minder last van vertraging en werken directer. Kracht is bij weinig remmen echt een probleem want zelfs met de goedkoopste Vbrake kan je je wiel volledig blokkeren.
De doseerbaarheid die ik vernoemde is in functie van hydraulische remsystemen. Of het nu voor HS33 of schijfremmen is maakt me niet uit. Ik vergelijkte het hydraulisch systeem met standaard bekabeling, waar ik de persoonlijke ervaring heb dat dit toch wel een heel verschil is, afhankelijk van de fietsomstangdigheden en de leeftijd van de bekabeling. Je mag van mij eens proberen om met V-brakes en standaard bekabeling met één vingertje alle mogelijke remkrachten te plaatsen. Zal een heel verschil zijn ten opzichte van hydraulische systemen.
Mountain JOhler wrote: Bij mijn Mountain Rohler zijn de voorremmen achter de voorvork geplaatst wat nog eens een grotere remkracht geeft.
locust wrote:Mooie fiets en een ontwerp waarover nagedacht is (wil ik even duidelijk stellen).
Op papier klinkt de techniek van "kantelende remblokjes" en lijkt het idd dat de plaatsin voor de vork logischer is.
Echter:
Dit kantelen is in gewone Vbrakes en andere magura's ook reeds aanwezig. Daarom dat je bvb remblokjes best lichtjes schuin plaatst in V-brakes en wordt de remblok tegengehouden door de V-brake pinnen (en ik zie daar geen speling op). Ook in een traditioneel ontwerp is deze verhoging van remkracht reeds aanwezig ==> Firmtech gaat geen extra hoge remkracht.
Het kantelen van de remblokjes is inderdaad bij elke fiets met velgremmen aanwezig. Dit is de remkracht die zich verplaatst in het frame van de mtb. Het schuin plaatsen van de remblokjes is een compensatie aan dit alles. Dit om uiteindelijk het remblokje in zijn totaliteit op de velg te laten grijpen.
Waar je de uitspraak "speling op de V brake pinnen" vandaan haalt is voor mij een raadsel. Ik heb het over een rotatiekracht die optreedt in de voorvork. Die rotatiekracht zal maken dat een voorliggende Vbrake of HS33 altijd de neiging heeft om weg te draaien van de velg wat de remkracht zal doen afnemen bij een zelfde druk over het hydraulische systeem of de bekabeling.
Ik heb niet beweerd dat de Firm Tech HS33 op zich extra remkracht geeft ten opzichte van de HS33. Wel ben ik er zeker van dat de achterliggende plaatsing op de verende voorvork extra hoge remkracht geeft. Net door de rotatiekracht zal het remblokje in de richting van de velg roteren. Bij éénzelfde druk over het hydraulische systeem zal een betere remkracht optreden.
Als je trouwens kijkt naar de velgrem achteraan, staat de V-brake of de HS33 achter de achtervork en er niet voor en ik weet hier waarom :wink:.
locust wrote: Wat je beschrijft klopt wel inzake kantelen van de remblokjes, het is in gewone Vbrakes en magura's reeds aanwezig. Bij de firmtech remmen is het echter gewoon een "verkoopsargument" (je zou versteld staan hoeveel zo'n technische verbeteringen er in allerhande apparaten en zaken aanwezig zijn). Alles draait om marketing.
Het kantelen is inderdaad ook aanwezig bij de traditionele manier maar dan in het nadeel van de remkracht.
Nogmaals wanneer de Firm Tech versie voorliggend op de voorvork gemonteerd wordt zal dit geen extra remkracht leveren en dat heb ik ook nooit beweerd. Het is de achterliggende plaatsing op de voorvork die maakt dat het kantelen optreedt in het voordeel van de remkracht.
locust wrote: En zou je niet denken dat mocht die plaatsing effect hebben we die transitie al niet lang geleden gemaakt zouden hebben met Vbrakes?
Je spreekt hier over "we" in functie van de V-brake. Het jij er wel een verkoopswaarde aan? :wink:
De Vbrake wordt als achterrem toch ook achterliggend gemonteerd op de achtervork. Als het dan geen verschil maakt waarom niet dezelfde 'logica' doorvoeren en de achterrem voorliggend monteren op de achtervork zoals dat dan gedaan wordt bij de voorrem ???
locust wrote: De positie kan eventueel zelfs nadelig zijn voor modderophoping vooraan, je rem zit op een andere positie en komt VOOR de vorkboog te zitten (ik zeg "eventueel", ik weet dit echter niet).
Hier verwijs ik naar iedereen die al met HS33 (Firm Tech) materiaal gereden heeft en posts geplaatst heeft op dit forum. Ervaring leert dat modderophoping zelden een probleem geeft. Trouwens als er dan toch zo'n vettig goedje licht op het terrein zal de vorkboog op zich ook al een probleem geven, neem dat van mij aan.
Mountain JOhler wrote: Dit maakt dat je bij de Magura HS 33 Firm Tech remmen steeds over een verticale uitval voor het achterwiel moet beschikken. Dit voor een correcte aangrijping tussen de velg en de remblokken.
locust wrote:Dit systeem van uitlijnen werkt maar ik vrees dat als er problemen opduiken (slag in het wiel, kleine afwijkingen) je weinig kan bijstellen want je wiel lichtjes op een andere plaats hangen gaat ook het schakelen veranderen, uiteindelijk komt het er nog steeds op neer dat je wiel op 1 plaats slechts mag zitten: bovenaan.
Het bijstellen van mijn wiel is voor mij persoonlijk geen probleem, aangezien er op mijn mtb een Rohloff naafversnelling gemonteerd is. Naar schakelgedrag geeft dit geen verschil.
Enkel de ideale uitlijning van de ketting gaat wat verloren. Een reden te meer om net elke afwijking of slag in het wiel onmiddellijk aan te pakken. :-) Er mee blijven rijden is uiteindelijk niet gezond voor de duurzaamheid van de velg.
Maar, akkoord bij het traditionele schakelsysteem zal dit zijn weerslag hebben op het schakelgedrag.
Mountain JOhler wrote: Net daarom vraagt de HS33 Firm Tech rem een enorme precisie naar kadergeometrie.
locust wrote:Opnieuw een marketing statement. Dit is gewoon een aanleiding zoeken om even te kunnen melden dat zij een "Enorme precisie" hebben.
Gewone magura's zitten ook redelijk "fixed" op je frame en je kan weinig bijstellen. Ik betwijfel dan ook sterk dat de IDworx-frames zo veel beter (precieser) gemaakt zijn dan andere.
Er zijn nu eenmaal merken van mtb kaders die deze precisie niet bieden, dat kan je niet ontkennen. Zeker wanneer je naar goedkopere zaken gaat kijken.
De standaard HS 33 remmen kunnen zover ik het nog steeds goed kan zien op de website van Magura ingesteld worden in zowel horizontale richting (wat ook kan bij de Firm Tech uitvoering) en in verticale richting en dit over een redelijke 'afstand' wat de compensatie-mogelijkheid groter maakt.
Hoe dat je het draait of keert de precisie van het frame zal sowieso correcter moeten zijn bij het gebruik van Firm Tech remmen net omdat je deze verticale afstelling bij dit remtype helemaal niet hebt om te gaan compenseren.
locust wrote:De Firmtech remmen zijn lichter (maar dan weer niet zo licht als Vbrakes), zijn meer open==> minder modderophoping maar gaan hje weinig extra remkracht opleveren dan andere HS33's. Ze zijn een marketing-middel om zich van concurrentie te onderscheiden.
Als nadeel zie ik dat de kabel tussen beide remblokken minder beschermd is en dan ook gevoeliger voor schade (een tak die in je wiel draait en deze kabel lostrekt?).
Het "meer"gewicht van de HS33 (Firm Tech) ten opzichte van de V-brake, doet er bij mij niet toe. Trouwens dit "meer"gewicht voor de Firm Tech versie is 2*145gr in vergelijking met een V-brake XTR Shimano.
Wat voor mij dan meer meespeelt is het hydraulisch systeem ten opzichte van bekabeling en de gebruiksvriendelijkheid naar onderhoud en remblok vervanging.
Nogmaals ik heb nooit beweerd dat de extra remkracht ten opzichte van de HS33 geleverd wordt door de Firm Tech configuratie . Het is enkel de voorliggende plaatsing die dit zal bepalen.
Ok de hydraulische leiding tussen beide remblokken is misschien wel wat minder beschermd, maar ook hierover vind ik nergens door gebruikers problemen gemeld en ik heb zelf deze ervaring niet.
Bij mijn mtb maakt de dubbele boog van de Magura Menja verende voorvork dat deze leiding vooraan toch wat extra bescherming krijgt.
locust wrote:De vuilophoping is ook sterk afhankelijk van het frame-ontwerp en in mindere mate van de remmen. Vaak wordt HS33-HS11 wel geassocieerd met "meer ophoping" maar dat is geen algemene regel.
Ten opzichtte van Vbrakes denk ik dat er niet veel verschil zal zijn (zeker als het dezelfde frames zijn) maar tegenover schijfremmen is het verschil wel duidelijker. Vaak wordt magura vergeleken met schijfremmen omdat dit net de keuze is die veel mensen maken en daarom ook dat je vaak het statement "magura velgremmen zijn moddervangers" opduiken. Maar het is dus niet altijd geldig omdat frame er meer toe doet en zal niet veel verschil maken tegenover Vbrakes.
Zoals ik hiervoor al zei zal inderdaad ook de vorkboog al sterk bepalend kunnen zijn naar modderophoping, dus akkoord het frame-ontwerp speelt hier duidelijk een rol in. Dat dit probleem zich minder stelt bij schijfremmen is inderdaad ook zo maar ook hier kan het frame-ontwerp bijvoorbeeld in combinatie met 2.4" banden ook problemen geven naar modderophoping.

Meningen en ervaringen blijven verschillen en maar goed ook, anders zouden we allemaal maar met één en dezelfde mtb rondrijden en vind dan maar eens de jouwe terug :wink:
radical
Mountainbiker

Post by radical »

Mountain JOhler wrote:Kan iemand me wat meer verduidelijking geven over het verschil tussen de grijze en groene remblokjes van Magura?

Image

Dit is wat ik op hun website terugvind:

GREY for all hard anodized (black) and ceramic coated rims.

GREEN race oriented pad for all hard anodized (black) and ceramic coated rims.

Ik heb keramisch gecoate velgen dus ben ik van plan in de toekomst enkel met deze remblokjes te gaan rijden. Nu heb ik voorlopig alleen maar met de grijze remblokjes gereden.

Wat bedoelen ze met race georiënteerde remblokjes als ze het hebben over de groene remblokjes?

Iemand enig idee of ervarign ermee?
De groene bijten en slijten harder.
Post Reply