Dat moest er van komen ?

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
i-Mac
Kerstman

Post by i-Mac »

Ik kan de burgemeester van Sluis wel begrijpen.

Een ieder die tijdens de weekends al fietste langs de Damse vaart kent het (vervelende) fenomeen. Uiteraard is het pad langs het kanaal er voor iedereen, dus ook voor wielertoeristen. Maar die laatsten halen meestal snelheden vanaf 30 km/u. Op zich niets verkeerd mee, want ook ik rij aan die snelheid. Maar de Damse vaart wordt zeer druk bezocht door families met kinderen op de fiets, of al wandelend. En die fietsers bellen soms wel eens, maar meestal hoor je dat als fietser of wandelaar niet, omdat je praat met de personen die bij je zijn op dat moment. En dan beginnen sommigen te roepen dat het niet mooi meer is. Ik kan dus de reacties van velen begrijpen. Om heel eerlijk te zijn, tijdens weekends of vakanties blijf ik weg van die druk bezochte paden. Er zijn baantjes genoeg die al dan niet parallel lopen waar je ook heerlijk kan fietsen.

De burgemeester van Sluis moet ook een paar zaken verstaan, en dat is dan Nederland een waar plezier is voor de Vlaamse wielertoerist. Over het algemeen zijn de fietspaden er zeer breed en liggen ze er kraaknet bij. Mocht de brave man eens bij ons komen fietsen, dan zou hij dat ten volle begrijpen.

Nog een belangrijk punt dat de brave man niet mag vergeten. Als die bende wielertoeristen ergens stopt bij een café op grondgebied Sluis, dan verdient zijn gemeente er wat aan. Als de Belgen niet meer komen, mag Sluis de boeken dicht doen. Want op zondag leven ze ginder alleen van de Belgen.

Dat de wetgeving in Nederland anders is, is iets wat bij Belgen ook moeten begrijpen en respecteren. Ik weet dat er te Sluis een paar fietspaden liggen langs de drukke baan naar Cadzand waar je nooit hoge snelheden kan halen. En dan gaan grote groepen al snel op de weg rijden. Alleen mag dat niet bij de noorderburen. En als je ooit tegengehouden wordt door de Nederlandse politie, dan mag je er op rekenen dat je bijna altijd een boete krijgt. Ik spreek van ondervinding. En discussiëren helpt niet. Je bent in Nederland, je moet je aanpassen aan de Nederlandse wetgeving.

In plaats van zeveren zou de Fietsersbond de Vlaamse wielertoerist beter wat informeren wat mag en wat niet.

En denk nu aub niet dat alleen alle wielertoeristen zo zijn. Het is toch niet omdat er x aantal bikers steevast op privé stukken gaan fietsen buiten een TT, dat alle bikers slecht zijn? Want wees gerust, ook dat gebeurt heel veel. Ik fiets zowel met een koersfiets, als met een MTB, en ik heb respect voor elke andere weggebruiker.
gertvdb
Mountainbiker

Post by gertvdb »

onverdraagzaamheid? Een bende die schreeuwend en roepend afkomt... dat is realiteit en geen onverdraagzaamheid... :-s

Ik erger mezelf dood aan die kerels die denken dat ze topper zijn maar enkel in groep snel kunnen rijden. Ga aub toch eens compititie doen... en hang daar de held uit... denk ik dan...

Roepen en schreeuwen: volgens mij duid dit al op stress en te hoge hartslag...

Informeren... allez de fietsersbond kan dit wel doen, maar dat roepen en schreeuwen mag ook niet in België... dus informeren zou dit probleem niet helpen. Enkel het probleem van fietspaden...
mitsy
Mountainbiker

Post by mitsy »

egidius wrote:njah ... er zijn er veel die denken dat ze de koning van de weg zijn met hun fiets ...
maar laat ons vooral niet vergeten dat er nog deftige bikers zijn,
die mooi aan de kant gaan, vriendelijk duidelijk maken dat ze willen passeren EN hun afval meenemen!
+1

Zoals in elke sport of hobby zijn er altijd wel rotte appels die de boel naar de knoppen moeten helpen.
Daar kunen boeken over geschreven worden
manitou.
Redactie

Post by manitou. »

gertvdb wrote:onverdraagzaamheid? Een bende die schreeuwend en roepend afkomt... dat is realiteit en geen onverdraagzaamheid... :-s

Ik erger mezelf dood aan die kerels die denken dat ze topper zijn maar enkel in groep snel kunnen rijden. Ga aub toch eens compititie doen... en hang daar de held uit... denk ik dan...

Roepen en schreeuwen: volgens mij duid dit al op stress en te hoge hartslag...

Informeren... allez de fietsersbond kan dit wel doen, maar dat roepen en schreeuwen mag ook niet in België... dus informeren zou dit probleem niet helpen. Enkel het probleem van fietspaden...
hier in België zijn ze ook verplicht om op het fietspad te rijden tot ze met een bepaald aantal rijders zijn (ik dacht 20 personen)
geitenboer
Mountainbiker

Post by geitenboer »

Ik rij met beide fietsen zowel race als mtb en ik moet eerlijk zeggen dat ik na enkele keren meerijden met de wielerterroristen er de brui aan heb gegeven, gewoon omdat het te roekeloos was. (of was het omdat ik niet mee kon :lol:)
2 feiten stel ik vast : de belgen wijken uit naar nl omdat er veel betere fietspaden liggen dan bij ons. (als er dan al liggen) awel gebruik ze dan ook !!!
In belgie moet men op de straat rijden want op de fietspaden kunt ge u of de voetgangers (die bij gebrek aan voetpad het fietspad gn gebruiken) verongelukken.

Dus heren politici : ga zelf eens fietsen (moet zeggen vele politici rijden met de fiets). En diegenen die zich dan tonen rijden dan meestal mee in grote pelotons zijnde, de gordel, rvv e.d.
Ja dan kan je niet zien natuurlijk dat er geen goede fietspaden zijn #-o

Dus voor dat ze een snelheidsbeperking gaan invoeren misschien eventjes nadenken hoe ze het probleem van geen of te weinig fietspaden gaan oplossen.
Ik wil gerust jaarlijks een fietstaks betalen (niet teveel he) als er tenminste aan de infrastructuur iets wordt gedaan.
Als ik nu eens tot bij mijn ouders wil gaan fietsen (wat zo'n 35 km is), mag ik al blij zijn dat ik 10 km deftig fietspad heb en dan nog is deze vaak niet afgescheiden van de drukke baan waar vrachtwagens en automobilisten je rakelings passeren.

Dus zint eer ge begint en doe godver.... iets aan ons fietsgemak zodat we onze hobby kunnen blijven uitoefenen, en voer daarna boetes uit aan diegenen die het nog nodig vinden om de wet te overtreden mar niet andersom !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Sandcrawler
Mountainbiker
Location: Ne Witte En Ne Zwarte Met Zonder Versnellingen En Nen Blauwe Mej Volwassen Wielen

Post by Sandcrawler »

geitenboer wrote: Dus voor dat ze een snelheidsbeperking gaan invoeren misschien eventjes nadenken hoe ze het probleem van geen of te weinig fietspaden gaan oplossen.
:-k
Net zoals bij bromfietsen,geen geel plaatje achteraan en sneller dan 25/u=>op de rijweg.
Haal je geen 25/u geel plakketje achteraan hangen=>op't fietspad.
In beide gevallen=>helm verplicht.

Ach wat,ik rij zo rap ik wil.Als ze me willen bekeuren,dan doen ze maar.
Ze persen ons toch uit :cry: ,op deze manier of op een andere.
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

geitenboer wrote: Dus zint eer ge begint en doe godver.... iets aan ons fietsgemak zodat we onze hobby kunnen blijven uitoefenen, en voer daarna boetes uit aan diegenen die het nog nodig vinden om de wet te overtreden mar niet andersom !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik denk niet dat het probleem daar ligt...
Holland: goeie fietspaden en blijkbaar toch een serieus probleem.
W-Vlaanderen: slechte of geen fietspaden en ook dat probleem.
Toertochten: we hebben het allemaal wel al eens meegemaakt zeker... ?

Feitelijk is elk fietspad, smalle weg, pad of dijk waar veel recreatief gefietst of gewandeld wordt probleemgebied: sommige "anders-recreative" fietsers gaan daar dan ook rijden en dénken er zelfs nog niet aan om af te remmen of voorrang te geven aan de gewone, in hun ogen zwakkere gebruikers.
Groepsdruk, ego, misplaatste competitiedrang, "waar ik rij is het van mij-mentaliteit", recht van de sterkste-ingesteldheid... en ondertussen kweken die zoveel kwaad bloed dat we daar vroeg of laat allemaal de gevolgen van gaan dragen.

En sta me toe daar de pest aan te hebben :evil:
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Qprs wrote:
Hubertje wrote:Ik doe veel zaken met Nederlanders..
Mijn ervaring is (op 2 uitzonderingen na): als ze je achteraf niet opgelicht hebben, zijn ze't vergeten.
Whaha :lol:

Jij bent toch niet zo'n Belg die in NL 'hollandse groente' komt kopen, om vervolgens met een krop sla terug te gaan?
Neen. Serieuze zaken (veel van mn klanten en leveranciers zijn Nederlanders).
i-Mac
Kerstman

Post by i-Mac »

Ik ken de situatie te Sluis goed. Als je langs het kanaal aankomt in Sluis, en je wilt verder richting Cadzand, dan moet je een stuk over een fietspad. Het spreekt voor zich dat dergelijke fietspaden niet gemaakt zijn voor grote groepen. En dus gaan ze er op de weg rijden.

Nu hoorde ik vandaag meer details over het voorval. Een inwoner van Sluis beweert dat hij een kwartier achter een groep wielertoeristen heeft gereden, en dat ze niet langs de kant wilden gaan. Eenmaal hij er toch voorbij geraakte, zou hij zijn wagen dwars over de weg geplaatst hebben, en is dan een discussie begonnen met de groep. Van het een kwam het ander, en autobestuurder "zou" door de groep zijn gemolesteerd. Ook zijn wagen zou in de klappen gedeeld hebben.

Wat er allemaal van waar is weet ik niet. Ik weet dat dergelijke verhalen steevast worden opgeklopt. Dus alles met een korrel zout nemen is verstandig.

Ik keek al wat rond op de Nederlandse websites, maar vond niet direct iets terug.
Foxy
Mountainbiker

Post by Foxy »

een kwartier dan nog, amai ... en zijn wagen dwars op de weg gaan zetten, tjah, da's uitdagen he :roll:
Post Reply